Hej,

Jag jobbar på att ta fram bygglovritningar till mitt kommande fritidshus.
Nu har jag en enkel fråga gällande tjockleken på väggarna på planritningen.

Ritar man den absoluta tjockleken av alla lager från utsida gips till utsida panel på yttervägg och från utsida gips till utsida gips på innervägg?

Har kikat på lite olika ritningar jag har kommit över men får inte de tjocklekarna att stämma med vad det "bör" vara.


Tack.
 
Det vanligaste är nog att man anger betongplattans/grundens yttermått som "utkant" på huset på planritningen.
Vid plattans ytterkant ställer man de vertikala väggreglarna, och luftspalt + ytterpanel hamnar utanför.

På en sektionsritning spelar panelens + luftspaltens 50 mm ingen roll när skalan är 1:100

Innerväggarna ritas som full bredd ja, dvs vanligtvis 100 - 120 mm.

Men allt skall väl vara måttsatt? Då är det måtten, och inte ritningen med ev småfel som gäller.

Tror jag :)
 
För enkelhets skull brukar jag runda av måtten något. Innervägg blir 100 mm istället för 96 mm (13 gips, 70 regel, 13 gips). Det ger även lite mån för ev byggfel osv.
Samma för yttervägg. Runda av till jämnt tio-tal.
 
Ska du enbart ha ritningarna för bygglov i 1:100 så spelar det inte så stor roll. Då kan det göra en halv decimeter i skillnad om man mäter på in- eller utsidan av linjerna. Du kan ju titta på hur en arkitektritning brukar se ut. Grova, svajiga linjer som ger ett spel på decimetrar i viss fall.

(Ritar man i Sketchup så finns funktioner för att få linjerna att se handritade ut.)

Ska du däremot även använda ritningen för att få fram till exempel en exakt kaplista så kan du inte avrunda någonting. Då får du ha det på millimetern eller bättre.
 
Planritningen är ett horisontellt snitt 1,2 meter över planets (bjälklagets) yta. Ytterkonturen redovisar alltså utsidan av ytterväggens yttersta fasadskikt på denna nivå. Exempelvis en bottenplattas ytterkontur ska framgå av exempelvis grundritning fasadelevation och sektion.

Frågan gällde ritning i CAD (Computer-aided design), vilket i praktiken kan ha avgörande betydelse den stund man använder ritningen i datorstödd produktion (CAM, Computer-aided manufacturing). Isåfall blir nämligen ritningens exakta mått (inte "angivna mått") inmatat värde i automatiserade processer. I praktiken blir detta överkurs, eftersom du säkert bygger med "manuell process". ;) Men det kan ju ändå vara kul att känna till CAD-teknikens tänkta sammanhang.
 
F
Ytterfasad exklusive knutbrädor som yttermått. Om man ändå caddar så ser jag ingen anledning att inte rita exakta tjocklekar, då vet man ju samtidigt hur stora rum man får.
 
billy_baver skrev:
Planritningen är ett horisontellt snitt 1,2 meter över planets (bjälklagets) yta. Ytterkonturen redovisar alltså utsidan av ytterväggens yttersta fasadskikt på denna nivå. Exempelvis en bottenplattas ytterkontur ska framgå av exempelvis grundritning fasadelevation och sektion.

Frågan gällde ritning i CAD (Computer-aided design), vilket i praktiken kan ha avgörande betydelse den stund man använder ritningen i datorstödd produktion (CAM, Computer-aided manufacturing). Isåfall blir nämligen ritningens exakta mått (inte "angivna mått") inmatat värde i automatiserade processer. I praktiken blir detta överkurs, eftersom du säkert bygger med "manuell process". ;) Men det kan ju ändå vara kul att känna till CAD-teknikens tänkta sammanhang.
Mycket pedagogiskt framställt, billy_baver (y)

Och att det är ett snitt på 1200 mm:s höjd är förstås för att fönstren skall komma med.
Men ändå brukar väl fönster i badrum och kök, med bröstning högre än 1200 mm,. också vara med på planritningen. Kan du förklara det också?
 
KnockOnWood skrev:
Och att det är ett snitt på 1200 mm:s höjd är förstås för att fönstren skall komma med. Men ändå brukar väl fönster i badrum och kök, med bröstning högre än 1200 mm,. också vara med på planritningen. Kan du förklara det också?
Förklaringen är att arkitekter är mer kreativa än konsekventa. Alternativt tillåter de sig att utföra snittet på exempelvis 1800 mm:s höjd. Som goda pedagoger!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.