Funderar på att sätta upp en accesspunkt utanpå huset för att få WiFi-täckning på gårdsplanen, i uthus och vid uteplatserna. Huset har halvmetertjocka stenväggar och plåttak, så det är i princip dött utanför.

Enda kraven är att burken måste vara HELT tät (typ IP68), vara gjord för fast elanslutning (ej stickpropp) och supporta roaming (dvs alla AP har samma SSID).

Rekommendationer mottages tacksamt!
 
Ap inne med antenn ute borde väl funka.
 
Det är en möjlighet, men då blir antennkabeln typ 8 meter. Frågan är hur bra det fungerar.
 
Gillar personligen grejerna från Routerboard för sådana lösningar, tex RB411AR, i ett lämpligt chassi för utomhusbruk och ett lämpligt nätverkskort. Kraftmatning över PoE så endast en lämplig Cat6 alt Cat5E ut för data och kraft. Farligt beroendeframkallande dock så risken är att du startar hänga för mycket på andra forum istället
 
POE är ju en smart och elegant lösning. Kraft finns dock på plats av en ren slump, så vanlig matning är inga problem.

Har tyvärr inte heller riktigt tid att mecka med allt för mycket special, gränsen går nog vid att bygga in något färdigt (Airport Express, exvis) i en tät låda.
 
Med en ap ute blir det väl också kabeldragning? Antennkabel borde väl bli kortare än en meter med ap på insidan.
 
Skillnaden routerboard och mekandet med en Airport är nog rätt likvärdigt, du kommer ha ett webbaserat användarinterface om det är det du önskar och kan kondigurera upp det hela över nätet. Lite svårare att få tag på än att åka till on-off och köpa första bästa AP men långt bättre om du vill skräddarsy en lösning och ev riskera att åka på en ny hobby

Snabbaste lösningen får du väl genom att ta en lämplig router från hylla på lämplig affär och sedan meka ner den i en lämplig vattentät låda från Elfa eller motsvarande. En plastlåda med tätt lock så slipper du montera antennen på utsidan och klarar regn och rusk. Släng in ett gäng påsar som suger fukt (tex sådan du får med i diverse paket osv) så minskar du risken för kondensutfällning i lådan
 
Kolla på Ubiquitis "UniFi AP Outdoor", matas via POE med medföljande injector och kan ingå i nät med roaming.
 
Kurtivan skrev:
Med en ap ute blir det väl också kabeldragning? Antennkabel borde väl bli kortare än en meter med ap på insidan.
Ja, det blir minst lika mycket kabel med APn ute, men då handlar det om CAT5e och längden har ingen betydelse. Antennkabel är mera kritisk när det gäller dämpning, och det finns ingen möjlighet att placera APn direkt på andra sidan stenväggen. (Förutom en halvmeter sten, så har Hustrun synpunkter på elektronik i sovrummet..)

TrollMann skrev:
[länk] är väl vad du skulle behöva, samt valfri antenn på.
Den där såg ju trevlig ut, ska kolla lite på priserna.

AskeHolst skrev:
Kolla på Ubiquitis "UniFi AP Outdoor", matas via POE med medföljande injector och kan ingå i nät med roaming.
Väldigt lik Routerboard, kanske samma HW?

Många bra förslag här! (y)

Miljöspecarna blir nog avgörande, det måste vara helt tätt när nordosten vräker på från havet två veckor i sträck.
 
Jag skulle också rekommendera en AP av märket Ubiquiti, tex den här PicoStation (en liten, smidig och rundstrålande AP). Jag hjälpte för att antal år sedan en kompis på mellersta Gotland att länka samman två hus med hjälp av två stycken NanoStation av samma märke. De har suttit på utsidan av husen sedan dess och bara funkat i alla år. Bland det stabilaste grejorna jag har använt.
 
Jag har också planer på att ha en accesspunkt utomhus, men min idé är att sätta en rundstrålande antenn på skorstenen och sedan dra in en lång antennkabel till en accespunkt.

Om din vanliga accesspunkt har två löstagbara antenner så kanske du kan använda den ena utomhus och den andra inomhus och sätta accesspunkten i diversity-läge så att en uppkoppling använder den antenn som har bäst mottagning.
 
En sån här rackare hade jag tänkt mig, ungefär. Det borde täcka hela grannskapet. Sen kvarstår problemet att se skärmen i solljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.