Ungefär nu blev jag trött på att ständigt vänta på muraren att putsa vår lilla toalett som är knappt 3 kvm.

Har försökt leta mig till hur man ska göra det och har fått hyfsad koll. Är rätt händig men har aldrig putsat.
Min första fundering är hur tjockt med puts man lägger? Tänker mest tjocklek på ribborna man "sågar" mot. Och vilket puts bör man använda? Sitter lite puts kvar på en vägg och huset är byggt på slutet av 60-talet. Är det C-bruk man ska använda?

Och min sista fråga, reder man ut det? ;)
 
Hej

1. C-bruk borde gå bra.

2. Lägg mellan 1-1,5 cm

Lycka till!
 
Redigerat:
Ska man inte grunda först?
 
  • Gilla
kenneth5828
  • Laddar…
Har du inte putsat förut så använd gipsputs, grymt enkelt att jobba med och att få bra, även för en nybörjare. Detta ska dock inte användas i utrymmen med stor fuktbelastning men eftersom det är en toalett så är det säkert inga problem med fukt. Har du dusch där så är det alltså inte att rekommendera. Använde webers gråa variant.

http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/gipsputs.pdf
 
Ska det tätskiktas så kolla att din variant på gipsputs är okay, håller annars med att det är grymt lättarbetat. Tyvärr är det ett litet detektivarbete att hitta ett gipsputs som rekomenderas direkt ur säcken på lättbetong, standardformuleringen verkar vara att "kontakta tillverkaren vid användning på lättbetong". Lättbetongen har en tendens att suga vatten ur putsen så att tänka på är att följa instruktioner som ibland innebär att förvattna upp lättbetongen ordentligt eller att köra något primerliknande för att hindra fukten att sugas upp
 
Redigerat:
Är det inte därför man grundar/primar med tex rödgrund, eller är jag ute o cyklar?
 
Som sagt, läs produktbeskrivningen, kör du finja är det primer innan som gäller vid sugande underlag, vid combimix är det primer som gäller vid icke sugande underlag i vissa fall, knauf gipsputs primer igen osv. Det enda generella är väl att låsa produktbeskrivningen för det underlaget man ska ge sig på
 
Finjas gipsputs ska primas när man putsar på ICKE sugande underlag - sugande underlag ska förvattnas:
Citat sida 2:
"Skall Gipsputs användas på icke sugande materialsom t ex betong och målade ytor skall ytan förbehandlas med FinjaGipsprimer. Vid pustning på sugande material skall ytan förvattnas."
 
Jag har gjort samma övning flera gånger om... Har använt både Finja och Hornbach gipsputs.

Jag köpte en spruta som man pumpar tryck i (blom vattningsgrej) och sprutar på väggen först. Se till att den blir uppblött men inte så det rinner. Blanda putsen medan vattnet får dra in en stund (gärna utomhus då det dammar ganska rejält).
Blanda inte så mycket åt gången eftersom det börjar stlena rätt fort, speciellt innan du vant dig!

Konsistensen ska vara så att du kan lägga det på en putsbräda eller spackelspade och hålla den upp och ner utan att putsen trillar bort eller rör sig. Det är dock bättre att ha den lite för lös än för fast!

Ha mjölkpapp på golvet eller någon skiva som skyddar golvet.

Jag har använt både putsbräda och stor spackelspade men tycker det är enklare att få det jämnt med spackelspade.
Du behöver inte ta hela väggen på en gång men om du slutar mitt i så se till att "kamma" ev. underliggande gipsputs om du ska lägga på ett lager till.

När putsen har torkat en stund, 20-30 minuter ungefär, och den känns fuktig och lite hård tar du en "gummiglätta" (tror jag det heter, en putsbräda med gummi under) och blöter upp putsen igen med lite vatten från sprutan och försiktigt stryker ytan med gummibrädan så det blir slätt. Var försiktig så du inte tar i för hårt och vattna mer om det torkar ut för fort.

Blir det inte helt jämnt kan du ta lite våtrumsspackel efter sen... det behöver man inte skämmas för första gången man putsar... ;)

Mvh,
Anders
 
  • Gilla
Toffelhjälten
  • Laddar…
Vad ska man putsa Ytong med om man inte vill använda gipsputs?
 
  • Gilla
Enkelfasare`n
  • Laddar…
Jag har putsat med putsbruk (inomhus). Första putsomgången gjordes med mur- och putsbruk. Det var svårare att få bra. Så då blev det rent putsbruk. Det gick lättare att få upp.

Det viktiga är att fukta upp lättbetongen innan man putsar. Så fort det blir svårt att få bruket att fastna så spreja på lite lätt med vatten i tryckspruta/duschspruta/blomspruta på väggen där det ska putsas.
 
Var det ett vanligt b-bruk du använde?
 
  • Gilla
MagnusMaggie
  • Laddar…
Sista omgången jag körde på lättbetong gjorde jag med tunnfogsbruk. Inte lika lättarbetat som gipsputs men pga risk för fukt gick gipsputs bort. Känns som tunnfogsbruk är lite mer tolerant mot den sugande lättbetongen även om man likväl måste förvattna ordentligt enligt i instruktionerna
 
Gallahad skrev: Var det ett vanligt b-bruk du använde?

Först var det mur- & putsbruk, dvs B.

Sedan putsbruk, dvs C.
 
K
Jag ska grunda en vägg av Ytong med ett A-bruk och sedan näta och putsa med ett B-bruk.
Behöver väggen förvattnas innan A-bruket?
Är kanske primer att föredra? Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.