Hej har lagt byasten 210*140*50 och nu är det dags att foga så tänkte använda en fog som inte släpper igen ogräs. Har ni provat havsbotten sand? Skulle det fungera tro?

Finns ju stenmjöl eller sand. För nackdelar?
 
Ogräset kommer i regel uppifrån, slungas in av gräsklippare m.m..
Jag inbillar mig att stenmjöl blir något hårdare, och borde göra stenläggningen stabilare. Däremot är det fruktansvärt tråkigt att hålla på att sopa ner det.
 
Det finns ju fogsand med ett bindemedel (tror inte att det är cement). Dne blir hård som nurbruk, inget ogräs trivs. Sedan när det blir blött så mjukas den upp så att den kan anpassa sig om det varit några rörelser i plattorna.
 
Skillnaden mellan vanlig sand och stenmjöl påstås vara at myror gillar tydligen inte stenmjölet.
 
Okej så vilket ska man välja?
 
Kan ju bara nämna att vi lagt betongplattor på en gjuten platta och visst växer det fint grönt gräs i skarvarna.
var köper man en sånn stor gasolbrännare som takläggarna hade tidigare?

Protte
 
För att undvika myror och ogräs sägs det att stenmjöl eller hårdfog är knepet, iofs lär väl ogräs kunna växa även i stenmjöl? Vi kommer välja hårdfog mellan våra plattor för att slippa både ogräs och myror :)
 
Ja, ogräs växer helt klart i stenmjöl också.
 
Ok var hittar man hårdfog och vad är det egentligen med ett namn?
 
Vad innehåller hård fog? Skulle man inte kunna ta vanlig sand och tillsätta en viss mängd cement pulver?

Ska man padda uppe på stenarna innan man lägger i fogsanden eller efter?
 
hempularen skrev:
Skillnaden mellan vanlig sand och stenmjöl påstås vara at myror gillar tydligen inte stenmjölet.
Då får du gärna komma hem till mig och säga det till myrorna, som bygger i stenmjölet mellan plattorna, att de inte skall gilla detta material....:rolleyes::rolleyes:
 
Vad innehåller hård fog? Skulle man inte kunna ta vanlig sand och tillsätta en viss mängd cement pulver?

Ska man padda uppe på stenarna innan man lägger i fogsanden eller efter?

Tacksam för svar snarast då stenläggningen snart är klar och fogningen ska börja! mvh
 
Grejen är väl (men nu spekulerar jag bara) att en vanlig fog med sand eller liknande är elastisk och hjälper till att ta upp trycket på plattorna när man går eller kör på dem. Fyller du med en stum fog (typ sand + cement) kan den spricka på grund av belastning eller frostsprängning. Jag undrar hur det ser ut efter ett par år... En bra hårdfog borde vara både hyfsat hård men ändå så elastisk att den kan ta upp belastningar.

Vanlig jordfuktad betong är ju sand + cement 3:1 eller så. Är det någon som provat liknande som fog?
 
Okej tack för svar. Ska kolla upp detta. Men ska man köra med paddan på plattorna före eller efter fog sanden lagts på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.