Behöver lite råd om återfyllnad kring kantelement inför gjutning samt efteråt. Ska gjuta i L-Stöd från Sundolitt.

När grunden/huset är klart har jag tänkt ha en grusgång runt hela huset så återfyllnad med jord är inte aktuellt (eller ens lämpligt kanske).

Har tänkt att jag återfyller/stödfyller inför gjutning med bärlager 0-32 ca 1dm upp mot katelementen och 50cm ut från dom. Detta kan jag sedan kratta ut och jämna till efter gjutning, sen packa så det blir lätt fall ut från huset. Då har jag ett bra underlag att lägga fint grus på till gången runt huset efteråt.

Under bärlagret har jag så klart dränerande makadamm, dräneringsrör med markduk runt. Makadammen har kontakt med makken under huset.

Tänker jag rätt om jag gör som beskrivet?
Ser det som att jag ska ha tätt material översta delen mot grunden för att vatten uppifrån inte ska rinna ner till makadamm/dräneringslager och belasta detta, rätt?
Är 0-32 för grovt så det kan skada grunden? Bör jag så fall ha typ 0-18 istället?

Kom gärna med synpunkter och egna förslag :D
 
Jag är amatör, men har gjutit några plattor. Spontant tycker jag du tänker rätt, du ska ha något som går att packa bra, och du ska ha en tät avrinningsyta som lutar från huset överst. Man vi som sagt inte leda ner ytvatten till dräneringen i onödan.

Men jag tycker nog att 0-32 blir i grövsta laget. Det kan nog vara svårt att packa det på plats utan att kantbalken flyttas innan gjutningen. Många använder sand och du behöver ju inte fylla hela vägen upp på kantbalken, bara så att den står stadigt.

Men var är ditt täta övre lager? En krossfraktion även om den innehåller nollan så lär den släppa igenom vattnet ganska friskt.
 
Tänkte att 0-32 var mitt täta lager:surprised: Anledningen att fylla med 0-32 är att jag har över sen parkeringen. Men kanske även risk att ha sönder puts skiktet på elementen om man packar det. Iof kanske inte behöver packa så hårt vid gjutningen då 0-32 är tungt material ändå?

Ska jag ta 0-18 då som stöd vid gjutningen, och sedan när jag planerar för grusgång etc ohc återställer efteråt packa 0-18 sen lägga på sand ovanpå det för att få det tätare?

Ser att många använder samma makadamm 8-16 som motfyll som dom haft under huset.

Skulle kanske kunna lägga i typ 0-18 någon centimeter så jag får fall från huset och sedan ösa på 8-16 ovanpå som motfyll. Då har jag ett tätare lager som lutar under makadamm lagret, vad tror du om det?
 
Hej
Jag håller på och gjuter min första platta nu och ska till att återfylla runt elementen. Jag har Siroc L-element. Jag har lagt ut markisolering och fyllt med 8-16, men jag upplever de gruset för instabilt och det rullar bara undan. Jag får för mig att det är bättre att fylla med 0-18 under gjutning och sedan kratta ut det lägga isolering och sen på med 8-16 och planera ut med jord där de ska vara gräs (i mott fall).

/lynx500
 
Är det krossad 8-16 så funkar det som mothåll.
HAr du fyllt i brant vinkel eftersom du säger att det rullar undan?
 
Nä de är lätt lut på isoleringen, men elementen är klart ruck-bara. Jag har lagt på ca 15 cm med 8-16, och det känns som ett dåligt stöd. Jag funderar på att köpa ett lass med 0-18 och lägga ut det och sedan dra ut det eller lyfta bort de med trakorn och lägga isoleringen och 8-1 när de är gjutet.
 
Snailman
Jag har sett byggfirmor som motfyller med just 8-16 på allla villagrunder de gör, har sett minst ett dussin grunder där man gjort så...
 
  • Gilla
Henkon123
  • Laddar…
Jag har fyllt upp med 0-32 bärlager som jag haft till parkeringen och kommer ha runt huset innan jag lägger på "fin sten" till grusgångarna. Fyllde upp 3dm så vid husgrunden (400mm höga element) och 2dm runt garaget (300mm höga element). Stabilt och bra.
Övre bilden är garaget uppfyllt, nedre huset men bara hunnit fylla efter sidan längst upp till höger i bild.
 
  • IMG_0299.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0353.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.