Daniel_elab skrev:
...den ser silveraktig ut ...
Förtennt tråd. Det krävs när den skall ligga i marken och skicka högfrekvent svagström. Troligtvis är också höljet ihopgjutet med kardelerna. Det märker du när du skall skala och det blir hart när omöjligt att få av höljet. Precis som HQ:s kabel.
 
Vanlig 1,5 FK funkar också, hur många år det håller har jag däremot ingen aning om.
 
Gimbal skrev:
... hur många år det håller har jag däremot ingen aning om.
Det har min käre far. Ungefär 2 år. ;)
 
9837887766.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den finns även som Blixten McQueen för den som gillar Cars ;)
 
Isabel76 skrev:
[bild]
Den finns även som Blixten McQueen för den som gillar Cars ;)
Ja den där har vi sett,dottern blev eld och lågor och frågade om våran såg ut sådär !
 
Daniel_elab skrev:
Ja den där har vi sett,dottern blev eld och lågor och frågade om våran såg ut sådär !
Vår äldsta son blev också eld och lågor...tyvärr även maken :(
 
  • Gilla
INDEGO och 1 till
  • Laddar…
Daniel_elab skrev:
Får prova mig fram helt enkelt!

Är fortfarande fundersam ang tråden och skarvning.
Tråden som är med verkar vara en kvadrats tråd, den ser silveraktig ut om jag jämför med vanlig fk 1,5 koppar.
Vanlig fk har jag hur mkt som helst så funkar den så blir det att bomba på och lägga ut sling till helgen. Det enda jag kan tänka mig som skiljer dessa åt är väl möjligtvis resistensen. Får ta och mäta upp dom och se om det är någon skillnad.
Hur du skarvar kabel enklast kan du se här http://robotklippare.com/tipstrix/
 
INDEGO skrev:
Hur du skarvar kabel enklast kan du se här [länk]
Ok, kanon!
 
INDEGO skrev:
Hur du skarvar kabel enklast kan du se här [länk]
Enklast är det väl absolut inte? Med skarvdonen av den typ Husqvarna har så stoppar man in kablarna oskalade och klämmer till me dpolygrip. Hur skalning, tvinning, vulktejp samt eltejp skulle vara enklare övergår mitt förstånd.
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
3M tillverkar dessa skarvkopplingar som heter ScotchLok. De är fuktsäkra och skarvas genom att klämma ihop med en polygrip (eller annat lämpligt verktyg)
 
Gimbal skrev:
Bäst (för klipparen) är att sätta laddstationen så att det finns ungefär lika mycket gräs åt båda hållen. Typ någonstans uppe i högra hörnet på huset. Men det är inga problem att sätta den nere vid garaget heller om den passar bättre där. Den får åka lite längre när den ska till framsidan bara.

Den enda signal som finns går i kabeln, och den kan vara duktigt lång. Inga problem på denna tomten.

Spontant något sådant här kanske:
[bild]
Jag igen :)


Har funderat på hur du ritat i ditt förslag.

Laddstation i hörnet bakom garage, sen har du satt ut en 2 m sling till höger, den förstår jag mig på men inte dom 2 andra punkterna där du dragit ut sträck (2 meters ut med sling och tillbaka) Förklaring tack!
 
De 2m långa slingorna är ju till för att fånga in klipparen när den "hoppar" fram (dvs funktionen kurvbana), om du inte använder den funktionen behöver du givetvis inte de slingorna alls. Så den nedre slingan innan laddaren ska se till att roboten inte hoppar över laddaren, och de två andra ska se till att klipparen inte hoppar över genvägarna.

Det gäller också att den "smala" passagen vid gaveln är tillräckligt bred så att roboten inte råkar hoppa på fångstslingan när den hoppar längs den översta tråden på väg hem. dvs den övre fångstslingan på husgaveln bör vara minst 2 meter från den översta tråden.
 
Gimbal skrev:
De 2m långa slingorna är ju till för att fånga in klipparen när den "hoppar" fram (dvs funktionenkurvbana), om du inte använder den funktionen behöver du givetvis inte de slingorna alls. Så den nedre slingan innan laddaren ska se till att roboten inte hoppar över laddaren, och de två andra ska se till att klipparen inte hoppar över genvägarna.

Det gäller också att den "smala" passagen vid gaveln är tillräckligt bred så att roboten inte råkar hoppa på fångstslingan när den hoppar längs den översta tråden på väg hem. dvs den övre fångstslingan på husgaveln bör vara minst 2 meter från den översta tråden.
Kanonbra svar, tackar!
 
Frågan är ju om det är värt "besväret" att trassla med kurvbana. Klipparen har stora batterier och eventuellt räcker det med ett två timmars pass om dagen för en normal trädgård, dvs en ut och en inkörning per dag, det borde inte göra så jättestora spår tycker man.
 
Kablage och allt anslutet.
Ställde in den i garaget sitt, nu har jag satt den på laddning. Nån som vet om den skall ändra text i menyn under laddning. Det står charging 2800 (som verkar stiga i värde), sen kommer total tid mm och ett pip ibland. Ska det vara så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.