Jag har hittat en bit mark som ligger bra tycker jag.
...som jag kanske ska få köpa en bit av till ett bra pris.

Det är nästan bara sten och berg på marken.
Lite tunnt med jord på en del ställen, sten på en del andra.

-Hur blir jag av med all sten och berg?
-Spränga bort? -hur mycket kostar sån't? -per... -yta? -mängd som ska bort?

De som utbildar sej till sprängare,
-kan man låta sån'a använda min mark som övningsobjekt? (=billigt jobb)

-Någon som har något annat förslag?
 
kolla först om man får spränga, det är inte alltid man får det
 
Lite bilder vore inte fel!

Annars är det nog svindyrt att spränga bort allt berg. Det vanliga är väl att man rättar huset efter underlaget. Du får nog avstå från källare, gräsmatta och annat. Ett mindre hus bygger man kanske på plintar. Vatten och avlopp blir kanske lite trixiga men är säkert lösbart.
 
Har inga egna bilder, men här är Google-streetview-dumpar:
dump1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dump2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dump3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

-Hoppas att de duger!

Ska höra mej för om man får spränga på området.

-Ingen som vet hur mycket det kostar / kan kosta att spränga bort?
...t.ex. per mängd som ska bort?
 
Jag har forskat i pris nu och det blir mycket dyrt att spränga bort allt, det får vara.

En fråga till er som vet:
Man kan väl spränga ned till 1,2 meters djup för att på så vis undvika att vatten (och avlopp) -rör fryser?
...eller måste man djupare i berg / ren sten?
Om "ja":-hur mycket djupare?
 
Du spränger en sk. Pall 1*1m. Skall du ner 1.5 får du betala för en pall till. Då kan du lika gärna spränga ner 2m. Sen brukar rörgrav vara något dyrare...
 
Fråga först om du kan få bygglov. Den tomten ligger så nära en tillsynes stor väg att du kan få nej både pga buller, utfart och avstånd till vägen.

Och vill du verkligen bo så?
 
Avlopp skall ligga med fall hela vägen. Då behöver det inte vara frostfritt. Det är enklare och billigare att ha en värmekabel till vattenledningen än att spränga ner den djupt i berget.

Erik
 
Ja, den ligger i närheten av en väg.
Inte jätte- men ganska stor enligt mej.
Därför tycker kommunen att den är olämplig att bebygga. (=inget bygglov)

Som jag sade till dem:
-Det går att bygga buller-vägg / -mur / -plank. (enkel lösning)

Huset hamnar längst bort från vägen på markbiten.

...OM det nu är det som gör den olämplig.

-Jag försöker få till en dialog om det hela, de ger inget rakt svar, bara "marken ligger för nära vägen".

Inte mej emot att bo så, tvärtom.
Nära landsväg = kortare = billigare (både i pengar och i arbete) att göra en väg från landsvägen till huset, även mindre att underhålla, typ snöröja, rensa ogräs, mm.

Dessutom ser folk in på tomten (iaf under tiden bygget sker) och ser direkt om någon gör något där -stöld, skadegörelse, inbrott.

"Tillfället gör boven"
-inget tillfälle = ingen bov.
 
Avemo skrev:
Avlopp skall ligga med fall hela vägen. Då behöver det inte vara frostfritt. Det är enklare och billigare att ha en värmekabel till vattenledningen än att spränga ner den djupt i berget.

Erik
Tänk om det blir strömavbrott.
-Då fryser både tillopp och avlopp ändå.

Elen kostar också.

Kanske lönar sej...
Kanske inte...

Med tanke på risk för strömavbrott föredrar jag att spränga ned allt, även om det blir dyrare.
Men det är jag det!

-Fryser verkligen inte avlopp?
-En bit måste det väl ned iaf? -hur långt?
 
Vad är det som lockar överhuvudtaget med tomten? Måste ju finnas tusentals mer byggbara markplättar vid bättre läge.

Hur är det med el, vatten, avlopp o telefonanslutningar?
 
Nimajneb skrev:
Vad är det som lockar överhuvudtaget med tomten? Måste ju finnas tusentals mer byggbara markplättar vid bättre läge.

Hur är det med el, vatten, avlopp o telefonanslutningar?
En hel del...

Dels en sak mellan kommunen och mej som jag inte vill avslöja så här för "vem-som-helst".
-Men att den varken används eller ska användas till något särskilt är ett + i det hela.

Just den marken ligger så fint tycker jag, -för sej själv, jag skulle slippa det där ihopträngda som det brukar vara i villa-områden, -bara strax utanför sta'n istället för långt ut i "öde-marken", -på en höjd = utsikt, lätt att dränera, vår-smält-vatten rinner från mej, in- och ut-fart blir min egen, inga servitut / gemensamheter att tjafsa om med andra. (underhåll, snöröjning, mm.)

Att den ligger på berg är bra då jag isåfall inte behöver riskera sättningar i marken -som vrider och spräcker mitt hus. (om berget inte spricker och vrider sej förståss)

Allt ovan = enligt mej en bra mark!

Vatten och avlopp sprängs ned i berget!

El och tele kan vara på stolpar!

Kan ju nämna att jag frågat om flera markbitar förut och fått veta att bygglov ej kan ges p.g.a. att där ska bli annat, typ bostäder ("ihopträngda"), idrottsplats, industri, affärer eller så finns fornlämningar på / i marken.

Jag vill ha "lite luft" mellan mej och andra, tycker det blir trivsammare då!
 
Måste vara en lustig deal med kommunen om du vill bygga men inte får bygglov..

När det gäller avlopp o vatten så är det ju inte bara att spränga för dina rör på tomten... Dom måste ju kopplas in någonstans i andra änden eller tänker du borra egen brunn och hitta någonstans där du kan hantera avloppet själv? Det sistnämnda blir lite knepigare när det är berg.

El och tele är inte helt billigt att dra fram till en enskild tomt.
 
Nimajneb skrev:
Måste vara en lustig deal med kommunen om du vill bygga men inte får bygglov..

När det gäller avlopp o vatten så är det ju inte bara att spränga för dina rör på tomten... Dom måste ju kopplas in någonstans i andra änden eller tänker du borra egen brunn och hitta någonstans där du kan hantera avloppet själv? Det sistnämnda blir lite knepigare när det är berg.

El och tele är inte helt billigt att dra fram till en enskild tomt.
Allt kan låta lite "lustigt" om man inte har alla kort på bordet s.a.s.
-Bygglov ingår i dealen! -om det hela blir av...

:) Det är en klar fördel om man kopplar in el, tele & vatten i något i andra änden, ja!
-Finns i närheten! -alla 3!

Priser:
Tele: 7000 - 25000 kr.
El c:a 25000 kr.
Vatten: -vet ej, men kommunal ledning går strax utanför marken, kan inte bli sådär jättedyrt.

Tänkte köra med eget mini-reningsverk.

Det är inte berg överallt, det finns lite jord också!
-får gräva där!
...eller spränga en grop!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.