Om man rädd för bank-bankrutt är väl Riksgälden det som är säkrast. Räntan däremot är väl inget vidare, men om det blir deflationär kris är det ju inget som behövs.

Är det förresten någon som vet om det har varit negativ ränta på Riksgälden någon gång?
 
hempularen skrev:
Och vad händer om vi skulle gå med i Eurosamarbetet?
Då är det bara att skjuta sig själv, eller möjligtvis köpa guld, gärna att förvara utanför Sverige.
 
Hade jag så mycket pengar som jag ville lägga undan skulle jag inte lägga alla ägg i en korg. Jag skulle placera dem på alla möjliga sorters olika vis.

Men jag skulle nog inte försöka lägga undan om jag hade så mycket. Jag skulle använda dem till projekt som jag anser viktiga. Mer eller mindre lönsamma.
 
Jag hade börjat med att byta ut alla mina verktyg till senaste modellerna, och sedan köpt en massa guld.. det är nog det enda som verkligen är framtidssäkert känns det som.
 
  • Gilla
Niblund
  • Laddar…
För de pengarna skulle jag lägga 50-70 miljoner på att köpa mig lite hyresfastigheter i Sthlm, ordna så att man får in en 20-30 lägenheter. Sedan har man framtiden för sig och sina barn ordnad.
 
Sätt det i någon skapligt bred global aktiefond (eller köp själv aktier med liknande fördelning som någon stor bred fond).

Jag uppfattar frågan som att det handlar om att maximera säkerheten, inte avkastningen.

Skulle vi få en så extrem global ekonomisk härdsmälta att "alla" globala bolag går överstyr så finns det överhuvudtaget ingenting av det vi ser ett värde på idag som kommer att ha ett värde då, det gäller även guld och fastigheter i Stockholms innerstad.
 
hempularen skrev:
Skulle vi få en så extrem global ekonomisk härdsmälta att "alla" globala bolag går överstyr så finns det överhuvudtaget ingenting av det vi ser ett värde på idag som kommer att ha ett värde då, det gäller även guld och fastigheter i Stockholms innerstad.
Trams. Papperstillgångar är väldigt mycket flyktigare än fast egendom. Därför är det viktigt att inte använda exempelvis pappersguld som försäkring mot bruna scenarier.

Rent allmänt så bör man kolla på vad som har fundamenta som inte påverkas lika hårt av kris. Där skulle jag hävda att hyresfastigheter, jordbruksmark och ädelmetaller kvalar in. Men each to their own. Bara bra om ni tycker tvärt om, då blir det billigare för mig att köpa upp mig på allt det här :)
 
Nyfniken skrev:
Bankfack?
Är inte det olagligt? Har för mig att bankerna inte tillåter det i alla fall.
 
Ställer du frågan i Verktygsforumet i stället så får du nog många förslag om att köpa Festool-verktyg för hela pengen.:D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
-MH- skrev:
Är inte det olagligt? Har för mig att bankerna inte tillåter det i alla fall.
Det skulle inte förvåna mig. Man får ju även kontrollera vad som gäller vid KK etc. Men jag tror knappast att just det skulle innebära några problem. Det som ligger i bankfacken räknas knappast som bankens tillgångar (precis som aktier man äger i en aktiedepå är säkrade).
 
Jag skulle köpa mig en Volvo 240 GL
 
Mikael_L
cust3000 skrev:
Jag skulle köpa mig en Volvo 240 GL
Och så var pengarna slut? ;)

Förresten, tror du inte det kanske räcker till en GLT? :)
 
Skog tror jag är en klok livbåt att investera i, och man kan med fördel titta lite på sådant i länder som Norge, Finland och Kanada. Politiskt stabila länder. Breda aktiefonder som följer industriindex i t.ex. Nordamerika, Europa och Asien kan vara ett bra alternativ. Kika lite på hur gamla industrifamiljer klarat av att parera kriserna som kommit och gått genom decennier och sekler. Traditionell verksamhet utan några spektakulära affärer, och med låg belåning och gärna tillgångar i form av skog, fastigheter, gruvor och stora industrier som man inte bygger upp i en handvändning. Deras aktier går sällan bäst på börsen, men rasar heller inte mest, och det är ytterst sällan de går omkull.
 
Jag hade tagit med mig 10 schystaste personerna från byggahus, dragit till tyskland, shoppat loss på verktyg och varsin bil och lite cash.

Then they owe me at dark times ;)
 
Mikael_L skrev:
Förresten, tror du inte det kanske räcker till en GLT? :)
Förmodligen, men man vill väl inte lägga alla äggen i en korg :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.