harry73
På andra bilden ser man tydlig att de är sättningar precis vid slingorna, och då är det efterpackning efter grävarbete.
Frågan är om du ska fylla upp alla sättningar och hoppas att det tar fart eller om du ska igång med jordfräs och göra en ny gräsmatta. Mycket gödsel lär du i alla fall behöva.
 
Gödsel på gräsmatta ?? Nej en gräsmatta ska ha insådd vitklöver (Kvävefixerande bakterier) och så bör man ha en kamin/kakelugn och elda lite billig ved på vintern. Askan ska strös ut på gräsmattan,ger kali & fosfor så det räcker. Sen ska man slå sina "drillar" på den också (extra mycket fosfor dessutom om man druckit cola...).
 
Abrahamsson skrev:
Jag är lite sugen på en ordentlig trädgård såsmåningom så får väl prova plantera några buskar och grejer och se om nåt växer där överhuvudtaget... annars får jag väl satsa på framsidan huset istället.
Sibirisk lärkrolleyes.gif
 
Något nytt i denna tråd?
 
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
Abrahamsson skrev:
Nej mossmatta kanske är ett bättre ord! Djupet är enligt installatören 100cm ungefär men värmen räcker ju bevisligen, iallafall till en sån vinter vi hade i år. Tror inte jag hade över 100 drifttimmar på elpatronen.
Jag är lite sugen på en ordentlig trädgård såsmåningom så får väl prova plantera några buskar och grejer och se om nåt växer där överhuvudtaget... annars får jag väl satsa på framsidan huset istället.
Har du inte tänkt tanken grön asfalt, ist? Dyrt, men du slipper klippa gräs. Hur kul är det?
 
Det du visar är inte det vanliga vid ytjordvärme, så ni som funderar på det ska inte förskräckas.
För lite slang/yta? Låg vädret precis på gränsen?

En annan grej... Att brine in ligger kvar på 0 grader under en period är inget konstigt och behöver inte vara mätfel.
Om slangens omgivande fuktiga jord är på väg att frysa, ska den igenom tillståndsförändring vätska-fast. Smältentalpin för vatten-is är 334 kJ/kg. Där ligger temperaturen stilla tills övergången skett.
 
  • Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.