Vi har en 6-7år gammal Klippo Comet med en B&S Quantum 50 motor.
Den har alltid dragit olja men nu blåser den mera blårök än vanligt, kommer ett moln så fort den belastas lite extra.
Vad kan man göra för att slippa lukta bränd olja efter man klippt gräset?
Och vid 2-3:e tankning måste olja fyllas på.
Den är lättstartad och tuffar sedan på utan problem.
 
Kolvringarna kanske är slitna?
Antingen byter du själv eller så lämnar du in på service.

Men med tanke på att den drar så mycket olja kan det även vara någon packning (topplockspackning?) inne i motorn som är trasig, vilket gör att olja hamnar i förbränningsutrymmet?
 
Innan du river motorn och byter kolvringar så kan det vara värt att kolla så att inte vevhusventilationen är igensatt, men mycket tyder på kolvringarna.
Ser din motor ut som min briggs så tror jag inte att topplockspackningen är orsaken, även om den ska bytas vid kolvringsbyte.
Sent from my ST17i using Byggahus
 
Redigerat:
Då får man börja med att leta upp vevhusventilationen under plastkåporna till att börja med. Tack för tipsen.
 
Blåst rent i vevhusventilationen (inget märkbart där) och även rentgjort luftfiltret (var skitigt).
Uppfattar som den ger mindre blårök, men gräset var inte så tjockt nu pga försommartorkan.
Så jag misstänker att det kan behövas en kontroll av kolvringarna och ev. packningar.
Är det krångligt att få loss vevstaken för ett kolvringsbyte, behövs något specialverktyg?
 
Jag har förstått att det inte ser helt likadant ut i alla briggsmotorer, men jag tror att de bygger någorlunda lika.
Det är väldigt enkla motorer och man blir ganska förvånad att de går så bra som de gör. Jag behövde t.ex inte röra ett enda kullager när jag skruvade isär min motor.
Jag behövde inga specialverktyg förutom en avdragare för att få bort remhjulet på undersidan. När jag kommit in i motorn så lossade jag vevstaken från vevaxeln (har för mig att det var 2st 1/4" skruvar med vanlig sexkantsskalle och en bricka böjd över dem som låsning) och plockade ur kolven. Förutom byte av kolvringar och packningar så passade jag på att göra rent och slipa in ventilerna
(troligtvis inte nödvändigt, men jag hade ju ändå isär den).
Nu tuffar den på hur fint som helst förutom att jag inte fått riktig kläm på hur jag ska justera in förgasaren ännu.

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Redigerat:
AndersS skrev:
Då får man börja med att leta upp vevhusventilationen under plastkåporna till att börja med. Tack för tipsen.
Kolla ventilspelet o särskilt efter ventilslipning
 
Jag skall ta mig an Kometen från stugan, verkar vara samma modell som TS, för att se vad som hänt med den då den tvärvägrar att starta. Ngn som har en länk till en servicehandbok för denna modell och även tips på var det är bäst att beställa eventuella reservdelar ifrån?
 
Jag får be TS om ursäkt för trådkapningen, skall bara avsluta mitt inhopp i den

Minne ... Det var ju ingen Comet utan en Compact jag har. Hur som, lite rens i luftfilter och nytt tändstift så startade den i alla fall men helt orkeslös och varvade inte heller ordentligt. Spände fjädern i bilden nedan och då blev det annat ljud i skällan - äntligen en klippare som håller jämna steg med mig. Varvar lite i överkant nu så jag får skaffa en ny fjäder istället för den gamla trötta.
ImageUploadedByTapatalk1338229563.936077.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt kom det klagomål på föreningens Klippo (som är en Comet) med Honda motor på. Smäller, sotar, varvar illa och orkar ingenting - samma åtgärd på den fast lite mindre ökning på fjäderspänningen och även den klipparen blev som en ny maskin.

ImageUploadedByTapatalk1338229734.570733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och mina frågor från början - såg att B&S har det mesta om motorerna på sin site, behöver bara serienumret från motorn.
 
Mer OT men nu har Compact'n vid stugan fått visa vad en Klippo klarar av ...

Första klippningen sen i augusti förra året, var lite att bita i för klipparen men det gick.

ImageUploadedByTapatalk HD1339850091.970461.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bytte till multiklippkniven för att inte försöka skyffla in ängen i uppsamlaren.

Föreningens klippare behöver underhåll igen, fick klagomål på att den inte går att starta och att startsnöret är nästan av. Inte så konstigt om man drar och drar och drar i tron att dödmansgreppet är för att koppla in framdrivningen.
 
  • Gilla
LilleNo
  • Laddar…
TeroM skrev:
Samtidigt kom det klagomål på föreningens Klippo (som är en Comet) med Honda motor på. Smäller, sotar, varvar illa och orkar ingenting - samma åtgärd på den fast lite mindre ökning på fjäderspänningen och även den klipparen blev som en ny maskin.

[bild]

Och mina frågor från början - såg att B&S har det mesta om motorerna på sin site, behöver bara serienumret från motorn.
(Bra bild): Fjädern på bilden styr trottelspjället indirekt via varvtalsregulatorn (där axeln går in i motorblocket, under soppaslangen på bilden) och vad jag förstått så är de två hålen i armen som fjädern kan sättas i till för att skilja mellan EU-modell med broms och andra modeller (med/utan broms?).

Det hålet som fjädern är satt i på bilden är EU med broms (2.900-3.00 rpm) och det högre/bakre hålet för alla andra (USA m fl, med/utan motorbroms) och ska ge ~3.100 rpm.

Men jag antar att fjädrars draglängd/vikt kan diffa en del både från fabrik/efter slitage och här handlar det om millimeterprecision (om inte tiondels t o m) för att få korrekt varvtal, så har iaf jag ställt in regulatorn efter mitt "motoröra". Det krävs ju lite varv för att den ska mulcha ordentligt...

Spontant undrar jag om inte er föreningsklippare höll på att "sota ihop" efter långvarig drift på för lågt varvtal?
 
Sotningen verkar även uppstå när våra kära medlemmar trycker gasreglaget i botten och kör runt med full choke i det fallet ...

Är nog dags för en enkel instruktion med 3 bilder om hur dom skall köra klipparen för att vi skall slippa byta ut den vartannat år som det varit hitintills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.