En annan sak som jag tycker ingen tar upp här är ju lönen... Om du tar tjänsteledigt för självbygge, får du ingen inkomst, kanske under 1,5 år...
Om man då har en nettoinkomst (rent ut / mån) på 22.000:- x18mån = ca 400.000:- som du går miste om.....
Det och mycket mer skall då tjänas in på att göra det själv.... Och därför jag skriver "mycket mer" är för att det skall vara värt att stå där på vintern o frysa och att försumma familjen o vänner under 1,5 år .... mjuka värden!!!! Nä, fy f-n
 
Alla bygger vi ju inte slott och herrgårdar åt oss. Normalt bör det inte ta längre tid än ett par månader att komma in i den varma goa värmen. ;D ;D .  

Min högavlönade granne med en lön efter skatt, som säkert är mer än den dubbla du nämner, förvånade mig med att få allt under tak på drygt en månad i somras. Han hade inte en enda hantverkare där (en son som är ofrivilligt arbetslös hjälpte villigt till efter förmåga också, liksom deras kvinnor). Och jag som trodde grannen hade tummen mitt i handen, tänk så fel jag hade :) .

Som jag sa - allt beror på förutsättningarna i det enskilda fallet, men själv räknar jag med att minst halvera byggkostnaden via mitt egna arbete.

Helt nödtvunget för att i annat fall skulle jag inte ha råd att bygga så lyxigt som jag gör  ;D
 
1,5 år???
Jag är kanske optimist, men hur i hela världen kan det ta 1,5 år att bygga lösvirke om du tar tjänstledigt?

Vi bygger lösvirke och använder vår semester till att börja med, och har anlitat två byggare därtill. Vi började med förberedelser för grunden i slutet av januari och har nu tak, ytterpanel, fönster och dörrar på plats och börjar nu med insidan, dvs knappt två månader efter start, och räknar med att flytta in i maj.
Min erfarenhet säger också att vännerna/släkt mer än gärna ställer upp och hjälper till på ex helgerna. Många tycker att det är kul att få bidra med det lilla/stora de kan!

Mvh
Katrin :surprised:
 
Vi började spränga själva i april, byggde plattformen i maj och gjöt plattan i juni, inflyttning i april året efter med i stort sett "allt" färdigt. Då är det ett nyfunkishus med 7 meters takhöjd, det mesta innuti man nu vill önska sig på 2*107 kvadrat. Jobbade hela semestern, alla helger samt någon kväll i veckan, fick också hjälp av brorsan en hel del.

Hade hyrt in folk för VA, koppla elen, bandplåt på taket, allt slip, puts och måleri, ventilation, kakling, mur och putsjobb. (har en 8m hjärtvägg i leca genom hela huset, putsad in- och utvändig).

Resten gjorde vi själva. Obs inga småbarn utan 16 årig dotter och hyfsat förstående fru.

Hur svårt kan det vara hälsar en snubbe i IT-branschen, (får väl erkänna att jag även hade en mycket erfaren snickare som jag ringde stup i kvarten, han startade också upp en del jobb emellanåt som jag sedan övertog).

Roligaste var nog alla egna konstruktioner vi fick till som trappor, räcken, runda hålet i mellanbjäkllagret för skorsten, etc..

mvh iw
 
Tillägg; värderat till 5,5 msek och total byggkostnad inklusive allt är cirka 4.3 msek så nog lönar det sig allt. I grannskapet säljs urtråkiga "skärgårdshus" från katalogfirma för 4,9 msek, 160 kvm och inget speciellt. Bodde tidigare i vanlig 1,5 plans villa så det här blev ett stort lyft. Kopplar nu av med att bygga carport med L-format förråd, denna gång murar jag dock själv, haha. 8)
 
Jag är också säker på att om man låter en vettig firma sköta hela arbetet och engagerar sig själv i bygget så bygger man ett lösvirkeshus för en betydligt billigare peng.
Sen att jag själv pratat med byggare som bygger färdigmonterade hus som säger att de aldrig i livet skulle vilja bo i ett sådant själva gör mig inte mer osäker på vad jag skulle valt.
 
vad tror ni som vet, i mitt fall!!
vi funderar på att bygga hus. men vi vill inte ha ett tråkigt kataloghus utan vi vill sjävla bestämma hur huset ska se ut!. vi har tänkt ett 2 vånings hus med takhöjd på 280 nått. eller mer :)+ kallvinda, vi har tänkt att bygga i gammaldags stil rustikt bastant trähus med snickarglädje. 2plan på totalt 300kvm. nu kommer krukset. plattan fixar vi själv men! vi kan inte ta ledigt för att bygga själva stommen på ett lösvirkes hus. men min svärfar sa att timmerhus får han upp (med lite hjälp)på ett par dagar i normal storlek i detta fall kanske några veckor. skalet /stommen alltså.

priserna på timmerhus är inte heller farliga om man kollar runt lite.

mycktet matreal har vi gratis, fönster dörrar,isolering. skivmatreal 2 kakelugnar.
ska försöka göra så myket som möjligt själv invändigt samt fasad. så istort sett skelettet och el och murning av skorstenar.som vi inte kan själva
vad tror ni?är det en tokig idé? är jag ute och simmar på djupt hav? eller kan man komma undan rellativt snabbt och billigt? med hjälp av timmerhus! i mitt fall!
eller är lösvirke det ända!!
en till sak jag undrar är jag har hört att bankerna är på en rätt hårt under byggnads tiden hur lång tid har man? nån som vet?och hur klart måste huset vara innan banken godkänner det som klart? ska varenda dörrknopp vara på plats? :)

mvh Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.