Nu börjar garageuppfarten ta form och gräsmatta ska snart anläggas men nu har jag slut på idéer hur det ska se ut!
Är det någon på detta forum som har någon bra idé på vad som blir snyggast med övergången mellan gräs och så småningom asfalt...
Tanken är att det ska bli gräsmatta till vänster på bilden och sen ska det bli någon form av kantsten som avgränsar mot en framtida asfaltsbelagd uppfart, på vägen bort mot garaget skulle jag vilja ha en eller ett par buskar med belysning i så det har jag dragit fram ett El-rör till (vid träkäppen) i framkant på bilderna på vä sida ska det bli en häck som följer vägen bort mot grannen.
MEN! ska jag ha en rak linje kantsten eller ska det vara en "vågig" linje ? ska jag ha stensättning runt buskarna o.s.v det är bland annat där vi har kört fast...
Muren till höger på bilden väntar på takstolar så att det blir en carport till slut...likadant där vet jag inte om man ska asfalt fram till carporten och sedan plattor i carporten... jag har tagit slut på idéer helt enkelt!

alla idéer mottages tacksamt det kan jag lova!

21amuiq.jpg
2z4e93a.jpg
 
Jag tycker marksten är mycket finare än asfalt. Dessutom verkar det vara jämndyrt.
 
Här i Norrköpingstrakten så ligger asfalten på runt 150-180:- per kvadrat... stensättning blir nog tyvärr lite dyrare än så... fast det klart asfalt är ju bara fräscht dom första åren.
 
Kanske lämna en sträng utmed gräsmattan och carport och fylla med fint grus/sten? En granne har så och asfaltenser inte alls lika "hård" ut då.
 
Korvgubbe
Jag håller med om att marksten är snyggare än asfalt, men det får var och en avgöra själv, ty om smak skall man icke träta! ;)

Om asfalt är det som gäller så hade jag lagt asfalt "överallt" för symmetrins skull, dvs jag hade inte lagt marksten i carporten om det ska vara asfalt på övriga ytor.
Vidare hade jag valt en rak linje mellan asfalt och gräs alla dagar i veckan. Vågigt blir i mitt tycke inte snyggt, dessutom så är det inte speciellt praktiskt när man ska skotta snö, lägga asfalten, klippa gräset osv. Personligen tycker jag det är snyggt med en "snubbelkant", låt asfalt och gräs vara i jämnhöjd och sen sticker kantstenen upp 3-5 cm över det. Även runt buskarna tycker jag det vore snyggt med kantsten, och även där låta den sticka upp lite. Det blir en tydligare kant emellan gräs och buske då och man kan fylla upp med täckbark eller grus under busken för att få en snygg yta även där skuggan ser till att inget växer.

Du skriver att du dragit fram el till framtida belysning, har du el framdragen i carporten med? Annars är det nog lättare att fixa det nu än efter asfalten är lagd. Det kan vara trevligt med lite belysning under mörka vinterkvällar i carporten men framförallt är det guld värt att ha möjlighet att enkelt kunna koppla in motorvärmare och kupévärmare i bilen/bilarna.
 
Redigerat:
Joo TorOdd... dom tankarna har jag haft med, jag har tänkt ha 2 downlight-belysningar på sidan på carporten och funderingar har funnits på att dom ska belysa någon växtlighet för att få lite liv i all asfalt/betong... och grus gör ju att det blir ytterligare lite liv i det hela...likadant vid gräskanten har jag spånat/googlat runt och sett lite olika bilder, bland annat den här nedan.
Korvgubbe: jag håller nog med att det mest praktiska och nog det snyggaste med tanke på att vi har byggt ett nyfunkishus så är det nog rakt som gäller... funderar på om man ska gå rakt bortifrån garaget mot gatan för att kanske sedan bryta av snett vänster (på bilden) i höjd med carportshörnet och göra så att det blir bredare i början på infarten ungefär där soptunnan står... vad tror du om det? då blir det lite lättare också om man ska backa in med släpkärra. snubbelkant är nog inte fel jag har tittat på murblock otumlade och å är nog återigen en rak linje snyggast. jaa jag har el i carporten, 2 uttag i framkant för motorvärmare och ett uttag i bakkant som blir låsbart, sen blir det 2 belysningar på vä utsida 1 på höger sida bort mot husets entré sen blir det nog någon slags rörelsesensorstyrd innerbelysning i carporten...

Här är en bild på en gruskant utmed uppfarten bilden från Hjältevadshus sida:

här kan man förstora den: http://www.finndomohem.se/Hustyper/Aros-143/

2yor53k.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.