Har funderat nu länge och väl på vad vi ska ha för gång till huset. Jag tycker att grus är det snyggaste och har egentligen velat ha det hela tiden men tycker det är jobbigt att gå i. Men nu så har jag insett att om man paddar gruset så blir det inte så jobbigt (eller?).

Men jag skulle vilja att grusgången var lite "speciell", inte bara vanligt singel. Är det någon som har tips på stenar man kan ha? Är öppen för alla färger och storlekar i vettig prisklass. Vore kul om det är någon som har bilder också.

Garageuppfarten kommer att vara asfalterad då jag själv alltid önskade det som barn då det är mest lekvänligt så det är bara själva gången från uppfart till hus som ska vara grus. Och sedan så ska det vara något fint grus runt huset också. Har inte bestämt om det ska vara samma runt huset som på gången eller om det ska vara olika. Kommer antagligen att göra en smal rabatt med jättelåga buskar eller något som avgränsning mellan gruset i gången och gruset runt huset.
 
Det blir nog snyggast med endast ett grusval för att det inte ska bli för rörigt. Padda och så inte mer än 2 cm grus annars blir det som att gå i en rullås. Tyvärr ser man alltför ofta grusade ytor som har alldeles för djupt med grus.

Jag har själv just beställt grus för infart, carport och vägen till entrén. Det blev diabas av minsta dimension dvs inte något runt singel som inte ligger på plats. Inte vidare trevligt att gå barfota på men ändå inte så vasst som man skulle kunna tro. Jag for ut till ett grustag och tog med mig 3-4 olika grussorter och testade hemma. Grus är billigt - det är transporten som är dyr!
 
När jag sett intstruktioner för grusgång så ska man först ha ett bärlager med 10-20 cm grövre makadam (16-32). Är det ovanpå det som man sedan inte ska ha för mycket grus?

Vi ska inte ha så mycket för gången är inte så lång så vi borde kunna ta hem det själva på en släpkärra. Det gruset vi ska ha runt huset kommer vi inte fixa förrän nästa år och det är mycket möjligt att vi fixar det i etapper då vi inte riktigt vet hur det kommer se ut med gångar och veranda på ena kortsidan och baksidan så de sidorna kanske får vänta ytterligare ett år.
 
Just det - det är ytskiktet som inte ska vara för djupt. Jag ändrade mig idag ;) jag lägger 3 cm oppanpå mycket packad makadam.
 
Min erfarenhet är at det inte är optimalt. Även om du packar makadamet kommer en större fraktion förr eller senare att krypa uppåt. Jämför med sten i en åker. Det är vad som händer med våra gångar och vi körde med makadam och samkross. Jag skulle packa stendamm eller liknande som inte kryper upp och lägger sig på/i singlet!
Tittar du t.ex i parker och likande så ligger det tunt lagerpå något som ser ut som packad lera/stendamm det verkar vara det som funkar bäst.
 
Det skulle ju vara ganska praktiskt med tanke på att vi av någon anledning har en hög med väldigt fint grus som ligger på vår tomt som vi inte riktigt vet vad vi ska göra av...

Ett av alternativen vi funderar på att ha i gången är krossad skiffer. Funkar det? Enligt säljarnas egna hemsidor funkar det bra till gångar men då jag inte lyckas hitta några bilder där det faktiskt används till ytor man går på så är jag skeptisk. Någon som vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.