Kommer ha 1plan med 800mm utrymme i takstolarna. Lösullar 500mm och har luftning från takfot i detta 300mm utrymme.

Tänkte sätta ventiler i gavlarna.
Ska man sätta ventiler i mellan varje takstolsfack också för att få en bra cirkulation?
 
Jag antar att du är noga med diffusionsspärren och att du kommer ha mekanisk ventilation i huset (undertryck). Då ser jag inget behov av att ventilera en kallvind mer än ytterst sparsamt.
Kanske är det en god ide att strunta helt i ventilation och använda en diffusionsöppen underlagsduk på taket?
 
Nybygge? Bygg en klimatvind så slipper du fukt och mögel på vinden.
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Hade helt klart använt mig av "diffusionsöppen duk", visst råspnt är smidigt när man lägger taket, (har själv använt råspont). Men har även gjort ett hus med duk, och för att slippa huvudbry nästa gång kommer det bli duk. ( och betongväggar:) )

Som redan sagt, nybygge, tätt, sätt ventiler som du vid senare tillfälle kan slå igen.
Skulle inte denna vent. räcka kan man i efterhand montera "huvar" mellan varje takstol-
 
Har redan råspont och takpapp hemma så klimatvind är det försent för.
Gillar iden med den men jag tror detta hus står min livstid ut ändå :)
Sätter panel så tätt det går emot råspont och sedan insektsnät. Det får bli ventilationen i takfoten, sen gavelventiler i gavlarna. Tätt uppe i nock.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.