Fick precis faktura från målaren vi anlitat för att bredspackla och måla 3 väggar och tak i ett 12 kvm stort sovrum med normal takhöjd. Tapeterna hade vi rivit själva. Blir fakturerad för 24 timmar! Är det verkligen rimligt? Låter väldigt mycket men problemet är att han varit där på dagtid när vi jobbat så vi har ju ingen koll.

//Ulrika
 
Varför frågar du inte han först så får han chansen att ge dig ett bra svar och underlag !
 
Därför att jag vill ha lite kött på benen innan jag tar diskussionen. Det kanske är denna tid det tar och då är det ju inget att snacka om men jag tycker det låter mycket. Det är klart att han kommer att redovisa för de här 24 timmarna eftersom han har fakturerat dem men min fråga är ju fortfarande om det är rimligt. Tar det en målare denna tiden att göra det?
 
Nu vet jag inte hur det ser ut hos er. Men vi anlitade målare för 3 rum, lite blandat underlag, hälften nya gipsväggar, ett nytt gipstak, en vägg med strukturväv som bredspacklades. Tapet på väggarna. Vi blev debiterade ca 60 timmar. Just bredspacklingen av de tidigare tapetserade väggarna verkade ta längst tid, och flest moment.

Då låter det ju inte helt orimligt med 24 timmar för ett rum. Det går att jobba mer effektivt med flera rum åt gången.
 
3 arbetsdagar? Han satt alltså å kollade när färgen torkade?
 
Fördelat på 6 dagar enligt bilersättningen..... Att vi har lite dålig koll beror på att vi var bortresta några dagar så som sagt, noll koll på hur mycket dom var hos oss..
 
Verkar inte orimligt. Precis som Hempularen skriver så är det ju inte direkt tidseffektivt att göra ett rum i taget.
Tänker man lite högt så kan det ju ha sett ut något som så här:
Dag 1 - Täcka golv och bredspackla väggar
Dag 2 - Slipa väggar, avlägsna damm, spackla omgång två.
Dag 3 - Slipa väggar, avlägsna damm, måla tak omgång ett
Dag 4 - Måla tak omgång två
Dag 5 - Maska och måla väggar omgång ett
Dag 6 - Måla väggar omgång två, avmaska och städa

Lägger man till all spilltid och att varje påbörjad timme kanske debiteras som hel timme plus restider så rasslar det snart iväg.
 
Hos mig var dre faktikst ytterligare ett moment. De väggar där det fanns gammal tapet spärrmålades först (våtrumsgrund) för att undvika att spacklet löser upp kvarvarande tapet, det kan ge bubblor.

Däremot så tror jag att målare typiskt alltid fuskar med torktider på färgen, så de gör troligen båda färdigstrykningarna i ett svep. Färgen är torr i ena änden av rummet innan strykningen är färdig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.