Hej till er alla ......
nu snackar vi ett händelse som egentligen hör hem i tråden byggbloppers eller byggfel.
Håller på med ett garagebygge på 77km / 1,5 plan med 4 stk. takkupor
Vecka 22 och 23 när det var som kallast och ösregnade kom alltså takstolarna och jag
kunde fortsätta med råsponten och tjärpappen på framsidan. På grund av för mycket
fukt i fick jag dock tydligen hjärnsläpp och gjorde min största miss hittils.
Jag spikade råsponten, fotplåten och la tjärpapp utan att tänka på takfotsbrädan.
Och detta på hela framsidan. :confused:
Egentligen skulle det se ut så här enligt träguiden :
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=7757
Däremot ser ut så här hos mig (se bilaga "fel")
Som jag bedömmer det har jag två alternativ :
Riva bort hela skiten vid takfoten och göra om ordentligt eller kapa bort 3cm av takstolarna
med sticksåg enligt bilaga "lösning".

Hur skulle ni göra ?

MvH
Hobbit
 
Om takplåtens överhäng tillåter det kan man ju också låta allt vara och låta takfotsbrädan gå stumt
upp mot plåten. Men klanske ser lite 'skumt' ut i efterhand om man går och kikar. Kanske.

Annars hade jag rivit ner och gjort om.
 
Kapa bort 3 cm från takstolen låter ju klart enklast (om du nu inte struntar i takfotsbräda helt och hållet och väljer att inte klä in takfoten, det är ju ännu enklare. Men det kanske ser konstigt ut ihop med övriga byggnader, det vet jag inget om.)
 
P
Går det inte att hyvla till den på ovansidan så att den följer fotplåten och spika den utanpå råsponten?
 
Eftersom du har fotplåt, gör som #2.
Det syns ju inte sen.
Jag antar att du sätter någon compactkrok eller liknande för hängrännan sen, då syns det än mindre.
 
Går det inte att hyvla till den på ovansidan så att den följer fotplåten och spika den utanpå råsponten?
Nej tyvärr - fotplåten sticker ju bara ut 20mm över råsponten. En vanlig takfotsbräda lär väl ha 22mm som kanske kan hyvlas
ner till 18mm - men det tycker jag är för lite marginal. Det lutar åt att jag sågar bort 30mm av takstolarna med sticksåg så
långt upp jag kommer sedan forstätter jag med finsåg eller kanske Fein Multimaster de sista 30mm. Spika dit 22mm bräda
så sticker råspont ut 8mm och fotplåten 30mm över brädan.

Vad tycker ni !
Ett jävligt jobb det gäller 22 tackstolar ! S7002832.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rätt beslut och sådant grarage vill jag också ha!
 
Rätt beslut och sådant grarage vill jag också ha!
jo - det är ju varför jag bygger det
Storhetsvansinnet började med "vi ska bygga dubbelgarage"
Sen fick tackstolarna förhöjd väggliv
Sen kom två tackkupor
Sen ytterligare två kupor

Nu har vi en 55m² två ovanpå garaget - ser dessutom bättre ut utifrån tycker jag då det är precis
samma höjd och tackvinkel som ladan

Jag kanske lägger in några mer bilder i soocialt o projekt när vi fortsätter i augusti

MvH
Hobbit
 
Kapa 30mm på varje takstol med din (snart) nya Mulimaster ;o)
Klart enklast om du vill gå "by the book"......
 
Kapa 30mm på varje takstol med din (snart) nya Mulimaster ;o)
hur vet du att jag inte har en Multimaster än ;-))
 
Klart du skall starta en tråd om ditt bygge.
Känner igen det där "Sen...", men det är det som gör det roligt att bygga själv.
 
Kan det möjligen gå att fashyvla fotbrädan Så den får plats mellan fotplåt o sparre
kapa alla dessa sparrar så det blir snyggt är inte enkelt HAR PROVAT:banghead:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.