Ska renovera vår lilla toalett, (endast vc-stol och handfat finns) Är det nåt krav på tätskikt i ett sådant rum eller vad gäller för bestämmelser? Idag är det bara plastmatta på golvet, ej uppdragen mot vägg osv....
 
Det skall vara tätskikt på golvet uppdraget 5 cm på vägg (och givetvis rörmanshett osv.).
 
hempularen skrev:
Det skall vara tätskikt på golvet uppdraget 5 cm på vägg (och givetvis rörmanshett osv.).

Enligt vilket regelverk? Nyfiken eftersom vi själva ska göra om ett skafferi till toalett. Man har ju inte tätskikt i ett kök t.ex.
 
Enl. BKR du kan ladda ned dem på bkr.se står redan i typ första stycket om reglernas tillämpning. Jag skulle tro att det finns en liknande skrivning hos GVK. Bkr gäller ju framförallt för kakel och klinkers. Gvk gäller främst för plastmattor, men eftersom vissa sådana kan användas även under kakel så kan man välja att följa GVK istället för BKR vid kakel och klinkers.

Som jag uppfattat det så skiljer dte inte så mycket mellan regelverken om utförande, men BKR har lite tuffare krav på fuktålighet i underlaget.
 
Ang. liknelsen med kök. Jo det finns krav även på kök. Du skall där ha "baljor" under de ställen där man riskerar vattenutsläpp. Dvs under diskmaskinen, inuti diskbänksskåpet, och under kyl o frys (kondensvatten är en vanlig källa till vattenskador).
 
Hur blir det vid tröskeln då? man har ju knappast 5 cm där med? Idag ligger golvnivån lika med hallen utanför.
 
Nej där får man väl köra så högt det går.

Om man jämför med ett rum med golvbrunn, där är kravet att det skall vara 20mm höjdskillnad mellan tröskeln och golvbrunnen, och tätskikt upp på tröskeln.

Man kan spekulera om varför det skall vara 50mm upp på väggarna och inte bara ex. 20mm.

Jag skulle tro att det handlar om att få god vidhäftning mellan tätskikt och vägg. Om man tänker sig under handfatet, och att ex. blandaren står och läcker under en längre tid, en svag rännil av vatten rinner på väggen. Om då tätskiktet inte sluter riktigt tätt mot väggen så får du in vatten under tätskiktet in i golvet.

Vid tröskeln borde man inte behöva vara rädd för rinnande vatten på dörren, men däremot så är det ju bra om det inte svämmar över ut i nästa rum av en enda spolning med stopp i avloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.