Hej,

Jag har en stuga uppe i bohuslän som har en rejält vattensjuk tomt. Problemet är att tomten har en stor "grop" eller svacka i sig, där allt vatten från alla grannar samlas. För att lösa detta hade jag kunnat köra dit typ 100m2 jord, och sedan lägga ny gräsmatta. Men då kommer de vissa grannar få vårt vatten, samt att en större del kommer flyta över en grusväg ner på en oanvänd tomt (där den nya dammen kommer hamna).
Jag tror problemet med att grannarna får mer vatten är mindre än att vägen kan översvämmas. Den ena grannens hus ligger inte i närheten av där vattnet kommer sippra ut, och den andra grannens mark är obebyggd (2 grannar iblandade).

Får jag lov att göra så här? Dvs höja marknivån så att den kommer upp till grannarnas nivå?
Den var i denna nivån en gång i tiden (typ 40 år sedan) men har packats med åren.

Vi har just bekostat ett dräneringsarbete i området, betalat 50.000. Och nu visar det sig att pengarna var bortkastade då de inte gjorde något arbete vid vår mark, och vi kan inte koppla oss på dräningingsrören, fel fall. (De hade lovat att detta ska gå). Kostnaden var inte frivillig, alla tomtägare i området var tvunga att betala, dock betalade vi mer då vi har en tomt med mer vatten på (tomterna klassades beroende på hur illa det är)
Vi är således ganska irriterade på de bortkastade pengarna.

Vad råds?

Mvh

Stefan
 
harry73
för att höja marken behövs det marklov och alla fastigheter ska ta hand om sitt eget vatten.
Men kan du inte höja så mycket att det inte blir problem för grannen och vägen?

Gör även en geoteknisk undersökning för att en extra belastning troligtvis leder till mer sättning i framtiden
 
peternicklas
Kan inte se något hinder med att ni jämnar ut ert hål. Man får ju höja marken 40 eller 50 cm, kommer inte ihåg, utan marklov.
 
harry73 skrev:
för att höja marken behövs det marklov och alla fastigheter ska ta hand om sitt eget vatten.
Men kan du inte höja så mycket att det inte blir problem för grannen och vägen?

Gör även en geoteknisk undersökning för att en extra belastning troligtvis leder till mer sättning i framtiden
Någonstans måste ju tyvärr vattnet ta vägen, och det är en hel del... Alla andra har högre tomter, för att de höjt dem med åren, medan vi skitit i vår... Så nu står vi där med skägget i brevlådan, och en tomt som blir damm delar av året (förstör allt, gräs, buskar och möjligheter till att göra något fint)
 
peternicklas
Ett kort på tomten hade underlättat hjälpen till dig. Tror inte det är några problem med att fylla igen ditt hål.
 
peternicklas skrev:
Kan inte se något hinder med att ni jämnar ut ert hål. Man får ju höja marken 40 eller 50 cm, kommer inte ihåg, utan marklov.
Kan det vara så att det är olika från kommun till kommun? Det kanske är så att jag måste kontakta kommunen i frågan?

Tanken är att höja till samma nivå som kringliggande tomter, och samma nivå som vägen, då får alla sin del av vattnet, det vattnet nu vi får allt av.
Det är nog på sina ställen upp mot 50-60cm.

Minns när jag var liten , så hade vi ytan till lek, fotboll osv. Nu går det knappt att gå där för det är så knöligt och gropigt. Än mindre sparka en boll :)
 
peternicklas
Stew skrev:
Kan det vara så att det är olika från kommun till kommun? Det kanske är så att jag måste kontakta kommunen i frågan?

Tanken är att höja till samma nivå som kringliggande tomter, och samma nivå som vägen, då får alla sin del av vattnet, det vattnet nu vi får allt av.
Det är nog på sina ställen upp mot 50-60cm.

Minns när jag var liten , så hade vi ytan till lek, fotboll osv. Nu går det knappt att gå där för det är så knöligt och gropigt. Än mindre sparka en boll :)
Ja, ring till din kommun för säkert svar. Om ditt hål ligger inom din egen tomt så ska det inte vara något hinder i att fylla igen det. Dock får du inte höja marken gentemot dina grannars tomt hur som helst. När jag byggde garage så höjde jag tomten 50 cm runt garaget och för utfart utan marklov. Han som stakade ut för garaget t.o.m. höjde det 10 cm extra bara för att få fall. Sen tror jag inte du ska vara rädd för att dina grannar får ditt vatten. Vattnet brukar stå på samma höjd oavsett om det finns i marken eller som fritt t.ex. en sjö. Är ju i regel grundvattennivån som styr detta.Hos mig stämmer detta bra. Om jag har vatten i ytan av gräsmattan så har grannen en 10 cm djup "sjö", hans tomt ligger 10 cm lägre än min.
 
Hittade en bild förresten. Här ser ni vår pöl samt att tomten sjunkit ihop med åren ImageUploadedByTapatalk1339703339.206012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det borde väl vara ett dike efter vägen som transporterar bort vattnet. Sådär vill ingen ha det.
 
Kurtivan skrev:
Det borde väl vara ett dike efter vägen som transporterar bort vattnet. Sådär vill ingen ha det.
Jo, det var ju det som var problemet. Nu har jag betalat 47.000 för ett dikningsprojekt i området, som skulle ta hand om problemen. Men gjorde det inte i slutändan. Försvaret från dikningsföreningssytrelsen är att jag borde kollat projektplanen och varit mer aktiv. Mitt försvar är att jag förfrågat mig om att jag ska kunna få en brunnsanslutning vid tomten, något som hela tiden varit "OK". Men nu visar det sig att styrelsen bara fått ett muntligt ok från firman som skulle utföra jobbet, och de har dragit sig ur, för att jobbet är för svårt. Det är inte tillräckligt med lutning på området för att vattnet ska kunna rinna genom avloppen... Så nu står vi där med skägget i brevlådan.
Eventuellt så kanske jag kan få positiva besked efter midsommar, om hurvida någon annan firma kan utföra jobbet på annat sätt, men det är högst otroligt. Så det blir till att göra det bästa av en dålig situation. Dvs försöka få undan vattnet genom att leda det över vägen till den tomma tomten, eller om ni har andra tips...
 
harry73
Jag fattar fortfarande inte hur det gick till.

- Har du sättningar på din tomt eller har grannarna höjd sina tomter? och hur påverkas alla hus av sättningar eller markhöjningar?
- Rinner allt dagvatten från hela området (eller i alla fall dina grannar) till din tomt?
- Har ni utförd en dräneringsprojekt som samfällighet. Hur reglerade ni andelstal?
- Fick alla grannfastigheter dränering på sin tomt, men du inte?
- Finns det gemensamma ytor som fick dränering?
- Rinner allt vatten fortfarande till din tomt?
- När på året har du problem, är det bara på våren när det finns tjäle eller händer det oftare

* Jag tycker att du nu när det finns dränering kan kräva att grannarna tar hand om sitt eget vatten. Kräv att de gräver ett dike med anslutning till en dräneringsbrunn, så att vattnet inte längre rinner mot din tomt.

* Sen tycker jag att du borde kräva tillbaka dina dräneringspengar eller får retroaktiv ett lägre andelstal, så att du betalar i enlighet med nyttan du har av dräneringen. Eller så borde du kräva att du får dräneringsanslutning (med pump om så behövs)

* Sen är det dum att inte dränera vägen för det är där (bredvid din tomt) som behovet är störst

* Att det inte går att lösa är bara trams
 
harry73 skrev:
Jag fattar fortfarande inte hur det gick till.

- Har du sättningar på din tomt eller har grannarna höjd sina tomter? och hur påverkas alla hus av sättningar eller markhöjningar?
Vår tomt har sjunkt ihop med åren, samt att grannarna fyllt upp sina, så vår ligger lägst. Huset står pålat och påverkas inte. Sedan så har det aldrig varit vatten under huset, så marken är högre här.
- Rinner allt dagvatten från hela området (eller i alla fall dina grannar) till din tomt?
Alla grannars (3 grannar) vatten rinner ner på vår tomt då den numera ligger lägre. Blir värre och värre för varje år.
- Har ni utförd en dräneringsprojekt som samfällighet. Hur reglerade ni andelstal?
Det är en samfällighet. De delade upp området i tre klasser. 1-3, varav 1:an hade det värst och 3:an bäst. Vi hamnade i 1:an (dvs mycket vatten på tomten) och fick betala mer än de i 2:an och 3:an.
- Fick alla grannfastigheter dränering på sin tomt, men du inte?
Den granne som har lika stora problem som oss (som egentligen är grundproblemet då vi får mest vatten från hennes tomt) fick inte heller någon nytta av dräneringen. 2 grannar fick det, men har inga vattenproblem (en av dem ligger högre än oss (grannen på högersidan på bilden) och en granne bryr sig inte, använder sig inte av tomten.
- Finns det gemensamma ytor som fick dränering?
Nej, inte mer än vägen i så fall. Diket har inte grävts längs hela vägen, utan man har valt att ta lite genvägar här och där. Så vägen kommer fortfarande bli blöt på sina ställen.
- Rinner allt vatten fortfarande till din tomt?
Yes. Värre och värre mer åren. Och nu ännu värre efter dräneringen, troligen pga alla maskiner som packat jorden hårt på vägen utanför huset...
- När på året har du problem, är det bara på våren när det finns tjäle eller händer det oftare
Det är året om, men värst med sommar och höstregn. De där ihärdiga som håller på i flera dagar.

* Jag tycker att du nu när det finns dränering kan kräva att grannarna tar hand om sitt eget vatten. Kräv att de gräver ett dike med anslutning till en dräneringsbrunn, så att vattnet inte längre rinner mot din tomt.
Ja, det största problemet är grannen till vänster, hon har tillsammans med almänigngen på baksidan en mindre damm då det regnar, det är denna som rinner över till oss. Kommunen vill inte göra något åt sin bit, och grannen bryr sig inte. Så vi får allt hennes (och kommunens) vatten.


* Sen tycker jag att du borde kräva tillbaka dina dräneringspengar eller får retroaktiv ett lägre andelstal, så att du betalar i enlighet med nyttan du har av dräneringen. Eller så borde du kräva att du får dräneringsanslutning (med pump om så behövs)
Ska kolla närmare på detta.

* Sen är det dum att inte dränera vägen för det är där (bredvid din tomt) som behovet är störst
Helt klart. Påtalat detta för styrelsen mer än en gång under projektets gång.

* Att det inte går att lösa är bara trams
Tack för att du tar dig tid att läsa igenom allt.
Det är en riktig soppa detta, och det är säkert svårt för de som läser tråden att få sig en bild. Men ansträgningen uppskattas.

Mvh

Stefan
 
Hej,

Har nu fått svar från kommunen.
Det är helt ok att höja marken, men dock max 50cm. Och inte på ett sådant sätt så att det påverkar grannarna. Men nu är ju fallet tvärtom, vattnet rinner in till min tomt.

Blir till att fundera på detta ett tag (förmodligen något år eller så) innan grävmaskinen kommer dit.

Mvh

Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.