Hej
Har 2 frågor som jag hoppas någon kan svara på.
Min tank vart besiktigad häromdagen och dom klanka ner på mina rör som är ingjutna i golvet vilket dom inte får vara längre.
Vad ska jag använda för rör samt grovlek när jag drar nya? dom som besiktiga prata om prisol men finns ju endel olika grovlekar både på rör samt godset i dom.
Kan man dra rören efter taket eller kommer inte brännaren att orka pumpa då? måste dra förbi en dörröppning och man vill ju inte snubbla över dom.
 
Varför får inte rören vara ingjutna? Det får de vara här nere i söder iaf. Om du måste dra om, så funkar 10 eller 12 mm standard prisolrör fint. Dra bara en sugledning från tanken och montera sedan en tigerloop vid brännaren där du ansluter sug och returledning från denna.
Då behöver inte överskottsoljan tryckas hela vägen tillbaks till tanken igen och man frestar inte oljepumpen så hårt.
Att dra röret i taket brukar i de allra flesta fall gå bra. Om det finns risk för att oljan kan rinna tillbaks till tanken så är det en bra idé att montera en backventil.
 
Ja du bra fråga jag vet inte varför dom inte får vara ingjutna,det var ragnsells som sa det när dom besiktiga.
Med tigerloop behöver man bara 1 rör och slipper returen? vilken av dom ska man ha? verkar ju finnas några olika. Vilken innerdiameter är lagom på prisolröret?

Tack för hjälpen.
 
Ok. Kanske de har olika krav på olika ställen. Här besiktigar inte Ragnsells några oljetankar.
Det ska finnas ett filter på sugledningen, då kan du montera en tigerloop original mellan filtret och brännaren. Om du mot förmodan saknar filter, så köper du en tigerloop combi, som har inbyggt filter.
Om du går in på www.tigerholm.se så kan du hitta information om dessa.
Tar du ett 10 mm standard prisolrör så är det 8,4 mm invändigt. Det räcker utmärkt.
Hittar du ett 12 mm, så är det 10 mm invändigt och funkar också bra.
Och ja, du slipper returen hela vägen till tanken. Returslangen från brännaren ansluts till loopen
 
Det kanske är ok att dom är ingjutna om det är prisolrör? mina rör är ju vanliga kopparrör som inte är beklädd.
Nu har jag beställt 12mm prisol (10mm invändigt) jag har en Tigerloop T80I på en begagnad panna jag har köpt den bör ju funka oxå tillsammans med ett filter.
Tackar för hjälpen nu hoppas jag ragnsells blir nöjd när jag ringer dom för återbesök.
 
Det blir de säkert.
Häromkring finns massor med gamla anläggningar, där det ligger mjukglödgade oljerör utan isolering som är ingjutna.
Däremot så drar man i regel rören synliga när man monterar nytt. Tex vid byte av tank.
Men jag kommer knappt ihåg när jag driftsatte en ny oljeanläggning senast.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.