Det sannolika förloppet är att vevlagret fått dålig smörjning, skurit och därmed knäckt vevstaken. Själv hade jag utgått från att vevaxeln varit skadad efter ett sånt haveri. På en bil hade man kanske slipat om vevaxeln och monterat ett lager i överdimension, men på en motor i denna prisklass är det inte försvarbart om ens möjligt. Det är dock rätt vanligt att vevstaken slår sönder både det ena och det andra så gör en noggrann inspektion innan du lägger några pengar på detta. Briggs & Stratton är enkla men inte speciellt stryktåliga pjäser.
 
Kurtivan skrev:
Jag har ju bara tittat lite som hastigast på veven, det kan inte vara så att de ojämnheter jag sett och känt kommer från vevstakens lättmetall? Är det möjligt att den kan vara så och isåfall vad gör jag för att avgöra det, skrapar med en kniv?
Hmm, har metallen smetats ut på själva lagringsytan? Det är isåfall lika illa är jag rädd...

Ladda upp lite bilder vet jag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.