Efter konsultation av en stor välkänd firma i Stockholm beslutade jag mig för att dra vattnet genom golvet och upp på motsatt vägg (från stammen sett) där en kommod ska sitta. I det stadiet fanns inga väggar, efter detta så sattes plåtreglar upp, mot tre väggar, OSB (sssh, strunta i att ni läst det ;) och sen våtrumsskivor upp. En hel del plåtreglar fick limmas för att det gick avlopp under och jag inte riktigt visste var.

Efter detta åker jag tillbaka till firman och diskuterar jobbet och vad jag behöver köpa för att dra vattnet och får då höra att man inte får dra vattnet upp UR golvet, utan det hade behövt gå förbi eller in i plåtreglern, upp och ut ur vägg... aningens försent för det nu när allt är monterat och klart. Suck.

Så mitt alternativ idag att dra dom genom plåtreglarna i väggen. Alla vassa kanter är nerslipade och sen tejpade med betyltejp och ett lager silvertejp just in case. (jag är lite paranoid, men jag och vatten gillar inte varann ;)


Vattenstammen är en 18mm kopparrör med ballofixer, och ska till motsatt vägg. Dragit elkabel genom väggarna och sedan mätt för att vara säker på avståndet och får detta till 10m.

Sedan på motsatt vägg har jag elementrörsstammen, och dom vill jag dra till samma vägg som vattenstammen (såklart) och dit är det 11m och det röret är 10mm. Sitter en ballofix.

Sedan är det ungefär 3.5 meter in mot kök som vattnet ska ifrån stammen och ungefär 2 meter för badkar. Och 1 meter för toalett.

Så från stammen behöver jag vatten åt fyra håll. Kök, badrumshandfat (tvättmaskin), Dusch/bad, toa.
Och elementvattnet 11 meter åt ett håll för en handdukstork.

Problemet är nu att jag har ingen aning om VAD jag ska köpa, vad som är godkänt och dom 3 rörisar jag försökt ringt för att åtminstonde komma och titta och säga vad jag ska köpa för att kunna dra färdigt allt detta, och sedan ha en röris som kommer och kopplar in det har tackat nej för att dom inte har tid eller för att det är ett för litet jobb. :/

Jag är helt klart desperat efter råd, har sådan tur att jag antagligen kan handla på Dahl i Sthlm med konto, men då måste jag veta exakt vad jag behöver. Stressen kommer ifrån att jag måste dra vattnet först för att kunna sätta igen väggen.. för att få in köket.... som kommer på måndag. Just nu står allting stilla och jag vet inte vem jag ska fråga förutom er och hoppas någon orkar förbarma sig över mitt problem.

Är allting rörigt så säg till så fixar jag en ritning och mer bilder.

Min tanke är väl någon form att "mjuk" slang, rör i rör variant eller vad som nu är godkänt för att dra i vägg? Ska jag ha hårda rör mot kök? (Kommer gå bakom kökstommarna)

Tack på förhand
/en desperat snart utbränd hemmarenoverare

IMG_7973.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sett från kökssidan. Svarta avloppsstammen och precis brevid den sitter vattnet som ska vidare. Även precis framför svarta stammen som handdukstorken ska sitta sen.
IMG_7975.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genom reglar.
IMG_7976.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenstammen. Extremt getto, men det är vårat enda rinnande vatten i dagsläget. 18mm kopparrör med sån mässingsring.
 
Hej du.

Trist med tidsnöden, aldrig kul att renovera med andan i halsen. Om jag förstår dig rätt så kan du dra alla vattenrör genom dina plåtreglar men du vet bara inte vad du ska ha för prylar?

För det första blir dragningarna betydligt enklare (och billigare) om du köper PEX-slang. Tex här. Du kan dra PEX som den är eller köra med RiR-system, dvs Rör i Rör, för säkrare dragning. Sedan måste du ha en inspektionslucka där vid stammen. Du får, och vill nog inte bygga in kopplingar i väggen. Om du inte kan få till en inspektionslucka där måste du hitta ett annat sätt att få fram vattnet. Luckan kan ju mynna ut mot köket också.

Ska du ha full glädje av RiR så köper du ett fördelarskåp gjord för PEX RiR. Då ansluter man skyddsrören tätt i skåpet och drar ett skvallerrör som mynnar ut i badrummet. Skulle det läcka in en koppling eller slang så kommer vattnet att rinna ut där och du blir varse. Alternativet är att bygga in en balja eller på annat sätt tätskikta i väggen bakom en lucka.

Det finns särskilda fixturer för att gå ut med PEX genom väggen. Väggdosor och bockfixtur. Dosorna är dyra som satan men smidiga att jobba med och du får snygg anslutning av armaturer utan väggbrickor. Bockfixturen är billig och lätt att jobba med.

För att fördela vattnet behöver du två eller flera fördelningsrör. Det är också särskilda klämkopplingar till PEX, men det går att köra med samma som till kopparrör om du sätter i särskilda hylsor som är anpassade för PEX. PEXen är ju mjukare än koppar och om du slarvar med hylsorna kläms PEXen och det läcker.

Om Dahl har allt tror jag du har möjlighet att fixa detta, men det blir knappt. Det är inte så lätt att ner på minsta koppling veta vad man ska ha innan man gör det om man är ovan. För mig krävdes det lång och noggrann planering för VVS i badrummet när jag byggde.

Som jag förstår det är det akuta att få ut vatten i köket. Du kan lugnt dra PEX både för element och tappvatten. Om du tror att du hinner reda upp det sen så koppla helt enkelt på vid stammen. Men ska du ha klart precis allt innan måndag blir det svettigt tror jag.

Jag hoppas du kirrar det!
 
cederbusch skrev:
Hej du.

Trist med tidsnöden, aldrig kul att renovera med andan i halsen. Om jag förstår dig rätt så kan du dra alla vattenrör genom dina plåtreglar men du vet bara inte vad du ska ha för prylar?

För det första blir dragningarna betydligt enklare (och billigare) om du köper PEX-slang. Tex här. Du kan dra PEX som den är eller köra med RiR-system, dvs Rör i Rör, för säkrare dragning. Sedan måste du ha en inspektionslucka där vid stammen. Du får, och vill nog inte bygga in kopplingar i väggen. Om du inte kan få till en inspektionslucka där måste du hitta ett annat sätt att få fram vattnet. Luckan kan ju mynna ut mot köket också.
Såklart, jomen det visste jag. Inga skarvar dolda i väggen och inspektionslucka med skvallerrör, check.
Byggt två upphöjda klackar i väggen där elementstammen är med skvallerrör mot badrum, men inspektionslucka mot vardagsrum (bakifrån så att säga) och en lucka i badrummet för vattnet. Hade kunnat sätta den bakom något skåp ifrån köket, men det kändes inte bra att behöva slita ut saker om man akut behöver stänga vattnet. Båda är 40x40cm luckor, måste väl vara helt ok att jobba ifrån?

PEX - Check. *skriver lista* :)

Ska du ha full glädje av RiR så köper du ett fördelarskåp gjord för PEX RiR. Då ansluter man skyddsrören tätt i skåpet och drar ett skvallerrör som mynnar ut i badrummet. Skulle det läcka in en koppling eller slang så kommer vattnet att rinna ut där och du blir varse. Alternativet är att bygga in en balja eller på annat sätt tätskikta i väggen bakom en lucka.
Min plan idag var sista alternativet, jag har byggt en "låda", ca 60cm hög, som står på en flytspacklad klack för att hamna högre än badrumsgolvet, och den kommer vara tätskiktad hela vägen upp. Tror det är försent för mig att bygga in ett fördelarskåp nu :( jag har så att säga utnyttjat varenda kvadrat centimeter för att få ut ett så stort badrum som möjligt :wow:

Det finns särskilda fixturer för att gå ut med PEX genom väggen. Väggdosor och bockfixtur. Dosorna är dyra som satan men smidiga att jobba med och du får snygg anslutning av armaturer utan väggbrickor. Bockfixturen är billig och lätt att jobba med.
Jättetack, precis sånt jag inte har en aning om! :)

För att fördela vattnet behöver du två eller flera fördelningsrör. Det är också särskilda klämkopplingar till PEX, men det går att köra med samma som till kopparrör om du sätter i särskilda hylsor som är anpassade för PEX. PEXen är ju mjukare än koppar och om du slarvar med hylsorna kläms PEXen och det läcker.
Det absolut viktigaste är egentligen bara att jag har slangarna dragna inuti väggen, kopplingarna kan göras inifrån badrummet efteråt, förutom för handdukstorken som jag måste göra själv, allt genom inspektionsluckan. Vågar mig nog faktiskt inte på att klämma slang själv just pågrund av risken för läckage. :) Just nu verkar det ju faktiskt helt plötsligt finnas hopp känner jag, drar jag rör-i-rör, sån du länkade till i väggarna så är det ju klart, allt annat borde kunnas göra i efterhand!

Om Dahl har allt tror jag du har möjlighet att fixa detta, men det blir knappt. Det är inte så lätt att ner på minsta koppling veta vad man ska ha innan man gör det om man är ovan. För mig krävdes det lång och noggrann planering för VVS i badrummet när jag byggde.

Som jag förstår det är det akuta att få ut vatten i köket. Du kan lugnt dra PEX både för element och tappvatten. Om du tror att du hinner reda upp det sen så koppla helt enkelt på vid stammen. Men ska du ha klart precis allt innan måndag blir det svettigt tror jag.

Jag hoppas du kirrar det!
Jättetack för alla råd, allt känns faktiskt lite lättare nu när jag har ett mål att styra emot. Lite mer konkret liksom vad det verkar vara jag behöver! :))
 
Föresten, tänker jag rätt om 15mm fungerar till kök/komod/tvättmaskin och att jag ska ha 18mm till badkar/dusch? eller ska jag gå upp i storlek någonstans?
 
Var lite försiktig med 18mm fram till blandare. Kolla första att det verkligen finns blandarfäste för 18mm. Jag är ganska övertyga om att det inte finns. Men det är ett par år sedan jag grävde djupt i specarna.

Du bör faktiskt i princip börja med att välja blandarfästen och rörgenomföringar. En del av dem har fästhål som sitter nära utloppshålet. Det krävs planering för vilket håll böjfixturen till PEX skall komma från osv. Annars kommer fästskruvarna för blandaren att träffa slangen. Och när man ser hur nära fästhålen sitter så påverkar det placering av kortlingar i väggen som det skall skruvas i.

OM du gör alla kopplingar inne i en fuktskyddad kopplingslåda, och i badrummet som har korrekt fuktspärr. Då behöver du inte vara så rädd för att koppla själv. Ev. läckage hamnar ju på ytor som skall tåla det. Och själva kopplandet är enkelt. Det är planeringen som är svår.

PEX systemen finns att handla på nätet på Rinkabyrör eller Sigro.se (det är två firmor jag har i huvudsak goda erfarenheter av). Rinkaby skickar från eget lager, brukar ta 2 - 3 dagar (om du väljer bort DHL). Sigro skickar en del från eget lager, men nyttjar Dahl i många fall, då kommer Dahl hem till dörren med grejorna ibland samma dag man lägger beställningen.

Just på PEX har Sigro lite större urval (iallafall för ett par år sedan).

Du skriver att du tänker dra elementrör 10mm så långt som 11m. Jag tror (men vet inte) att det är för klent för en så lång dragning.

Läs på lite om olika PEX kvaliteter, det finns i princip 3 huvudvarianter, för tappvatten, för värmeledning, och kombinerat. Ex. "multipex" är en kvalitet som duger till båda användningarna. Värmeledning kräver en kvalitet som är gastät, annars tas syre upp genom plasten och det ger rost i andra delar av värmesystemet.
 
Varför jag skrev 10mm elementrör är för att elementsystemet idag är inkopplat i en 10mm kopparslinga genom hela huset. Men det kan man skala upp till 15 för enkelhetens skull?
 
Kör 15 på allt. Har jag gjort och det funkar väldigt bra.
 
Om alla rören är 10mm till radiatorerna idag, och alltså även långa sträckor, inte bara synliga anslutningar. Då kanske det är rätt med 10mm. Det kan vara känsligt för balansen i flödena med diametern.
 
Det är sista elementet innan returstammen, tänker att kör jag då från 10 slingan, till 15 -> handdukstorken -> tillbaka till 10an (ca 30cm) och in i returstammen borde det väl inte spela så stor roll?
 
Tack för alla svar! Känner mig faktiskt redan aningens lättad. I dagsläget ser det dock ut som att jag kommer få dra in rören genom väggen till handdukstorken genom att först sätta väggen i badrummet, borra hål genom osb+våtrumsskiva, skruva ner väggen mot badrummet igen, trä igenom rör-i-röret och sen skruva upp osb+våtrumsskiva. I mitt huvud ser jag inga problem med detta, gör ni? (såklart kommer det finnas slang/rör i väggen som hänger lite för spelrummets skull, kanske nån 50cm för mkt)

Men, sista fråga för just nu iallafall.
, IMG_7981.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det 100% att denna koppling går att koppla vidare till en Rör-i-rör variant? Det är denna som är 10mm till typ http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-ror-i-ror-15-x-50m/?
 
Redigerat:
Den ser tjockare ut, men bilden kan bedra. Hur har du mätt?
 
hempularen skrev:
Den ser tjockare ut, men bilden kan bedra. Hur har du mätt?
Rörisen sa det, och sen skjutmått utsidan.
 
Visst kan du koppla den vidare till pex och RiR, handlar ju bara om att köpa rätt koppling. Glöm inte det där med särskilda hylsor för pex bara.

Köket kommer väl idag. Hann du med?
 
cederbusch skrev:
Visst kan du koppla den vidare till pex och RiR, handlar ju bara om att köpa rätt koppling. Glöm inte det där med särskilda hylsor för pex bara.

Köket kommer väl idag. Hann du med?
Tyvärr inte. Elektrikern hoppade av i tisdags så där stod vi dessutom utan elektriker (eller schema för vad han gjort, hur han tänkt).

Tur nog kom det omonterat i lådor, så det var enkelt att ställa åt sidan, imorgon kommer elektrikern (nya) för en andra mätning av värmegolvet, sen plattsättaren som flyter golvet, sen tänkte vi faktiskt begå oss ut på jakt efter RiR i Sthlm. Ångrar rätt hårt att jag inte bara beställde ifrån rinkaby rör i fredags. :(

Allt blev lite skjutet på framtiden i panik, men "vattenrörsfrågan" känns betydligt mindre ångestfylld tack vare er hjälp!

Tack för omtanken cederbusch :)
 
Beställde sakerna igår natt. Fick dom idag. Så ett dygns leverans från Rinkaby till Sthlm!

Rör i rör (64meter, kv, vv och värme) - check
Genomföringar (dom blåa, hade svårt att motivera dom andra typ 2000kr för dom)
Såna skenor som sitter på baksidan av väggen
Men det blev fel när jag köpte 90graders vinklar, fick 15, men skulle ha 20mm :/

Trevlig midsommar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.