Hjälp alla ni kunniga och ni med egna erfarenheter...

Vi är nyblivna småbarnsföräldrar och har ett enfamiljshus i ett område med detaljplan. Vi är mitt uppe i att renovera/bygga badrum i huset och nu beslutat oss för att passa på att byta fönster till ett mindre. Måste vi ha bygglov? Vad händer om vi inte skaffar bygglov eller ansöker i efterhand?

Eftersom vår hantverkare var sjuklig under en period så försköts bygget och krockade opassande nog med att vi fick ett barn till. Tankar på bygglov och bygganmälan glömdes galet nog bort.

Vi undrar vad som är bäst och/eller smidigast. Hur ska vi lösa vår situation? Att avbryta bygget känns avlägset med två små barn (två åring respektive nyfödd). Vi vill självklart begränsa perioden med byggkaos på hemmaplan.

Tack på förhand för all input.
 
D09
Ring anonymt o fråga kommunen, banda samtalet. Har du androidtel finns en app som heter killermobile eller ngt som fungerar mycket bra för bandning av samtal.
eller åk dit, presentera er och situationen, troligvis sitter det en människa i andra änden.
Ta med snickarn om ni bokar möte, han kanske kan ge lite lugn med sin ev kompetens o svara på tekniska frågor.
 
O
Troligtvis behövs bygglov, det beror på vad kommunen har för krav. Vissa kommunen detaljstyr allt, medan vissa är inte så gnälliga. kolla på kommunens hemsida. Det som spelar in är fasad förändringen som blir om man byter fönster mot ett större eller mindre.
 
Nu vet jag inte hur det är med nya PBL, men i det gamla systemet kunde man ofta få bygglov för att ändra enstaka fönster direkt vid disken hos stadsbyggnadskontoret.
 
Den nya PBL har egentligen gjort att mindre fasadförändringar inte behöver några bygglov, det som spelar in är i stor del hur stor inverkan är mot ev. grannar. Dock finns det ännu inte några rättsfall som kan ge vägledning för vad en mindre fasadändring är vilket gör att varje kommun än så länge kan tolka det rätt fritt, innan nya praxis är fastställda i högre instans.

Mitt råd hade varit att kontakta kommunen, du kan alltid ringa in anonymt, behöver inte ange vilken fastighet det rör sig om eller vem du är heller för den delen. Troligtvis får ni ett snabbt och enkelt svar tillbaka och då kan ni släppa hela frågan... Att söka i efterhand är vanligen kopplat till sanktionsavgifter och numera är de summorna ganska stora (för att avskräcka svartbyggen helt enkelt), men som sagt en mindre fasadförändring borde inte vara något problem att få till utan lov tycker jag, möjligen att det kan behövas en anmälan och det är nog inget problem att fixa för er nu heller!

Ring in till kommun och stäm av...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.