Vi har en kyl/frys från IKEA (FROSTIG BCF162/ 65) på landet. Jag tror att vi har kvitto och garanti, men undrar först om det är någon här som kan hjälpa mig med att felsöka?

Lampan lyser, men generatorn (heter det så?) går inte igång. Det gäller både kyl- och frys-delen. Den har inte varit avstängd, men inte använd på ca tre veckor.

Tacksam för hjälp!
 
Om du har garanti kvar så kanske du inte skall öppna och rota runt för mycket kring kompressorn
Men om du vill så kan du lossa startreläet som sitter på kompressorn och med en multimeter kolla så att det är spänning fram till den.
 
Tack för hjälpen. Det visade sig att det med största sannolikhet berodde på dålig ventilation. Under kyl/frysen hade vi ventilation, men inte upptill. När vi öppnade skåpet ovanför (där det var ganska varmt), sparkade det hela igång igen... Måste kolla instruktionerna igen, vad det är som gäller.
 
Cocoscho skrev:
Tack för hjälpen. Det visade sig att det med största sannolikhet berodde på dålig ventilation. Under kyl/frysen hade vi ventilation, men inte upptill. När vi öppnade skåpet ovanför (där det var ganska varmt), sparkade det hela igång igen... Måste kolla instruktionerna igen, vad det är som gäller.
Vi "byggde om" skåpet ovanför just för att kyl/frys tokjobbade annars.

Kylen/frysen som fanns först räckte inte upp hela vägen, så där ventilerades det den vägen. Men efterföljande kyl/frys gick ända upp till skåpet ovanför. Vi kunde inte förstå varför den betedde sig så konstigt. Sedan fick jag riva ur lite bak i ovanskåpet och öppna upp, därefter fungerade allt utmärkt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.