P
Jag upplever att luften är dålig i mitt nybyggda hus. Det är installerat ett FTX aggregat - Nilan comfort 300, ett danskt märke. Häromdagen gjordes en OVK och den blev godkänd. Jag har granskat injusteringsprotokollet, som tjänade som underlag för OVK och finner att alla kalkyler utgår ifrån det projekterade luftflödet. Jag har dock invändningar mot det projekterade värdet, ty någon hänsyn är inte tagen till det faktum att jag har en takförhöjning (30 graders lutning) i mitt vardagsrum som är drygt 40m2.

Jag har påpekat detta för husbyggaren (Huscompagniet), men de har ingen förståelse för mitt resonemang. De menar att OVK är godkänd, därmed är saken utagerad.

Enligt boverkets regler skall luften bytas ut 1 gång varannan timme, vilket jag anser att vi inte uppfyller om det projekterade värdet uppjusteras.

Vad tycker ni? Hur går jag vidare?
 
Avseende luftombytet så har takhöjden ingen betydelse. Det viktiga är väl hur många personer dom vistas i utrymmet i snitt.
Det kan ju vara andra problem. Sugs det in frisk luft utifrån? Återcirkulation av gammal luft? Är kanalerna rena, de borde vara det då det är nytt?
Titta inte bara på volymen luft dom omsätts. Sitter till o frånluft ventiler placerade diagonalt från resp dörr/väggventil/öppning? Luften går ju närmaste vägen om man inte har värmebehov som hjälper cirkulationen. Felplacerade ventiler kan leda till områden som inte ombyts så mycket.

sänt from my fån
 
Visst borde 30 cm x 40 kvm innebära en större volym? Skall luften bytas var x timme så borde man ju även ta hänsyn till att det är mer luft som skall bytas.
 
Jag tycker det är vettigare att dimensionera mot golvyta. Ett tomt rum klarar sig med betydligt mindre luftombyte än ett med folk i. Högre i tak ger inte plats för fler människor. Alltså så tycker jag att man inte ska hänga upp sig på enskilda flöden i typ vardagsrum. Detär viktigare att det vettigt i sovrum o våtrum, hela huset ska vara i balans.

sänt from my fån
 
Man brukar projektera mot golvyta. Om du upplever dålig luft i ditt nya hus har det till 99% chans inte med att det saknas ventilation för dina 30cm i vardagsrummet.
Om du ber någon annan komma hem till dig, tycker de oxå att det är dåligt ventilerat? Om de oxå tycker det ska du nog be någon kolla på det. Det kan ju hända saker efter att man har injusterat och gjort en ovk. Fläktar kan packa ihop,spjäll gå sönder osv. Tycker du ska ringa den som injusterade huset och be att han kollar över det igen.
Men fortsätta på spåret med ditt förhöjda tak kommer inte leda någonstans. Lägg energin på det verkliga felet istället.
 
Vad är ditt projekterade värde? Totalt och per rum, ger du oss rumsfördelningen på flöden (projekterade och uppmätta) och en enkel golvskiss kan vi se rimligheten i det hela. Gör en grundläggande kontroll med och se att ett papper sugs fast mot samtliga frånluftsdon och att frisk luft kommer in genom alla tilluftsdon. Är det vid något speciellt väderförhållande som du upplever det sämre? En dålig placering av intag av Uteluft kan starkt påverka upplevelsen om intaget är tex på en varm södersida. Likaså dåligt isolerade kanaler på kallvind under varma väderlekar. Inget av detta påverkar luftombytet men upplevelsen kan vara väldigt olika med med olika temperaturer av luft vid samma flöde.

När det gäller extra hög takhöjd så brukar denna inte direkt spela så stor roll om du går från normal höjd till högre takhöjd. Det begränsande är oftast antalet personer per kvadratmeter golvyta och även om ditt luftombyte per rumsvolymn minskar så brukar den upplevda ventilationen ligga ungefär rätt. Om man går från normal till låg takhöjd gäller det omvända att man måste öka luftombytet vid hög belastning för samma upplevele
 
P
Finn 5 fel!

Värt att notera är följande:
1) De har räknat med 0,3L/s/m2, i Sverige är det 0,35L/s/m2. De har också räknat med byggyta ej boyta.
2) Vad anser ni om ett fullständigt balanserat flöde? Man brukar ju projektera för ett undertryck. Det var någon som sa att det gör man med nyare hus, pga att de är så täta.


ventilation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
1/ När jag projekterad mitt egna FTX så forskade jag en del och då kom jag fram till att i sovrum rekommenderades det TILLuft 4 l/s/person. Våtrum 15-20 l/s FRÅNluft. Kollar jag per m2 så har jag 0.5-0.6 l/s/m2 i sovrummen, 0.4 i övriga torra sällskapsrum. Badrum 2.8, WC 6, tvättstuga 0.8 l/s/m2. Men som sagt jag utgick inte från flöde /m2. Tittade på funtion och antal personer.

2/ Projekterat föde måste vara lika TILL och FRÅN luft. Annars så påtvingas det läckage vilket man inte vill ha (kan ej ha om det är tätt). Jag justerad mitt system med fläkt TILL resp fläkt FRÅN med samma hastighet (effekt). När jag var nöjd med flödena IN=UT så sänkte jag farten på TILLuften för att skapa ett litet undertryck. Fläktarna går alltså med olika hastigheter för att skapa ett svagt undertryck.

Ditt sovrum, 29 m3/h = 29*1000/3600 = 8 l/s
Ditt badrum 50 m3/h = 50*1000/3600 = 14 l/s

De flöden borde räcka till tycker amatören jag. Kan inte se att det är något fel alls på projekteringen.

Hur sitter AV-luft resp UTE-luften (yttre ventiler). Det är inte så att du får återcirkulation ? Eller suger dålig luft på ngt sätt. Filter kanske är täta ? Sitter TILL/FRÅN ventilerna placerade så luften passerar rummen ? Spalter över / under dörrar ?

kommer inte på nått mer mvh

mvh
 
Byggytan är rimligtvis mindre än boytan så är #1 egentligen ett problem? Oavsett om du upplever det som dåligt ventilerat så är det förmodligen inte den 0,05 saknade L/s/m2 som är orsaken.

Angående ett fullständigt balanserat flöde så finns det flera åsikter om hur man ska hantera detta. Att i ett extremt tätt hus gå på ett strikt 10% mindre tilluftsflöde kan göra dörrar osv svåröppnade och andra otrevligheter. I ditt fall ser det dessutom ut som du hamnat på en rimlig fördelning på uppmätt till och frånluft så där tycker jag inte finns något att haka upp sig på.

Om det är så att du upplever komforten för dålig bör du undersöka om ditt aggregat klarar att gå med lite större hastighet för att öka ventilationen. Utifrån modellnamnet låter det som det är EC-fläktar i detta och då brukar det gå att justera rimligt enkelt på ett vettigt aggregat. Antingen så ringer du en ventfirma som kommer och ställer upp det lite åt dig om det går och justerar eller så testar du lite själv. Om du googlar på modellnamnet så borde det finnas manualer osv som berättar vad för möjligheter som finns.

Om det är möjligt och du bestämmer dig för att testa själv så finns några saker att tänka på. Normalt justerar man från och tilluftssidans fläktar separat och utifrån tryckfall på kanaler osv finns ingen garanti på att om du både ökar från och tilluftssidans fläktar att du behåller balansen mellan från och tilluft. Troligt kommer balansen vara rimligt lik men det du kan göra är att innan du justerar så kolla husets undertryck vid en dörrspringa eller liknande. Utifrån dina uppmätta flöden borde du ha ett svagt undertryck. Efter att du justerat fläktarna gör du samma operation igen för att försäkra dig om att du fortfarande har ett undertryck i huset.

Om du tar in en firma som gör det åt dig mäter de givetvis detta åt dig, vissa firmor tar ett varv på samtliga don och mäter från grunden, andra kanske kör en variant där de mäter undertrycket i huset före och efter en justering och skippar att mäta vid respektive don.
 
>Att i ett extremt tätt hus gå på ett strikt 10% mindre tilluftsflöde kan göra dörrar osv svåröppnade och andra otrevligheter.

I ett extremt tätt hus så kan man inte på något sätt få skillnad på till/från luft. Det är fysikaliskt omöjligt. Därför måste man projektera till/från lika. Trycket går ju jutera sedan med fläktfarten, men är det tätt så är det fortfarande lika mycket till resp frånluft.
 
Har du kollat så allt fungerar ok? Fläktarna går på rätt hastighet? Börja med det innan du börjar krångla med något annat. Med det protokollet bör du ha ok luft om det stämmer. Ventilation är ingen raketforskning. Det bygger på fysiska lagar där allt är väldigt enkelt om man bara bryter ner det i beståndsdelar.
 
Huscompagniet bygger ju helteglade hus och det första året kan det väl vara lite fuktigare eftersom det är så mycket byggfukt i nya teglade hus... Öka värmen och ventilationen till max så torkar det ut snabbare så borde du känna en skillnad om ett år...
 
Inget hus är 100% tätt om man sätter undertryck i det så visst kan man suga ut mer luft än man blåser in. Anledningen till att man har ett större frånluftsflöde är att man vill vara säker på att man inte får övertryck inomhus. Då skulle man trycka in rumsluft i väggarna och riskera kondensationsproblem där.
 
Allium skrev:
Inget hus är 100% tätt om man sätter undertryck i det så visst kan man suga ut mer luft än man blåser in. Anledningen till att man har ett större frånluftsflöde är att man vill vara säker på att man inte får övertryck inomhus. Då skulle man trycka in rumsluft i väggarna och riskera kondensationsproblem där.
Låter bra i teorin. Men om man projekterar större frånluftsflöde än tilluft så tycker jag att man gör helt fel. Bättre att projektera och justera så in==ut och sedan slutligen justera ned tillluften något, helst genom tryckmätning för att säkerställa det lilla undertrycket. Ett tätt hus får in==ut även om man bara kör 1 av fläktarna. Då faller teorin att projektera för mera frånluft än tilluft, det är omöjligt att uppnå.
 
Tror lite saker missas i tråden innan.

När man projekterar luftflöden ligger man högre på tilluftssidan, vid ett absolut tätt hus kan man argumentera att flödet för till och frånluft kommer vara samma. När man MÄTER det faktiska luftflödet så gör man ofta det med en öppen dörr alt. ett öppet fönster för att se att det verkliga och projekterade luftflödet stämmer. En vettig installatör mäter öven undertrycket med tätt hus för att se att det är ett rimligt undertryck. Man vill givetvis unvika att dörrar är öppna osv. Vid ett extremt tätt hus anpassar man givetvis utifrån detta.

Uppmätt luftflöde med otätt hus (öppen dörr etc) kan med andra ord många gånger visa ett högre frånluftsflöde medans den faktiska skillnanden beror på hur tätt huset i övrigt är. Läcker huset som ett såll räcker ofta inte 10% högre frånluftsflöde att generera ett önskat undertryck men å andra sidan brukar dessa kanske inte hamna med finlirr med undertrycksmätningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.