Har fått ett jobb som snickare som jag ska börja snart.
Jag är 24 år (fyller 25 i sommar) och gick en Snickarutbildning på en skola som heter Byggstar genom arbetsförmedlingen ifjol.
Om jag fattat det rätt har jag 1350 lärlingstimmar som jag tagit med mej från skolan.
Förståt det som jag ska vara en "vuxenlärling" 1a steget med 65% tills jag kommer upp till 1601 timmar.
Idag träffade jag han jag ska jobba åt och han sa att jag räknas nog som ungdom och blir "ungdomslärling" men hamnar då på 43% tills jag kommit upp till 1701 timmar och då blir det 53%.

Kan det här stämma?
När räknas man som "vuxenlärling"?
 
  • Gilla
Hutta
  • Laddar…
Mitt tips är att prata med byggnads så att det verkligen blir rätt från början.
 
Tjena jag har gått som vuxenlärling. Om man fyllt 20 år efter påbörjad utbildning räknas man som vuxenlärling då behöver du endast göra 5800 timmar tills yrkesbevis och full betald. Se till att gå med i facket omgående och prata med din lokala ombudsman han ska kunna svara på alla dina frågor, Se till att verkligen gå med i facket annars kommer dem inte vilja hjälpa dig med yrkesbeviset när dina timmar är färdiga. Håll koll på dina timmar och fyll i lärlingsboken noggrant. pm mig om du har någon annan fråga. mvh Olle
 
byggolle skrev:
Tjena jag har gått som vuxenlärling. Om man fyllt 20 år efter påbörjad utbildning räknas man som vuxenlärling då behöver du endast göra 5800 timmar tills yrkesbevis och full betald. Se till att gå med i facket omgående och prata med din lokala ombudsman han ska kunna svara på alla dina frågor, Se till att verkligen gå med i facket annars kommer dem inte vilja hjälpa dig med yrkesbeviset när dina timmar är färdiga. Håll koll på dina timmar och fyll i lärlingsboken noggrant. pm mig om du har någon annan fråga. mvh Olle
Okey var så jag fattade det från skolan med och även timmarna (5800) stämmer med det jag hört.
Jag var ju 23 när jag började utbildningen och 24 när den blev klar så då räknas jag som "Vuxenlärling".
Är med iF Metall just nu men ska gå med i Byggnads så fort jag har möjlighet att ringa dom.
Hur får man fram lärlingsboken och var ser man hur många timmar man redan har?
Tack för superbra svar olle
 
Byggnads fixar det där med lärlingsbok efter du gått med. Annars kontaktar du BYN och får den därifrån.
 
okey, man tackar
 
Byggnads har nytt nr för att svara på frågor mellan 07.00-19.00

010-6011000
 
Tala du med byggnads för att försäkra dig om hur det ligger till. Men ett råd från mig, baserat på egen erfarenhet..är att du själv pratar med din arbetsgivare utan att blanda in storsläggorna från byggnads..
 
Ni har det för bra ni snickare.

28 år gammal, 2år som lärling i 4 steg 7-10 därefter måste jag klara certet... 3 delprov!

Och var inte för snabb att bli vuxenlärling ;) Då blir det mer ansvar!
 
Sj6 > hade du skärpt dig i skolan hade du också kunnat bli snickare ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Fredrik.engdahl skrev:
Sj6 > hade du skärpt dig i skolan hade du också kunnat bli snickare ;)
Haha ouch!

Blev faktiskt VVS-lärling nu i vintras, gått vuxenutbildning nere i Kävlinge till VVS-montör. ;)

Hade jag skött mig i skolan hade jag producerat filmer idag, kanske tur det för de hade väl varit sämre än den svenska skiten som släpps nu för tiden, Göta kanal 3 någon?

Utbildad fritidsledare och haft ansvar för 2 gårdar och jobbat i butik så detta är fjärde karriären jag har och hoppas få stanna i den. Så även om snickare är lockande så leker jag hellre med vattenspridare ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.