Skickade upp en 7 m lång limträbalk (630x115) på vinden för nån vecka sedan. De två pelarna står på murade källarväggar som i ditt fall. Skit i stål, om din lilla skitbalk (220x45?) har hållit fram till nu så ska det inte vara nåt problem att lägga upp en något större och längre limträbalk :)
Men låt en konstruktör räkna på det.

DSC_3501.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erik_n och 1 till
  • Laddar…
Damn, hög balk:wow:.. Jag tror att anledningen till att min lilla skitbalk inte säckar ö.h.t är att alla takstolar är självbärande. Ska kolla detta med konstruktör.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Satan vilken fet balk! Ska du bygga ishall? .)

Nej, men seriöst, behöver du verkligen en så hög balk?
 
Hängslen och livrem?
Det är drygt 7 meter mellan upplagen och detta var vad konstruktören ville ha så jag argumenterade inte emot :) Första tanken var en HEA 220 stålbalk men då hade det dragit iväg kostnadsmässigt då jag inte kunnat göra det själv. Trots storleken tog det bara 15-20 min så var den på plats (första biten med kranbil).
DSC_3495.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga problem med lasten på källarväggarna? Stoppade du in extra stolpar?
 
Inga extra stolpar. Mellanbjälklaget är i betong och källarväggarna består av 20 cm betonghålsten. Inga problem. Det är nog ändå långsidans ytterväggar som tar den största vikten.
 
Ok, har samma stenar i min källarvägg, ska först kolla om mina takstolar är självbärande annars blir det till att hiva upp en balk på vinden. Var bor du förresten? med avseende på snözon..
 
Huset är byggt -58 och det lustiga är att mina ytterväggar endast består av, inifrån sett: 21 mm stående råspont, 70x45 mm stående (cc ca 150...!) mellan dessa - liggande 70x45 mm med mineralull. Sen kommer en 15 mm tunn tretexskiva som vindskydd och läkt. Inga avväxlingar finns över fönster (150 cm breda)
Snickarna som var här och tog upp nya, större fönsterhål hade aldrig sett nåt liknande. För säkerhets skull byggde de en ny bärande vägg innanför den gamla:)
Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo, att vi idag tenderar till att överdimensionera allt å det grövsta. Men som sagt, hängslen och livrem...
 
Nu har jag konsulterat en konstruktör och det var som jag misstänkte:).. Takstolarna är självbärande så det ska inte vara några problem att ta bort väggen. Han tyckte dock, och jag håller med, att det är bra med hängslen och livrem. Jag kommer att limma och skruva ihop 2 st 2"x9" 6m långa och hänga upp underramen på de takstolar som hänger i luften, på samma sätt som bilden i första inlägget visar. Ska bara vänta tills jag blir av med kryckorna.. Har gått och brutit benet:(
 
Hur har det gått med detta? Det börjar närma sig för oss att göra samma sak. Kommer köpa en limträbalk, 56x225 och ca 6500 lång, på Beijer som ska få bo på vinden. Vet du om det finns någon bra balksko för ändamålet?
 
Scherm skrev:
Hur har det gått med detta? Det börjar närma sig för oss att göra samma sak. Kommer köpa en limträbalk, 56x225 och ca 6500 lång, på Beijer som ska få bo på vinden. Vet du om det finns någon bra balksko för ändamålet?
Antar att du ska ha en eller flera pelare/väggar någonstans på mitten av den balken, annars blir det nog en banan:)
 
Scherm skrev:
Hur har det gått med detta? Det börjar närma sig för oss att göra samma sak. Kommer köpa en limträbalk, 56x225 och ca 6500 lång, på Beijer som ska få bo på vinden. Vet du om det finns någon bra balksko för ändamålet?
Ja, det närmar sig här också. Jag köpte dock en limträbalk 90*225 L=6500. Denna ska nu på plats, kanske nu i veckan..
 
jaeger77 skrev:
Ja, det närmar sig här också. Jag köpte dock en limträbalk 90*225 L=6500. Denna ska nu på plats, kanske nu i veckan..
Var det på grund av längden som du valde att gå upp i storlek på balken?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.