Är in tagen att bygga en altan, modell lite större!

Vill ha lite input på plintplacering mm.
Som ni ser på bilden nedan kommer altanen bli 13*13 meter med ett djup på 3 m på kortsidan och 5 meter på långsidan.
Jag har valt att dra in yttre plintraden ca 0,5 m runt om. Jag kommer fästa första bärlinan i huset och låta den skjuta ut på kortsidan. En extra bärlina på mitten. Behövs det fler??

Det blir alltså 20 plintar totalt.
Vad föreslår ni för dimensioner på stommen? Jag har en plan på vilket storlek jag skall välja men vill gärna ha lite input från fler ögon.

Ber om ursäkt om mitt fackspråk inte är tipp topp. Hade jag varit snickare hade jag troligtvis inte behövt fråga... :cool:


altan-page-001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beroende på bärlina så är det ok eller inte ok.
 
Med vilken bärlina ser det ok ut?
 
Avstånden mellan husvägg och plint bestämmer bärlinans dimension.
 
Avståndet från huset till första plintraden är 2.25 m på långsidan. På kortsidan är det 2,5 meter!
Sen är det (tänkt) 2 meter mellan plintarna !!
 
Jag har en liknande konstruktion, 3.60 djup på de flesta ställen, men över 5 meter i hörnet. Jag har satt plintar längst ut och i mitten, drygt 2.50m i hörnet. Ca 1.70m mellan plintarna sen, 45x195-bjälkar. Funkar kanon, hur stumt som helst.
 
Jag har precis nästan slutfört en sådan altan som du har i storlek.
Jag satte en plintrad även i mitten på den andra sidan. Där du bara har en plintrad. Sen 45x195 i bärlina.
Sen borrade jag fast en bärlina i husgrunden med 260mm expander. Den ska sitta fast ordentligt tyckte jag.. :)
men sen vill jag hellre överdimensionera än att det sviktar något alls.
Bilder kommer komma upp framöver.
 
ser helt kanon ut från min sida...
gör nu såhär.
använd riktigt stomvirke nu som 2"9" som bärlina och 2"7" som golvreglar....

mvh
estwing
 
estwing skrev:
ser helt kanon ut från min sida...
gör nu såhär.
använd riktigt stomvirke nu som 2"9" som bärlina och 2"7" som golvreglar....

mvh
estwing
Fast man behöver ju inte överdimensionera till förbannelse. Räcker gott med ett lager med 2"8". :)
 
ThomasLindgren skrev:
Fast man behöver ju inte överdimensionera till förbannelse. Räcker gott med ett lager med 2"8". :)
ett lager?
 
estwing skrev:
ett lager?
Ja det räcker ju gott med 2"8" och sen trall på det, istället för att lägga dubbelt upp.
 
ThomasLindgren skrev:
Ja det räcker ju gott med 2"8" och sen trall på det, istället för att lägga dubbelt upp.
Men bärlina lär ju behövas, åtminstonde blir det mycket bättre med det. Blir väldans många plintar annars. Jag röstar också på 2"7" som golvreglar och sen 2"9" som bärlinor.
 
ThomasLindgren skrev:
Ja det räcker ju gott med 2"8" och sen trall på det, istället för att lägga dubbelt upp.
fattar ej va du menar med dubbelt upp, ett lager m.m.
säger bara som så att bärlina 2"9" och bjälkar 2"7"...
mvh
estwing
 
Tycker som sagt att det är bortkastade pengar att bygga i två lager med bärlina och bjälkar. Har 2"8" rätt över i min altan, fästa med balkskor. Plintar ca 1.75 mellan och då knappt cc60 på tvärgående bjälkarna. Helt stabilt, ingen tendens till gungning.
Och det upp till 2.6m höjd också.
 
e juh dyrare med 2"8" än 2"7" iaf så du lägger mer lr mindre samma pengar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.