Snailman
Jag har nån gratis antivirus (avira) och kör win 7 på ett par datorer, är det någon som vet vad jag ska köra för att kolla om mina datorer smittats eller ej?
 
Snailman skrev:
Jag har nån gratis antivirus (avira) och kör win 7 på ett par datorer, är det någon som vet vad jag ska köra för att kolla om mina datorer smittats eller ej?
Om du inte ser något tecken på att datorerna krånglar så är de troligtvis inte smittade. Men det skadar inte att scanna med Malwarebytes (gratisprogram som inte krockar med ditt antivirusprogram). Något skräp kommer det säkert att hitta även om det inte är just denna smitta. http://www.malwarebytes.org/products/malwarebytes_free

Om datorerna krånglar och visar tecken på denna smitta så prova Nortons Power Eraser.

Eftersom smittan verkar gå in via Java så är det en bra idé att säkra dina datorer genom att uppdatera Java. Det räcker inte att uppdatera, du måste avinstallera och ladda hem den senaste versionen från Javas hemsida.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Sommartorparn, Bjurran och alla andra som hjälper till att skriva hur man blir av med det här - Tack - Det uppskattas enormt!

Mikael_L skrev:
Är det klarlagt hur trojanen hittade in i datorerna?
Var det javascript i annonserna på annonsservern som planterade saker och ting?
Det är ungefär utrett. På varje sida inkluderas det ett javascript som inkluderar ett annat javascript. Det javascriptet har i sin tur (dynamniskt genererad) annonskod som läggs in på sidan med document.write().
När man skapar annonser så går det att ställa in så den automatiskt inkluderar en kodsnutt före och efter varje annons. Det är till för att tex skapa en inramning (<div class="blackborder">{annonskod}</div>) runt annonserna.
Vad som hänt var att någon / något stoppat in något base64-encodat där. Jag hann dock aldrig riktigt kolla in exakt vad det var.

(Och är det även utrett vilken/vilka trojaner som fanns där, t.ex. Polis-scamen, fanns den i annonsservern?)

Har ni kvar den infekterade koden?
Det finns säkert de som gärna undersöker koden.
[länk]
Nu skulle jag ju gärna vara duktig och säga att ja - naturligtvis så tog vi en kopia på allting innan vi började rensa. Och det kan jag säga - för det gjorde vi också. (y) Tyvärr så la jag kopian på en disk som jag formaterade en halvtimme senare.. :surprised:
Så nej, det är borta, tyvärr. Men jag håller med om att det hade vart intressant att undersöka närmare.
 
cust3000 skrev:
Jag kör med två användarkonton i XP, den normala har begränsade rättigheter.
Ska jag installera något loggar jag in på admindelen, eller "kör som".
Varför ska fulla adminrättigheter vara på jämt?

Problemet med många trojaner och skit slipper ni i och med detta...
Jag blev inte drabbad av detta "sk-et"
Jag har gjort en liten batchfil som startat IE (eller andra program) via DropMyRights, har kört med detta i åratal utan problem.

http://blogs.msdn.com/b/michael_howard/archive/2007/08/13/update-on-dropmyrights.aspx
 
Riktigt bra tips!
Intressant läsning!

Som sagt, köra allt i adminmode är som att flyga drake när det åskar.
 
Ubuntu (ett lättanvänt Linux-paket) har denna inställning som default, alltså att man måste skriva in admin-lösenord för att installera grejor. Kommer nog på Windows också förr eller senare.
 
KungAnka skrev:
Ubuntu (ett lättanvänt Linux-paket) har denna inställning som default
Ja i viss mån håller jag med, men skillnaderna är så mycket större än bara det. Unix/Linux/Ubuntu är från grunden byggt kring separation av olika användares rättigheter och därför betydligt "tåligare" än olika windowsvarianter. Nu hoppas jag inte starta något nytt "religionskrig" för det finns säkert en tråd där det passar bättre i så fall.
 
KungAnka skrev:
Ubuntu (ett lättanvänt Linux-paket) har denna inställning som default, alltså att man måste skriva in admin-lösenord för att installera grejor. Kommer nog på Windows också förr eller senare.
högerklick "kör som" i Windows, knappa in adminpass, installera, klart...
 
Man kanske är paranoid men...
Rätt intressant url mär man söker på bh.
ImageUploadedByTapatalk1339755660.641493.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåt att bry sig om "iehack=<döskalle>"?
 
harry73
Jag har Vista och fick också viruset. Jag kunde starta om datorn och gick in i säkert läge och gick med kontrollpanelen till administrationsverktyg och systemkonfguration. Där kunde jag under autostart klicka bort viruset (i mitt fall ljajzqbcjcxyvzy) och där står också var programet finns på datorn. Därefter kunde jag kontrollera när jag infekterades och söka på alla filer med (ungefär) samma datum+tid och slänga rubbet.
Viruset är bort och jag har inget problem längre
 
JOW skrev:
Man kanske är paranoid men...
Rätt intressant url mär man söker på bh.

Nåt att bry sig om "iehack=<döskalle>"?
Ah. Ja just. Vi använder voodoo och svart magi mot alla som använder Internet Explorer. ;) Nej, det är helt enkelt ett sätt att få Internet Explorer att begripa att sökformuläret är UTF8. Man skulle kunna argumentera för att det borde vara möjligt att få Internet Explorer att begripa att å ä och ö faktiskt är bokstäver. Utan att man behöver stoppa in en döskalle i url-en. Men det går faktiskt inte.
 
Så bra då ;)
 
Bara för att jag var mallig så lyckades jag få något virus.
Vad för något vet jag inte eller varifrån.
Gjorde en systemåterställning och avinstallerade java och adobe.
Än så länge funkar det iallafall.
 
cust3000 skrev:
högerklick "kör som" i Windows, knappa in adminpass, installera, klart...
På win7 brukar datorn fråga själv efter admin. Problemet är ju att många datorer levereras med bara en användarprofil och denna har fulla rättigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.