Hej,

Finns det något bra sätt att slå på/av tex Jolly Maxi dimmer centralt med relä?
Om man har tid/skymningsrelä så ger de en konstant spänning medan Jolly kräver en puls för att slå på resp av.

Tänkt logik:
Belysning möjligt automatiskt aktiverad mellan 15:00-23:00.
Skymningsrelä tänder sedan belysningen om det är tillräckligt mörkt.
Möjlighet att tvångsstyra för belysning utanför dessa tider om man så vill.
 
Finns massa olika tid relän, eller ett multirelä.
Bara välja ett med rätt tid. finns tidrelän med 0,1s
 
Jolly Maxi måste inte styras via impuls. Den kan även dimras via 0-10 V.

För att få centralt-på eller centralt-av funktion på en Jolly så måste du ha den i 0-10V läge och i stället dimra den med en 0-10V dimmer med centralstyrning. Jag trodde att Eltako hade en sådan dimmer men kan tyvärr inte hitta!

Blir lite svårare då om du vill kunna tända/släcka/dimra alltid manuellt OCH att belysningen ska gå på automatiskt vid skymning.
 
Man kan ju ta två reglage för 0-10V och "grinda ihop" dem med dioder, ena reglaget matas med 10V från jollydimmern (eller från löst nätagg om sådan utgång inte finns på jollydimmern), och en matas med 10V från ett nätagg som styrs av skymningsautomatiken/tiduret (eller vad man nu vill ha). Dagtid gäller bara ena reglaget, kvällstid "vinner" det reglage som är ställt på högst ljusstyrka. OBS att reglagen kan man i princip bygga själv om man är händig nog med mekaniken, det är bara en lämplig potentiometer, en snygg ratt och en tillräckligt stadig täckplatta som behövs.
 
  • dimmer.PNG
Inser att jag förenklade logiken en smula för mycket.

Jag tänkte om man har en tex Jolly dimmer och en strömställare med Impuls så reglerar man styrkan samt på/av med strömställaren. Om man ersätter impulsen från strömställaren med en centralt styrd impuls så borde det vara samma sak som att trycka på knappen. Man skulle sedan kunna reglera ljusstyrkan med strömställaren på väggen för att anpassa efter behovet.
Det som ställer till det är om man stänger av med strömställaren när det centralt skulle vara på för då skulle den centrala styrningen tända lampan istället för att släcka vid nästa impuls. Det kan man stå ut med om det är möjligt att reglera ljusstyrkan på ett enkelt sätt. Då får man ta som vana att aldrig stänga av eller sätta på med strömställaren utan bara dimra vid behov.

Eftersom detta skulle bli en installation i ett befintligt system ser jag svårigheter i att blanda in 10V. Jag antar att man inte bör blanda 10V med 240V i samma VP-rör.
 
Det är nog olika för varje dimmer och för den delen reglage om det är okej att blanda 10V-styrspänningen med 230V i samma rör/kabelkanaler. Det avgörande är väl om 10V-styrspänningen får ligga på 230V-potential relativt skyddsjord utan att LED-utgången också lyfts till 230V-potential.

(Det finns vad jag förstått för övrigt speciell "KNX-kabel" (tror jag den kallas) för styrsignaler som är godkänd att blanda med vanliga FK i samma rör, om jag fattat rätt).



Om du vill använda färdiga "elkomponenter" för att göra om både avstängning och påslag från skymningsrelä till impulser så kan du kanske titta på tidreläer för industri/automatisering. Det borde finnas reläer som "kortar av" ett påslag eller ett frånslag till en kortare puls.



Annars är det ju ingen större utmaning att bygga för den som är lite händig med elektronik, men det var ju det där med CEE-märkning, elsäkerhet o.s.v...
Om man vill bygga nåt själv och vill friskriva sig från en del risker så kan man börja med färdiga transformatorer som ger ofarlig spänning ut (typ två ringledningstransformatorer där iaf en är av gamla "vanlig trafo"-typen, kopplade dels till konstant ström och dels till skymningsautomatiken) och en kontaktor som tål 230V på utgången och som styrs med den ofarliga spänning man har från transformatorerna. Mellan detta kan man bygga elektronik själv utan att behöva tänka sådär jättemycket på elsäkerhet (jämfört med om man hanterar 230V).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.