Mina svärföräldrar ska ha en robotgräsklippare men det verkar vara en rejäl djungel det här. Dom har satt max priset till 15000kr och har väl ca 1000kvm gräsmatta. Plan gräsmatta, inga hinder öht faktiskt.
Tips på vettiga maskiner och råd mottages tacksamt.
 
Bosch nya verkar bra (men obeprövad).
 
Jo jag har kikat på den men begränsningen på 1000kvm är ett frågetecken. Vad händer om gräsmattan är större?
 
Har en HQ 220 och skulle inte byta bort den, skulle lägga till de pengar som saknas. Annars verkar Worx Landroid vara ett bra budgetköp. Man får inte allt som HQ har, men behöver man inte det (och med plan och enkel tomt kanske man inte behöver det). Läs dock igenom Landroid-tråden för att se om du tror den skulle fungera. Hos mig fungerar den garanterat inte, men jag har ingen plan och enkel tomt heller precis...
 
Har visserligen inte full koll på alla nya robotar som kommit, men rent spontant så verkar det som om budgeten är för snäv, eller gräsmattan för stor...

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Jag har en Worx LanDroid sen 5 Maj. Jag har en U-formad tomt med en del träd och andra fast hinder. Den funkar utmärkt för mig och jag är mycket nöjd med den. Den känns gediget byggd och har bra anvisningar för installation och skötsel. Den klarar upp till 1500m2 Pris? 8095kr (kampanjpris+julamedlem) Probelemet är bara att efterfrågan vida överstiger tillgången...:)
 
Bankeryd skrev:
Jag har en Worx LanDroid sen 5 Maj. Jag har en U-formad tomt med en del träd och andra fast hinder. Den funkar utmärkt för mig och jag är mycket nöjd med den. Den känns gediget byggd och har bra anvisningar för installation och skötsel. Den klarar upp till 1500m2 Pris? 8095kr (kampanjpris+julamedlem) Probelemet är bara att efterfrågan vida överstiger tillgången...:)
Men hur är det med att den lägger sig på mitten av slingan när den skall till laddstationen? För som jag fattat det så missar den p.g.a. det ganska mycket?

Jag håller med nu efter att ha kollat lite att budgeten verkar något snäv. Ska se om det går att få fram en mer exakt siffra på arean så kan man begränsa urvalet lite mera.
 
För 18300 får du ju en Husqvarna 220 AC och den har ju guide kabel samt klarar 1800kvm valet är ganska enkelt.. bara att slå till(y)
 
Gilgo skrev:
Men hur är det med att den lägger sig på mitten av slingan när den skall till laddstationen? För som jag fattat det så missar den p.g.a. det ganska mycket?

Jag håller med nu efter att ha kollat lite att budgeten verkar något snäv. Ska se om det går att få fram en mer exakt siffra på arean så kan man begränsa urvalet lite mera.
Visst går den över slingan, grenslar s.a.s. Hur det påverkar beror ju på hur dina kanter ser ut. Om du har stenplattor i samma höjd som gräset kan du lägga slingan i kanten på gräset och då blir det inget kvar att trimma. Så har jag det på några ställen. På övriga ställen får man trimma kanske 40cm. Man får väga detta mot 10000kr mer i pengar för en HV med motsvarande areal-kapacitet och där får man ju ändå trimma även om det är något mindre. Det handlar ytterst om att planera eller planera om sin trädgård en aning för att robot-anpassa den.
 
Hej Gilgo, Jag köpte mig en Worx Landroid i början av maj i år och på min tomt (1500 m2) fungerar den bra. Den har några saker du måste ta i beaktande. Den har problem om det finns grannar som har eller tänker köpa Robotklippare, den behöver 4,5 meter till närmaste granne. Man måste ha en trimmer för den klipper inte mycket över kabeln, det behöver man kanske till andra klippare med. Den går tyst och är buggfri. Hoppas det hjälper lite.
 
Jean007 skrev:
Hej Gilgo, Jag köpte mig en Worx Landroid i början av maj i år och på min tomt (1500 m2) fungerar den bra. Den har några saker du måste ta i beaktande. Den har problem om det finns grannar som har eller tänker köpa Robotklippare, den behöver 4,5 meter till närmaste granne. Man måste ha en trimmer för den klipper inte mycket över kabeln, det behöver man kanske till andra klippare med. Den går tyst och är buggfri. Hoppas det hjälper lite.
HQ klipper alldeles utmärkt (konfigurerbart avstånd) över kabeln. EN mycket bra feature hos dem. I praktiken finns bara en komplett klippare på marknaden och det är HQ, men om man inte har behov av alla saker KAN det finnas andra billigare klippare som fyller de behov man har. Jag ser dock fortfarande en HQ220AC för 18300kr som den mest prisvärda klipparen om man har något annat än en enkel tomt...
 
pacman42 skrev:
Jag ser dock fortfarande en HQ220AC för 18300kr som den mest prisvärda klipparen om man har något annat än en enkel tomt...
Hur definerar du en enkel tomt? Jag ser min tomt som relativt avancerad och den fixar min landroid utan problem.
 
pacman42 skrev:
HQ klipper alldeles utmärkt (konfigurerbart avstånd) över kabeln. EN mycket bra feature hos dem. I praktiken finns bara en komplett klippare på marknaden och det är HQ, men om man inte har behov av alla saker KAN det finnas andra billigare klippare som fyller de behov man har. Jag ser dock fortfarande en HQ220AC för 18300kr som den mest prisvärda klipparen om man har något annat än en enkel tomt...
Klart du ser det så eftersom du lagt de pengarna på din maskin men alla behöver inte ha det bästa utan klarar sig utmärkt med ett enklare alternativ. Hur mycket du än ställer in kan du inte heller med en HQ komma åt att klippa hela vägen mot ett hårt hinder, typ staket, utan där får nog även du trimma lite grann. Och måste man ändå trimma så gör det ingen skillnad om det tar 5, 10 eller 15 minuter, man får ju ändå den stora tidsvinsten i att slippa klippa hela gräsmattan.
 
MagnusSt skrev:
Hur definerar du en enkel tomt? Jag ser min tomt som relativt avancerad och den fixar min landroid utan problem.
Jag har på min tomt:
- 3st smala passager (1m) som delar min tomt i fyra delar.
- ytterligare en biyta på tomten där jag klipper i manuellt läge (planeras att inkooorporeras i resten av tomten
- kraftig lutning (som brantast ca 35 grader)
- en stor del (ca 150m) där begränsingskabeln går mot diken som klippes av vägföreningen eller mot äng (där jag inte har intresse/behov av att trimma manuellt). Där klipper just nu min automower ända ut till kanten på diket och mot ängen utan extraarbete för mig.
- delar där begränsningskabel inte är möjlig att följa (för kraftig lutning, dels 35 grader på gräs och på rent och slätt berg räcker 15 grader för att man skall få problem när det är blött). Med HQ kan jag istället använda mig av guidekabel för att slippa passera alla dessa krångligheter på tomten. Jag har stängt av funktionen att följa begränsingskabeln helt (sök efter guide i 99 minuter innan begränsingskabeln väljs), jag vill inte att den används alls...

Jag har en ytterst komplex tomt, men HQ klarar alla dessa hinder utan större bekymmer (efter intrimning av inställningar och installation). Som syns på bilder i Automower-tråden så har jag nyss haft inne klipparen tre veckor på reparation pga åskskada med upp till 4dm långt gräs som följd, men nu efter en vecka så är tomten nästintill färdigansad igen (några tofsar långt gräs kvarstår fortfarande). Jag skall bara ställa ned gräslängden 1cm till för att bli helt nöjd med resultatet (har iofs inte hunnit klippa biytan ännu). Jag har oerhört svårt att tro att någon annan klippare hade klarat av det jobbet...

Jag tycker att Landroid verkar vara en mycket bra maskin för de som klarar sig med dess funktionalitet. Den klarar dock inte allt som HQ klarar, men det är också en stor skillnad i pris. Hade jag köpt en klippare idag hade jag nog köpt en Landroid. Jag hade troligen inte varit nöjd dock...
...men hos andra kan det fungera. Det viktigaste är att man är medveten om vad som fungerar och inte innan man köper så att man köper rätt. Det är därför jag kommenterar här. Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag köpt en 230 istället för en 220 för två år sedan, men nu har jag en 220 och har efter en del intrimning lyckats få den att fungera på min tomt trots allt...
 
Redigerat:
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Jag har på min tomt:

Hehe, det borde ju finnas grader i helvetet mellan en enkel tomt o din tomt:), din låter ju oerhört avancerad, ska klippa lite kort på min tomt som jag ser som relativt komplicerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.