8 164 läst · 16 svar
8k läst
16 svar
Öppna Briggs&Stratton
Sida 1 av 2
Vår MTD åkgräsklippare med 14 hk B&S motor stannade med en metallisk klang. Sedan kan man vrida remskivan ett kvarts varv fram och tillbaka och det slår liksom mot ngt metalliskt. Motorn har jag tagit loss nu och tänker försöka dela på. Remskivorna under verkar sitta med en centrumbult, men hur gör man med mothåll för att dra loss? Kanske kan man ta en rörtång och klämma runt axeln till remskivorna? Är det fö höger gäng? När man lossat remskivorna är det ngt som är viktigt att tänka på inför delningen?
Produkter som diskuteras: "rörtång"
Rörtänger
Rörtänger är specialiserade verktyg som används för att greppa och vrida rör och rördelar vid montering eller demontering. De är utformade med kraftiga käftar som kan ge ett fast grepp om runda, fyrkantiga, sexkantiga och åttkantiga rör
Läs mer
På min 11,5hk så har jag för mig att remskivan satt på en konisk axel med krysskil, jag använde avdragare för att få loss den. Jag har också för mig att det var vanlig högergäng på skruven.
Min lekmannamässiga analys av din felbeskrivning säger mig att du fått något kuckel med ventilerna, men det märker du ju när du fått isär motorn. Lycka till!
Sent from my ST17i using Byggahus
Min lekmannamässiga analys av din felbeskrivning säger mig att du fått något kuckel med ventilerna, men det märker du ju när du fått isär motorn. Lycka till!
Sent from my ST17i using Byggahus
Öppnat! Centrumskruven för remskivorna satt inte speciellt mycket, höll med en rörtång och vred upp den med en hylsa och kort skaft. Vevstaken är i bitar. Kanske har kolven skurit fast? Jag har inte öppnat toppen ännu.
Jag har själv fått bytt vevstake i min b&s på en stiga villa. Inte så svårt, och inte farligt dyrt.
I mitt fall var det pga för lite olja, kall motor och mycket lutning som orsakade det.
Har haft lite bekymmer med att det sipprar ut olja någonstans efteråt, men har inte kollat så noga var det kommer ifrån då mängden är ganska liten.
I mitt fall var det pga för lite olja, kall motor och mycket lutning som orsakade det.
Har haft lite bekymmer med att det sipprar ut olja någonstans efteråt, men har inte kollat så noga var det kommer ifrån då mängden är ganska liten.
Bjurran. Precis så var det nog för mig, lite olja, nystartad klippare och lutning. Hade kolven klarat sig? Kunde du ta ut kolven nedåt (sidledes) så att du inte behövde ta bort toppen och cylindern? Reservdelar var köpte du dem?
Om jag minns rätt hade kolven klarat sig bra, det är några år sedan nu. Jag har ett svagt minne av att vi lossade toppen och råkade peta på kolven och märkte att den gled in i utan mycket motstånd. Därför rev vi resten av motorn.
Köpte reservdelarna hos min lokala handlare där jag köper alla andra reservdelar till mina trädgårdsmaskiner. Dessa motorer är riktigt vanliga på många olika märken, så åk till första bästa ställe där du normalt sett köper reservdelar så hjälper de dig. Antar att om du ändå gör ett sådant jobb just nu så passar du väl på att byta remmar, knivar och div spännrullar samtidigt, så samma ställe som du köper det på borde kunna få tag på motordelarna. =)
Köpte reservdelarna hos min lokala handlare där jag köper alla andra reservdelar till mina trädgårdsmaskiner. Dessa motorer är riktigt vanliga på många olika märken, så åk till första bästa ställe där du normalt sett köper reservdelar så hjälper de dig. Antar att om du ändå gör ett sådant jobb just nu så passar du väl på att byta remmar, knivar och div spännrullar samtidigt, så samma ställe som du köper det på borde kunna få tag på motordelarna. =)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 853 inlägg
Håller med föregående talare (skrivare?) du får nog tyvärr se dig om efter en ny vevsläng, som tur är så verkar de flesta delarna vara ganska billiga till dessa motorer, så det kanske inte blir så blodigt... Och så här du ju nästan gjort halva jobbet nu
Sent from my ST17i using Byggahus
Sent from my ST17i using Byggahus
Jag har ju bara tittat lite som hastigast på veven, det kan inte vara så att de ojämnheter jag sett och känt kommer från vevstakens lättmetall? Är det möjligt att den kan vara så och isåfall vad gör jag för att avgöra det, skrapar med en kniv?
Är vevstaken i lättmetall? Det hade jag glömt, men är det så så finns det ju en liten chans att det du såg var avskrap från den. Jag hade nog testat att skrapa med något som är hårdare än vevstaken men mjukare än vevstaks...tappen? Risken är ju, om det verkligen är så att det är rester av vevstaken, att du skulle repa ett felfritt vevparti om du använder ett för hårt verktyg.
Lycka till!
Sent from my ST17i using Byggahus
Lycka till!
Sent from my ST17i using Byggahus