Langbein
Enligt denna sajt är det billigare att bygga i lösvirke än att köpa färdigt hus, utan förbehåll för eget jobb, hur kan det komma sig?
 
Arkitektfirman "Arkitekter bygger Sverige" har bra information om varför arkitektritat och lösvirke kan bli billigare. Denna sida kanske hjälper dig förstå: http://www.arkitekterbygger.nu/arkitektritat.html.

Några saker som innebär stora kostnader för kataloghus är:

Dyra kostnader för marknadsföring, dvs kataloger, annonser, etc.

Stora anläggningar, fabriker, maskiner osv.

Lokala agenter säljer på provision.

Administrativ personal

Bygger du arkitektritat med lösvirke har du direktkontakt med arkitekt och byggar.

Plockat från en av deras PDF'er:

Kostnader och standard
En generell uppgift är att 10 -12 % av byggkostnaden utgörs av konsultarvoden.
Arkitektens roll kan uppta 2 - 8 % när det gäller villor, så stor är variationen.
Naturligtvis beror det på hur länge arkitekten finns i projektet. Om allt skall ritas, även bokhyllor och den
öppna spisen, blir det många arbetstimmar.
Att bygga en villa i normalstandard kostar ca 11000 - 15 000 kr/kvm enligt många kataloghusföretag
(exklusive tomt). Vi brukar säga att ett arkitektritat lösvirkeshus kostar lika mycket per kvadratmeter.
Men ibland kostar de mer, därför att erfarenheten visar att beställare som väljer arkitektritat är benägna
att välja högre standard och mer avancerade lösningar än de som väljer kataloghus. Naturligtvis styr val
av material och lösningar kvadratmeterpriset. Här skall arkitekten ge goda råd och tydlig information så
att beställaren kan välja rätt utifrån sina förutsättningar. Med sparsamt sinne och kanske egen
arbetsinsats kan byggkostnaden sänkas.
Kataloghusföretagen är duktiga på att pressa priserna på sina färdiga hus, trots att de har kostnader för
visningshus, säljkår, markandsföring i form av kataloger mm. Kataloghusföretagen brukar ligga högre i
pris än traditionella byggfirmor då de lämnar pris på arkitektritade villor.
Värdeökning och livslängd
I husets framtida liv går investeringen att avläsa, ett hus bör leva i 100 år, minst.
Villans värde beror på läge och storlek men också på dess kvalitet vad gäller material, utförande
och arkitektoniska gestaltning. Det gäller att åldras med värdighet.
Avtal och Arkitektarvode
Enligt Sveriges Arkitekter ligger arkitektarvodet på 500 – 800 kr plus moms. (www.arkitekt.se).
Vi debiterar 600 kr/h plus moms för arkitekt. Det är 750 kr inklusive moms. År 2004.
Vi arbetar oftast efter rörligt pris mot budget.
Övriga konsulter
Dessa konsulter förekommer i processen:
Arkitekt
Konstruktör
Elkonsult
VVS + ventilations konsult
Kvalitetsansvarig
(landskapsarkitekt)
(inredningsarkitekt)
Byggmästare
***
 
kuntri skrev:
Några saker som innebär stora kostnader för kataloghus är:

Dyra kostnader för marknadsföring, dvs kataloger, annonser, etc.

Stora anläggningar, fabriker, maskiner osv.

Lokala agenter säljer på provision.

Administrativ personal
Visst är det stora kostnader men det är också många fler kunder som delar på kostnaderna. Finns det någon som med säkerhet verkligen kan säga att de stora tillverkarnas kostnader per kund är större än de mindre tillverkarnas? Om det är på det viset så visar det bara att stora tillverkare är dyrare än mindre. Det visar inte att lösvirkeshus är billigare än andra. Tvärtom vill jag påstå att om du köper ett hus från Sveriges största lösvirkesleverantör, Fiskarhedenvillan, så kostar det ungefär lika mycket som det gör hos alla andra tillverkare som har jämförbara hus.
 
jureit skrev:
Är det inte så att många som bygger i lösvirke står själva som byggherrar och är ganska så insatta i projektet (läs; kostnaderna) medan resten blir blåsta?
Alla som drar i gång ett husbygge är byggherrar.

De flesta som bygger lösvirkeshus gör mycket jobb själva och är därför väl insatta i vad de olika momenten kan tänkas kosta och var det är billigast.
 
jureit skrev:
Oki, det har du ju rätt i. Jag hade bara för ögonen den typen av byggen där köparen är bannlyst på byggplatsen fram tills det är klart.
Men även där är köparen byggherre.
 
Enligt min ringa erfarenhet så är det så här billigare att bygga lösvirke.

Varför? Jo då man i denna byggnadsform blir tvungen att involvera sig i alla detaljer så hittar man mer prisvärda alternativ. Dessutom har man en insikt på detaljnivå vilket man inte får i ett nyckelfärdigt hus.

Vi har nu byggt på vårt hus sedan 2,5 år tillbaka och håller just nu på att inreda övervåningen. Då man blir på tok för husintresserad (enligt fru, vänner osv ;) ) så kommer ämnet upp lite då och då. I och med detta har jag funnit andra som bygger i min närhet och tillsammans har vi kunnat få bra rabat på div leverantörer.

Eftersom vår budget var satt kunde vi enbart göra tilllägg genom att minska kosnader. Detta har drivit oss till att kolla upp priserna på nästan allt. Jag erkänner att det var ett jädrans jobb men så här i efterhand så har vi fått mycket kåk för pengarna. Gissningsvis har vi prutat ca 300.000 dvs 12%

Ok, de som säljer färdiga hus borde ha bra priser men enligt min erfarenhet så kan man få väl så bra själv. Anledningen till detta tror jag är att de har fått en bra rabatt på byggnadsmaterialleverantör X. I och med detta så bryr de sig inte om att leta bättre priser.

En annan anledningen tror jag är att då deras arbetstids kostar multum så är det bättre att de jobbar på än att de letar sparade ören. Som losvirkesbyggherre ser jag inte min arbetstid så mycket i kronor då det är ett rent nöje att bygga ;D *lätt ironiskt´*
 
byggherreNR1 skrev:
Varför? Jo då man i denna byggnadsform blir tvungen att involvera sig i alla detaljer så hittar man mer prisvärda alternativ. Dessutom har man en insikt på detaljnivå vilket man inte får i ett nyckelfärdigt hus.
Det där är bara sant om man bygger det mesta själv. Köper man nyckelfärdigt så behöver man inte bry sig mer än för ett modulhus eller prefab.

Jämför man likvärdiga lösvirkeshus, modulhus och prefabhus som uppförs till samma färdigställandegrad och samma entreprenadform så är jag säker på att prisskillnaden är försvinnande liten.
 
Jag tror att många har skrämts till att inte tro sig klara av att själva bygga sina hus. Starka ekonomiska intressen vill göra det svårare än det är.

Vilken som helst normalbegåvad person klarar av att bygga sitt eget lösvirkeshus. Skruvdragare, spikpistoler, sågmaskiner har underlättat allt. Man behöver inte ens vara särskilt "händig" längre.

Frågan är snarare om man har tid och/eller vilja att spara 100 000-tals kronor på att göra allt själv, inkl målning och tapetsering. Tjänstledigt för självbygge är den bästa affär på arbetsmarknaden de flesta kan göra.

Alla har också säkert någon bekant att fråga till råds. Dessutom är Internet en guldgruva för självbyggaren.

Du måste ha närmast sagolika inkomster, om inte den ekonomiska kalkylen för självbyggt lösvirkeshus ska bli fördelaktig ;D !
 
>:( Men ack så jobbit att jobba och jobba, och sen åka ock jobba. Egen erfarenhet. :p
 
Ett tips titta på tillexempel Älvsbyhus resultatrapport, de har VÄLDIGT goda marginaler på sina hus. Om den som bygger lösvirkeshus är duktig på att hitta rätta priser och inte har tummen mitt i handen som jag, så borde de bli klart billigare med lösvirkeshus.
 
Problemet är att det finns så många "om" i den ekvationen...
 
LattjoLajban skrev:
Jag håller just nu på att sammanställa en offertförfrågan på ett hus uppritat helt efter våra förutsättningar och önskemål. Jag kommer att skicka ut den till både husfabriker och till lösvirkesbyggare. Jag kommer att begära in pris på nyckelfärdig byggnation ovan färdigställd bottenplatta (exkl utv målning) på totalentreprenad.

Många av mina kompisar säger att det blir både bäst och billigast att anlita en lösvirkesbyggare men jag själv har väldigt svårt att tro det. En husfabrik bör enl mig kunna göra en mycket mer rationella produktion som väl täcker upp försäljning, marknadsföring, fabrik etc.

"Inte köper man en bil i delar på verkstan"
Problemet för en hustillverkare är ju i detta fall att ditt hus ej stämme rmed deras "mallar" av sina egna hus. OM de skall bygga hundra likadana hus görs ju en mall som alla arbetare går efter och då blir det det rationella förfarandet som du antagligen syftar på.
För ett specifikt hus som är ritat fungerar ju inte den principen för dem eftersom inget är enligt "mall" eller går att utnyttja om och om igen. . Så att det skulle vara enklare för dem tror jag inte riktigt stämmer. En lösvirkes byggare gör ju alltid allting enligt ritning så som du ritat upp det och har samma förutsättningar hela tiden..
Hoppas du förstår vad jag menar :)
 
Kalkylerna beror uteslutande på hur stor andel SKATT du betalat i resp delinköp. Ju mera hantverk desto mera skatt. Du kan ytterst sällan komma under ingående skatt 65%, då inkl moms 25% (om du inte handlat i Polen eller baltstaterna ;D).

Färdiga (svenska) byggsatser, rationellt producerade bör ha en ackad skatt på ca 75%. För flertalet byggnadsvaror ligger "skattedelen av priset" mellan 75 % ("köpsaker") och 85% ("hantverkare"), och det är här du kan tjäna pengar, genom att slippa betala dem.

Äger du skog, har en kompis som har en såg, en annan som är elektriker, och jobbar själv på en fönstertillverkare, bygger du ditt hus för bara fjärdedelen av hustillverkarens pris, men detta förutsätter också att du och en person till kan ta tjänstledigt för detta, för man bör nog vara (minst) två personer på plats när man gör detta.

Min egengjutna platta för tillbyggnad 100 kvm kostade ca 15 - 20 % av de priser jag sett man räknar med här, men säkert också mera svett ... Många ansåg mig vara tokig som gjorde detta själv, men visst sparade jag massor av pengar på några få dagars hårt arbete. Å sen slipper jag ju betala för att gå på gym ;D
 
En annan sak att minnas är att en elementhustillverkare kan bygga mera rationellt eftersom han bygger element inne i en värmd hall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.