Vi håller på och bygger hus och har anlitet husfirmans rekommenderade entreprenör för stomresning och färdigt utvändigt. Nu är huset rest och de håller på att göra det klart utvändigt men de har knappt gjort ett hammarslag rätt. Det har varit fel på fel på fel som vi har upptäckt och påtala till byggaren. Min pappa är snickare och vi har därmed bra koll på om de gör rätt eller ej.

Byggaren säger hela tiden att felen ska åtgärdas och de åtgärdara vartefter. Dock är många av felen de gjort av sådan slag att åtgärder inte kan göras utan att det kommer påverka husets beständighet. Det har nu gått tre veckor sedan stomen restes och de har fortfarande inte fått på tegel på huset...

Min fråga är nu: har gör man i dessa fall med priset? Ska vi bara betala fullt pris och se glada ut eller ska vi hävda avdrag och i så fall hur mycket?? Det handlar dels om fel som gör huset sämre, dels att det har tagit tid innnan det blivit tätt och det har därmed regnat mycket på stome, takfot mm och dels har vi och min pappa lagt ner en massa tid på kontrollera, ringa, maila, haft möte med byggaren samt provisoriskt tätat takplast m,m.

Tycker detta är jätte jobbigt och tar gärna emot synpunkter och tips!
 
Ännu en som råkar illa ut finns det ingen KA ??
 
Du skall givetvis inte betala fullt pris om det finns kvarvarande fel på huset. Men du kan inte räkna med kompensation för den tid du och din pappa fått lägga ned.
 
Jo det finns en KA, men har har ju egentligen inget som helst ansvar och har ju på sin lott att bara besiktiga vid ett visst antal tillfällen. Flera av felen är ju sådana som inte hade synt när de är klara, de hade ju "byggts in"...

Vad skulle ni ha gjort?
 
Dokumentera felen, och om det finns fel som riskerar att byggas in så borde du nog tvinga ut KA, för att titta på det. KA kan stoppa bygget (i extremfall). Jag tror att han egentligen inte kan stoppa det men han kan deklarera att bygget inte kommer att få slutintyg om inte felen åtgärdas. Och då skall du inte betala överhuvudtaget.

Jag vet inte riktigt vad det är för fel som inte skulle gå att åtgärda nu när de upptäckts?

Att det regnat på stommen kanske man får räkna med, men se till att det torkas ut korrekt. Har det däremot kommit vatten i isoleringen så skall den bytas, oavsett hur stora ingrepp det innebär.
 
Tack. KA har varit och kollat samt min pappa som är väldigt kunnig. Vi har skrivit ner alla fel och påtalat för byggare. Allt går att åtgärda men vissa saker påverkar ju huset, tex så har de satt ditt dörkarmarna men det blev fel så de har tagit bort dem óch satt dit igen. Det är ju inte bra för stadgan att hålla på och skruva dit flera gånger. Läkten på taket som teglet ska ligga på har de satt med fel avstånd så nu måste de skarva på dessa med så bitar - och det funkar ju men självklart är det ju sämre med små skarvade bitar under teglet... Det är ett sånt tak med plastfilm under teglet och de har gjort fel så de har behövt flytta läkt = onödiga hål i plasten. Ja listan kan göras lång...

Vad gäller fukten så vet jag inte vad man kan hävda. Byggaren menar att man inte kan rå för att det regnar men vår KA tyckte att man skulle skruva bort gipsen på väggarna och kolla så att det inte är fuktigt innan för och i så fall låta det torka. På vem ligger det ansvaret om byggaren är anlitad för att resa huset och gör det färdigt utvändigt? Hade de skött sitt jobb korrekt så hade de haft plasten på innan det kom regn och så kunde de ha täckt ingångar, vilket de inte gjorde...
 
Kan Du förklara lite närmare hur skarvningen av bärläkten skulle gå till,det verkar konstigt ,för är en rad fel
växer ju felavståndet mer o mer,för övrigt skulle jag aldrig godkänna utan ny plast o läkta om hela taket
 
Det låter som plasten på taket och läktningen borde göras om. Om de råkar spika någon enstaka bit läkt fel, och sedan monterar nytt på rätt plats så kan det nog vara OK. Men tar de bort läkt så att det uppstår otäckta hål i plasten så skall de tätas (hur man nu gör det med plast, kanske finns någon tejp godkänd för ändamålet).

Jag är inte riktigt med på det där med gips. Om byggaren skall göra stommen och få den tät, hur kommer det sig då att det finns stängda gipsväggar innan det är tätt?
 
Ja Elkludde, det stämmer att avståndet växer. De ska tydligen klyva bitar (av reglar?) och skarva på, första typ 1 cm, nästa 2 cm osv.

Hempularen: ytterväggarna kom i färdiga block med isolering och gips.
 
Då får det inte regna på dem.
 
Bygger skrev:
Ja Elkludde, det stämmer att avståndet växer. De ska tydligen klyva bitar (av reglar?) och skarva på, första typ 1 cm, nästa 2 cm osv.



Hempularen: ytterväggarna kom i färdiga block med isolering och gips.
Bygger Misstänkte något sådan,men det funkar ju bara på ett par läkter, sedan blir förskjutningen så stor att det går hela läkter mellan bef. är det en för mycket? nu vet Vi inte hur högt det är från fot till nock? hur som blir det perforering av undertaket
 
Nej, det får inte regna på isoleringen men tyvärr så sker det rätt ofta och fukten byggs sen in :(
Inget ovanligt hos en del och att sen inte gipsen mår speciellt bra av det heller men det struntar man i :(

Är också nyfiken på hur tusan de skall lösa felaktigt läktavstånd genom att skarva på och är ännu mer förvånad hur man missat på bärläkten då huset tydligen är prefabricerat och rätt mått borde ju finnas på ritningarna.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.