Har ett officialservitut som kallas fömån badplats båtplats vilket betyder att jag på en fastighet har rätt att nyttja marken för båtplats och badplats. Kommunen har berättat att båtplatsen i detta fall ska tolkas som båtlänning. Vad har jag rätt att göra?

Enklast vore ju såklart att tala med markägaren. Han är ovän med samtliga stugägare i området och helt omöjlig att prata med. Vi har provat! Till saken hör att kvinnan jag köpte stugan av lät gjuta ett betongfundament, rensade bort sten och lade ut gejdrar och hade sin båt på platsen i många år. För 15 år sedan sålde hon sin båt och markägaren (vilken även är vår granne) frågade om hon skulle köpa ny båt vilket hon svarade att hon inte hade för avsikt att göra. Därefter började markägaren att nyttja platsen för sin egen båt. Det är dock inte samma markägare idag som på slutet av 70-talet när hon anlade båtlänningen.

Min fråga åter igen: vad har jag rätt att göra? Får jag ta dit en grävare som tar bort några stora stenar som ligger i vattenbrynet för att ha möjlighet att sjösätta/ta upp båten? Får jag gjuta betongfundament för att fästa vinsch vid? Får jag borra fast vinsch i sten/klippa som finns? Får jag ha en båtvagn som man har till sjösättning och upptagning till?

Kommunen har haft svårt att besvara mig. Väntar dock på samtal från dem idag igen.

TACK! :)
 
harry73
Bra fråga. Hur detaljerat är servitutet. Gäller din rätt till båtplats den specifika platsen eller kan det vara varsomhelst på stranden.
För då är frågan vem som äger den konstruktion. Tillhör den din fastighet eller har förra ägaren skänkt bort den och tillhör den grannen.
 
Tror det itne är så jättedetaljerat.. Enligt en handläggare på kommunen har jag rätt att lägga vart jag vill på stamfastigheten. Det finns typ bara möjlighet att lägga båt där "vår" gamla plats är samt bredvid denna. Dessa betongfundament (bara det stor för vinschen finns kvar) han aldrig överlåtits, det har jag ett papper på som den före detta stugägaren skrivit under för någon dag sedan. Däremot så kan hon inte bekräfta att det är samma betongfundament (den ny ägaren kan ju ha hackat sönder det gamla och gjutit ett nytt). Hade man kunnat bevisa detta hade kommun gjort en förrättning och tvinga bort han som nu nyttjar detta.

Eftersom detta blir svårbevisat kommer vi att lägga båten bredvid den andra men måste få klart för oss vad vi kan göra för att fixa i ordning platsen.
 
Frågan har nog två grenar. Dels vad du får göra i förhållande till grannen med srvitutet som grund, dels vad du får göra i förhållande till strandskyddet.

Den bef. båtplatsen borde du kunna ta i anspråk, under förutsättning att du kan bevisa ägandet.

Edit: inl. ovan kom medan jag skrev.
 
Det borde vara relativt enkelt att avgöra om betongen är äldre än 15 år. Grannen får inte hacka sönder någon annans fundament. Däremot skulel han ju kunna hävda att det "försvunnit" rivits med av isen eller ngt. och att han därefter gjort ett nytt.
 
Det är sant det du säger. Att ta "tillbaka" platsen är ju helt klart det bästa mtp att det då bara är att lägga dit vår båt och leva i frid. Däremot kommer det förmodligen bli ett sånt liv att Aschberg kommer att stå där med sin förmedlar-polare =) Det som är mest spännande är såklart att få reda på vad vi har för rättigheter utifrån servitutet. Strandskyddet kommer mig veterligen inte att behöva beblandas eftersom vår plan är att göra en exakt likadan lösning som hon gjort tidigare och som han använder idag.

Vet du vad som menas när man ska tolka det som båtlänning? Enligt någon sida jag läst på brukar en båtlänning bestå av två rader av sten (typ som pirer i mindre format) som går ut i vattnet och sedan två stockar som man kanar upp båten på. Kanske strandskyddet komer att spela roll ändå för man får väl inte ändra kustlinjen hur man vill...
 
Det är välan så att allt arbete i vattnet kräver vattendom, det räcker inte med "lov" från markägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.