Hej!

Är på gång och ska köpa ett nytt kyl/frysskåp och tänkte riva ur en garderrob i köket och sätta den där. Frågan är hur mycket utrymme/distans till väggen bakom kyl/frsen behövs för att varmluften från kompressorn ska kunna evakueras på ett bra sätt?

Av utrymmesskäl skulle jag helst montera den kloss an väggen. Man kanske kan ställa den på en sockel med ventilation under skåpet......?

Mvh
 
Se till att du har ventilation över kyl/frys också... varmluft stiger uppåt
 
Japp, ovanför kommer jag ha 35 cm upp till "taket"....... Menar du att det räcker med det om jag ställer skåpet ända in mot väggen?
 
Jag kommer inte ihåg hur djupa min kyl o frys är ... men dom är instoppade i ett hål som är 60cm djupt och det är bara dörrarna som är utanför kanten för att man ska kunna öppna ... och jag tror det går att ställa det in mot väggen bara inte rörslingan på baksidan blir skadad.
 
Mina står i princip kloss mot väggen men då är det helt fritt ovanför. Uppfattar det som i vart fall min modell är gjord för att kunna ställas så.
 
Tack för råden! (y)
 
Luft ska kunna strömma fritt från undersida/framsida upp förbi baksidan och ut ovanpå. Om man har skåp över så måste det finnas ett luft utrymme bakom dessa samt att luften måste kunna strömma bort därifrån. Kolla din manual, där står det (ska/bör) hur mycket utrymme som minst krävs. Att ställa rören dikt an väggen är nog en mycket dålig placering. Mina skåp kräver ca 3 cm minimum mellan skåp och vägg (motsvarar då avstånd kylslinga - vägg).
 
Det sitter sannolikt distanser på skåpet som förhindrar att du ställer skåpet för när väggen. Viktigast är faktiskt att luft kan cirkulera under skåpet och ut i igen ovanför skåpet.
 
Precis som Consensus skriver så ska man ha distanser på baksidan av skåpet så inte det kommer för nära väggen och sådana följer med alla nya maskiner man köper idag... så använd dessa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.