Trasiga saker får givetvis reklameras även om det är beställningsvaror utan ångerrätt. När vi köpte måttbeställd köksbänk från ett stort företag var det inget som helst problem att returnera den knäckta skivan och få en hel istället, trots att jag skrivit under på att de inte tog ansvar för att den passade oxh att jag inte fick returnera den om jag hade mätt fel. Det har liksom inte med varandra att göra.
 
Hej
Det är inte Skånska byggvaror.
 
Tack för svar!

Ska maila företaget på måndag och fortsätta hävda min reklamationsrätt.
Nu önskar jag er alla en trevlig helg!
 
Normalt sett skulle jag säga att maila eller skriva är vettigt för att ha skriftliga uttalanden.

MEN jag kanske är lite gammaldags, upplever ändå ofta att det kan vara bra att testa ringa företaget och stå på sig tills man får prata med en chef. Att då vara bestämd och besviken men saklig och aldrig otrevlig brukar fungera för mig.

Vissa har svårt med "konflikter" på telefon eller i verkligheten och därför väljer mail och sms men ibland är det bra att ryta till direkt mot chefen
 
Hej
Jag har pratat med chefen i telefon och och förklarat vad jag vill men i fortsättningen vill jag ha "på papper" vad det är vi kommer överens om för företaget har ju visat sig att de inte drar sig för att strunta i sina skyldigheter.
Men jag håller med dig om att ett telefonsamtal är bättre för då har man så många fler nyanser i samtalet, tyvärr fungerar det inte nu.
 
pe35ha skrev:
Hej
Har köpt en dörr från en hemsida, jag var noga med att beställa en lagervara då jag ville ha möjligheten att reklamera den om jag inte skulle bli nöjd.

Nu visade det sig att det var en beställningsvara ändå och att företaget skrivit fel på hemsidan, efter telefonsamtal med dem så kom vi överens om att jag fick reklamera dörren om jag inte var nöjd.
När dörren sedan kom så packade vi inte upp den förens efter 10-12 dagar och ser då att dörren är sönder på ett flertal ställen samt att det inte är den dörr jag tror jag beställt.

Det visade sig att den dörr jag trodde jag beställde hade de tagit ur sortimentet i jan/feb men på något sätt så låg denna dörrbild kvar ute på deras hemsida.


Ett telefonsamtal till och säljaren tycker jag ska ta mitt ansvar.... det måste anmälas inom 7 dagar att dörren är sönder alltså har förtetaget inte något ansvar. Företaget hävdar att det är en beställningsvar=ingen returrätt alltså.

På deras hemsida så står det att man skall inkomma med klagomål inom en skälig tid, vilket är 2 månader enligt deras utsago.

Är det kört pga att vi inte packade upp dörren inom 7 dagar eller är det värt att fortsätta kräva reklamation?

Tacksam för input
Stämmer det att de levererat en annan dörr än vad som visades på hemsidan har de levererat fel produkt och måste ta tillbaka den kostnadsfritt, trasig eller ej!
 
ekstedt skrev:
Stämmer det att de levererat en annan dörr än vad som visades på hemsidan har de levererat fel produkt och måste ta tillbaka den kostnadsfritt, trasig eller ej!
Det har jag hävdat hela tiden men företaget hävdar att det är en beställningsvara utan ångerrätt.....och jag har fått allt från 500:- för den goda viljan skull till de senaste förslagen som kompensation.
 
nu har tydligen jag inte pratat med chefen helt plötsligt....hmm, jag bad då att få namn och nummer för att ta kontakt med denna....får se imorgon om jag får någon respons på det.

jag har iallafall fått lite mer kött på benen i fråga om alternativen...
Priskompensation=2000:- och det andra var att jag står för frakten och skickar tillbaka dörren.
Då jag vill vara övertydlig och ha allt på pränt så skrev jag tillbaka och fråga om jag får tillbaka hela summan för dörren om jag står för frakten, väntar på svar...
 
Räkna med en tusenlapp för att frakta den. Om du inte har nåt bra avtal.

Som någon tidigare sa så har du rätt att göra en retur på dörren då de skickat fel dörr.

Är själv e-handlare, dock i en annan bransch och detta händer då och då, bara att skicka en retursedel till kund och Va glad.

Konsumentlagen kan man aldrig förhandla bort..
 
jkarlberg skrev:
Räkna med en tusenlapp för att frakta den. Om du inte har nåt bra avtal.

Som någon tidigare sa så har du rätt att göra en retur på dörren då de skickat fel dörr.

Är själv e-handlare, dock i en annan bransch och detta händer då och då, bara att skicka en retursedel till kund och Va glad.

Konsumentlagen kan man aldrig förhandla bort..
Har försökt förklara detta men han verkar/vill inte förstå.... eller så skiter han i det helt enkelt. Jag har handlat mycket av näthandlare och ingen har betett sig som detta företag.

Denna skojare....fick till svar att den jag pratat med är delägare och den andre ägaren var av samma åsikt så det var ingen ide att prata med honom, där ser man.

Helst av allt skulle jag vilja dra detta hur långt som helst men det lutar åt att jag tar alternativet och skicka tillbaka dörren på min bekostnad, som tur är kommer det bara kosta mig en smörgåstårta så det är det värt.
 
pe35ha skrev:
Har försökt förklara detta men han verkar/vill inte förstå.... eller så skiter han i det helt enkelt. Jag har handlat mycket av näthandlare och ingen har betett sig som detta företag.

Denna skojare....fick till svar att den jag pratat med är delägare och den andre ägaren var av samma åsikt så det var ingen ide att prata med honom, där ser man.

Helst av allt skulle jag vilja dra detta hur långt som helst men det lutar åt att jag tar alternativet och skicka tillbaka dörren på min bekostnad, som tur är kommer det bara kosta mig en smörgåstårta så det är det värt.
Jag tycker inte du ska ge dig och skicka tillbaka på din bekostnad. De kan inte säga att det är en beställningsvara då de skickat en vara som du inte har beställt(fel bild).
 
Jag hoppas att du delger oss firmanamnet (fast vänta till du fått tillbaka pengarna).
 
Hej
Idag så mailade jag och sa att jag skickar tillbaka den på min bekostnad när jag fått mina penagar insatta på mitt konto och till svar så blev det:

Du år skicka tillbaka dörren först så att vi ser att det inte är fler skador på den, sen skickar vi pengar."

Skojar han eller!!!! Jag svarade att nu får det vara nog, imorgon så anmäler jag honom. Jag är helt ny på detta, vad ska man göra nu???
Självklart kommer jag att varna för detta företag i sinom tid.
 
Det är nog iofs så att returvillkor oftast fungerar så att man skickar tillbaka varan och får sedan förhoppningsvis pengar tillbaka.
 
Ja det stämmer.

Fast visst förstår jag TS i detta fallet när det bli infekterat att varken TS vill skicka tillbaka utan pengar, och samidigt som företaget tror att dem blir blåsta om inte de får dörren först.


Kan du inte bara be om en retursedel ifrån företaget som de drar av ifrån summan du ska få tillbaka? borde vara det säkraste för dig,

Skulle gärna vilja veta vilken firma det handlar om.. Snacka om badwill..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.