Hej, har köpt en spiskåpa Futurum F251-16 för att koppla till FTX-aggregatet. Problemet är att säkringen går så snart spiskåpan kopplas till nätet, även utan FTX (motor) inkopplad. Jag har kopplat enligt schema:
IMG_2775.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2776.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag tittar på trafon ser den lite skum ut, tycker jag.Trafon ser bränd ut, plasten har smält osv. Kan orsaken vara trasig trafo? Men spiskåpan är ju ny? Väldigt tacksam om ngn därute kan hjälpa mig eller råda mig vad göra.

IMG_2778.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2781.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där trafon ser verkligen ut att ha varit felinkopplad så att den har överhettats. Då smälter isoleringen och det blir kortslutning i trafot.
 
Förutom att trafon är bränd så står det: "Datum 26-09-05" på den. Är det en ny spiskåpa med en sju år gammal trafo?

Erik
 
Avemo skrev:
Förutom att trafon är bränd så står det: "Datum 26-09-05" på den. Är det en ny spiskåpa med en sju år gammal trafo?

Erik
HaHaHa. Det missade jag på bilden. Hade lite bråttom med att bara konstatera att trafot är bränt.
Undrar vilket företag som har sålt den fläkten som ny?
 
Hej och tack för din respons. Men i så fall måste väl trafon varit utsatt för spänning under längre tid? Det sker väl inte på en gång?
 
Har du köpt en begagnad spiskåpa?

Ser ju nästan ut som att det har gått 400V genom den trafon...
 
Hej och tack, ja jag blev också lite förvånad över en så gammal trafo. Använder de så gamla komponenter på nya produkter kan man undra. Sen en fråga: om man mäter resistansen på lindningarna så brukar man väl få ett antal ohm; nu piper mätaren bara. Vilket väl måste tolkas som kortslutning nånstans i lindningarna?
 
Resistansen är vanligtvis låg i lindningen. Det är inte orimligt att den är för låg för att mätas med ett enkelt mätinstrument. Däremot är det inte normalt att lindningen är bränd. Det finns bara en lindning på den trafon.

Är den rätt inkopplad kan den stå med spänning på i många år utan att brinna. Den kan ha matats med för hög spänning. Någon av urtagen kan ha haft kontakt med jord eller fas. Den kan ha överbelastats under en längre tid till exempel av en kortsluten eller blockerad fläktmotor. Om du inte observerat rök när du hållit på får du nog förutsätta att den var trasig när du köpte den.

Erik
 
Hej,
Tack för dina kommentarer. Skall ta den tillbaka till inköpsstället.
Men har den inte åtminstone 2 lindningar, en primär och en sekundär?
 
Hej, nej den är helt ny (ska åtminstone vara det).
 
Det är en spartransformator. Den har bara en lindning men med flera uttag. In och ut är inte galvaniskt åtskilda vilket möjligen gör det lättare att elda upp den genom att koppla fel. Även när den fungerar som den skall har du kontakt mellan samtliga anslutningar på den.
 
G grönkvist skrev:
Hej, har köpt en spiskåpa Futurum F251-16 för att koppla till FTX-aggregatet. Problemet är att säkringen går så snart spiskåpan kopplas till nätet, även utan FTX (motor) inkopplad. Jag har kopplat enligt schema:
[bild]
[bild]
När jag tittar på trafon ser den lite skum ut, tycker jag.Trafon ser bränd ut, plasten har smält osv. Kan orsaken vara trasig trafo? Men spiskåpan är ju ny? Väldigt tacksam om ngn därute kan hjälpa mig eller råda mig vad göra.

[bild]
[bild]
Gammal tråd!

Jag har precis fått samma bekymmer med en Franke fläkt som varit installerad sedan 2007.
Hitta du något fel varför den blivit bränd?
 
  • Bränt elektriskt komponent i köksfläkt med skador och smuts på kretskortet och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.