Hej!

Vi har byggt ett "året runt" uterum och värmer det med golvvärme med en glykolblandning. Slingorna är kopplade till en elpatron som i sin tur är kopplad till husets elcentral.

Det blir ganska dyrt och känns ineffektivt (tar ett dygn att få upp värmen) på vintern. Vi vill gärna kunna utnyttja det fullt ut även vintertid men det blir drygt när vi måste planera ett dygn i förväg om vi ska äta middag där.

Vi har små infravärmeelement som vi kopplar in för att påskynda uppvärmningen.

Nu till min fråga!

Är det tekniskt möjligt att sätta någon sorts solfångare/solcell på uterumstaket som gör att uterummets golvvärme/uppvärmning blir självförsörjande. Elpatronens effekt är 1,5-4,5 kW.

Vad skulle en sådan konstruktion kunna kosta att utföra?

Mvh,

Henrik
 
Den idén ska du nog skrota. Det blir svårt att installera solcellsmoduler som skall ge 4.5 kW vintertid. Elektricitet får du så länge det är ljust ute året runt men vintertid så blir utbytet litet.
 
Tack för ditt svar . I Skåne har vi ljust 8:30-16 under de mörkaste månaderna vilket ju hade varit ok. Vätskan håller sig ju varm några timmar efter att elen lagt av. Så vore tanken god i övrigt så ser jag inte det som ett problem. Sol på uterumstaket har vi från att solen går upp till ca 18 sommartid. Vilka företag sysslar med sånt här?
 
Visst har ni ljust men utbytet från solen är lågt på vintern. Det går att få ut lite mer från solcellsmoduler på vintern om de vinklas mer men att få ut 4.5 kW tror jag blir extremt svårt. Att installera 4.5 kWp kostar i runda svängar 90 000 och då för du i bästa fall ut 4.5 kW på sommaren någon timme på dagen men verkligen inte på vintern.
Det finns ett par svenska företag som sysslar med PV/T hybrider t ex Solarus och Absolicon och företag som säljer och installerar solcellssystem finns det ganska många av t ex Direct Energy, Exotech och solarit.
 
Nu vet jag inte hur ditt uterum ser ut, men om du har fönster åt söder eller väster så har du redan solvärme i det. Vår och höst är det säkert möjligt att få varmare med solpaneler, men mitt i vintern blir det inte mycket.

Däremot finns det andra sätt. Golvvärme är det långsammaste sätt som finns för att värma upp ett kallt rum. Om du ställer in en värmefläkt går det betydligt fortare. Jag gissar att golvet blir varmt på någon timme när du slår på golvvärmen. Kombinerar du det med en byggfläkt kan du få varmt på överkomlig tid. Det blir både snabbare och billigare än att slå på golvvärmen dagen innan.

Erik
 
Hej o tack igen för svaren!

O fan, pratar vi sådana summor så är det ju inte aktuellt.

Jag anar att något inte är riktigt med golvvärmen då det tar många timmar att ens känna värmen i golvet. Tänkte ta hit nån som kan det o se över det.

Finns nått annat sätt också med nån pump som alstrar värmen från luften o värmer rummet snabbt oåterkalleligt det viset. Vet dock inte vad den typen av golvvärme heter.

/Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.