Bowman
Murar ca 20m x 70cm höga
Plattor 40x40cm 4x8m
Grus 4x6m
Trappor, 24 steg totalt fördelat på två trappor, 105cm breda.

Är det någon som har hyfsad koll och kan göra en överslagsräkning och ge mig ett rimligt pris det skulle kunna kosta, inklusive arbete.

Jag blir nämligen inte klok på detta.
Bilder nedan på delar allt, bry er inte om mina minnesanteckningar om mått osv..

HusMått_21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
HusMått_20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bowman
Ingen som har någon aning?
Hade uppskattat lite hjälp.
 
Nanny Fine
sorry,,,,,:confused:
 
Har du fått en faktura du inte är nöjd med? Eller skall det på bilderna tas bort och göras om?
 
Har väldigt lite erfarenhet att bygga på. Men har gjort några av momenten själv i liten skala. Typ satt två trappsteg, lagt 8 kvm marksten osv.

Men jag gissar på att det kostar drygt 120 000 varav arbete kanske 50 000 (före rot). Mycket beror på hur mycket underarbete som behövs, hur djupt är muren grundlagd osv. Givetvis också hur exklusiva plattor/murstenar man väljer. Jag har antagit att muren grundläggs på en betongsula.

Min uppskattning är extremt grov så räkna +50% -20% i möjligt fel (minst).

Det beror ju också på hur lätt det är att frakta fram material, det handlar troligen om 30 - 50 ton, komma åt att gjuta osv. En kompis gjorde ett markarbete av liknande omfattning på baksidan av sitt hus. Allt material och maskiner fick lyftas in med mobilkran modell stor. Bara lyftoperationerna gick på nära 100 000.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Jag skulle också, baserat på eget arbete och eget ryggskott, säga runt 100 kkr, mycket grovt. Obs att rot-avdrag inte beviljas för den här typen av arbete. Men priset är ju mycket avhängigt på hur lätt det är att utföra arbetet: åtkomst, markförhållanden osv osv.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Tack så jättemycket att ni tog er tiden. Nu känner jag mig inte så fruktansvärt lurad längre.
Men jag hade inget att relatera till, och blev fundersam. Det gällde en faktura som inte riktigt stämte överenskommelsen kan man säga. (eller min förstådda överenskommelse)

Men jag skall betala runt en hundring, så det får jag se som rimligt då.
För det ingick ännu mer småsaker med i detta stora jobb.

Tack.
 
Redigerat:
100.000:- tycker jag ser billigt ut för det där. Men då är min erfarenhet noll och ingen (följdaktligen min åsikt värd lika mycket).
 
  • Gilla
Nanny Fine
  • Laddar…
Bowman
Ja dom flesta verkar sikta på minst hundra tusen, så jag får väl känna mig nöjd!
 
Priset låter rimligt men din första bild är lite suspekt. Jobbar själv som anläggare och skulle aldrig få för mig att lägga 42x42x5 (benders?) plattor som kantstöd, är för lite stöd och håller nog inte med åren.
 
durdens skrev:
Priset låter rimligt men din första bild är lite suspekt. Jobbar själv som anläggare och skulle aldrig få för mig att lägga 42x42x5 (benders?) plattor som kantstöd, är för lite stöd och håller nog inte med åren.
Vad ska man lägga på kanten? och hur mycket stöd behöver man? Funderar själv på att mura igen en garageöppning i källaren och istället sätta in en ytterdörr och ha en trappa på utsidan.
 
Allt beror på vad ytan som kanten avgränsar ska användas till. Om det är en planteringsyta så behövs det självklart inte något tjockare men om det är garageuppfart där bilar kör varje dag så trycks kanten till. Om du vill vara på den säkra sidan så lägga ett tjockt lager bärlager intill kanten och padda till med en mindre padda.

Det är ett väldigt vanligt problem som man ser i trädgårdar. Man ska helst inte sätta markplattor som stödkant, oavsett hur stora eller små plattorna är.
 
Bowman
durdens skrev:
Allt beror på vad ytan som kanten avgränsar ska användas till. Om det är en planteringsyta så behövs det självklart inte något tjockare men om det är garageuppfart där bilar kör varje dag så trycks kanten till. Om du vill vara på den säkra sidan så lägga ett tjockt lager bärlager intill kanten och padda till med en mindre padda.

Det är ett väldigt vanligt problem som man ser i trädgårdar. Man ska helst inte sätta markplattor som stödkant, oavsett hur stora eller små plattorna är.
Jag misstänkte detta, tyckte det verkade lite konstigt att dom tog typ markplattor som kanter.
men förutom detta så är det fint gjort.
och dom kanterna är bara mot grässlänt typ.

Dock så är det ganska små kantsten runt "parkeringsplatsen" med och dom har redan flyttat sig lite då jag kört med bilen där.
Menmen, hantverkaren är ganska vettig och bor inte så långt i från mig om jag skulle få för mig att rätta till detta.

Tack för era svar!
 
Bowman skrev:
Jag misstänkte detta, tyckte det verkade lite konstigt att dom tog typ markplattor som kanter.
men förutom detta så är det fint gjort.
och dom kanterna är bara mot grässlänt typ.

Dock så är det ganska små kantsten runt "parkeringsplatsen" med och dom har redan flyttat sig lite då jag kört med bilen där.
Menmen, hantverkaren är ganska vettig och bor inte så långt i från mig om jag skulle få för mig att rätta till detta.

Tack för era svar!
Inga problem! Hade varit kul att se en bild på "parkeringsplatsen" också :)
 
Bowman
durdens skrev:
Inga problem! Hade varit kul att se en bild på "parkeringsplatsen" också :)
Här kommer en bild på parkeringsplatsen, man kan se kantstenen lite grann, dessa är inte kapade plattor, utan verkar vara riktiga kantstenar av nån typ.

ImageUploadedByTapatalk1339835867.228962.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt entrén som jag glömde visa.
Det är gången med plattorna som är gjort, trappan fanns sen innan.
ImageUploadedByTapatalk1339835897.487440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.