Håller med, enda skillanden mot min Neato är att den alltid börjar att köra ett yttervarv på det den anser vara ett rum (dess rumsuppfattning är inte nödvändigtvis samma som den vi människor har).
Boschen böjar väl också med att köra ett yttervarv (efter kabel) och då är det väl inte orimigt att den skapar en karta i minnet på hur stort område den skall köra (det är ju lite lättare med dammsugare som har väggar som avgränsning)
 
Men det känns som att utflykterna på gräsmattan blir längre än inne i ett rum. Tills slut är allt bara undanmanövrar kors och tvärs på grund av alla hinder.
 
Ja har man en väldigt komplicerad matta så är det svårt att köra raka fina linjer, men det finns ändå en fördel i att den vet ungefär var den är. Då kan den se till att spendera ungefär lika mycket tid över hela området, inte fastna i vinkelvolten på gaveln tex.
 
Ja det blir spännande att se, bara inte ingenjörerna blundat för för många praktiska problem och udda händelser.

Husqvarnas stannar ju ibland för diverse avvikelser.
 
Jag tror inte att det bör vara något större problem med hinder faktiskt.
Damsugaren träffar ju på bord, stolar, fotpallar, lampor och div annat som står mitt på golvet som "öar" och fixar det galant, jag kanske inte tänker rätt men jag ser inte problemet.
Det blir givetvis ett visst "överlap" dvs att områden passeras flera ggr även med Bosch navigering men på det hela taget så lär den vara bra mycket effektivare än tidigare teknologier. Min Neato dammsuger ett rum på ca 20-30 minuter, samma rum tar en "slumpmässig navigering" ca 3-4 timmar att täcka.
 
Ahhhh, den där videon med städroboten var ju cool. Om även gräsllipparen beter sig så finns det ju en chans men som en del tror, dess basstation kanske inte klarar av att nå till andra sidan huset osv. Synd att Bosch släpper så lite info om dess förmåga att mappa trädgården. Nu är det ju mer antydningar till SLAM.
 
Den är specad till 1000kvm som max. Vad händer då om gräsmattan är 1200kvm? Håller den koll på det och vägrar klippa mera??
 
Haha, ja det kanske är mappningsminnet som bara rymmer 1000 kvm.
 
Men mappningssystemet borde inte bry sig om arean utan snarare antalet riktningsändringar.
 
Är det någon som lyckats hitta info om vilken typ av kniv som denna har; är det rakblad eller traditionell 3-ekrad kniv likt Stiga´s ?
 
Tallrik med rakbladstyp
 
Funderar starkt på en robotklippare. Har hittills ställt in mig på en Husqvarna 305. Men denna verkar vara ett vettigt alternativ. Man måste gräva ner kablar till denna också för att den ska hitta var gräsmattan slutar osv? vad kostar extra kabel tro?
Enda nackdelen är att jag tycker att den vita husqvarna är snyggare att titta på.

Har denna samma små rakblad som Husqvarna, det låter lite oroande att det hamnar rakblad i gräsmattan när bladen går sönder.. med småbarn och katter är det ingen höjdare.
 
Spännande att följa denna tråden, funderar själv på en robotgräsklippare, dock får det vänta då kostnaden är hög samt frun inte är så sugen....(pga kostnaden).

Men skoj att utvecklingen går framåt och att priserna går ner. Ni som köper denna nu, återkom gärna med rapport om hur ni upplever den :)
 
Cheapy vill sälja den för under 13000 enligt prisjakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.