Hej
Jag har letat hus i evigheter, men snart ska det väl bli min tur att hitta något jag har råd med =)

Ska på visning nästa vecka på ett hus från 60-talet, en-plans med källare på betong(platta?). Det är enligt planlösningen ett nästan perfekt hus för mig och familjen, med ett undantag det finns bara en toalett! Vi har tre barn och bara tanken på eventuella magsjukor och potträningar i ett hus med en toa ger mig smått panik...
Så nu undrar jag om det går att bygga ett badrum från noll och inget nere i tvättstugan? Det finns en dusch där redan som jag inte vet skicket på, men tvättstugan är relativt stor säkert 15-20kvm så utrymme finns ju.

//desperat hussökare =)
 
Klart det går, jag har byggt badrum med toalett i ett rum i min källare. Om det redan finns en tvättstuga så borde det ju bevisligen finnas ett avlopp med fall mot anslutningspunkten i tomtgränsen. Däremot lär du kanske få bila upp delar av golvet för att få 110 mm avlopp hela vägen till toan.
 
Jajamen, ett rejält slitgöra bara att bila ner avloppsrör, golvbrunnar etc. tungt att kånka upp allt avfall. Beroende på om din platta är isolerad eller inte så vill man kanske lyxa till det och bila bort allt (om den är oisolerad) och lägga ner isolering och golvvärme. Men annars är det viktiga som sagt att det finns möjlighet för fall ut ur huset. Jag har gjort samma jobb, jag valde dock att behålla den oisolerade plattan och bara lägga ner rören, men det blev ändå en del, 2 golvbrunnar, samt 110 mm till toaletten och 50 tror jag till handfatet.
 
å va bra! då är det ekonomin det står och faller (??) på nu då =)

som tur är finns det möjlighet att dra ut betongskräpet genom garaget, så man behöver bara en stor skottkärra =) envisheten finns redan. Antagligen blir det ekonomin som avgör om vi väljer golvvärme eller inte, men det lär bli så att vi renoverar nere först och använder den tjusiga 60-talstoaletten på övre plan sålänge, så kan vi renovera den senare. Dumt att renovera den först och inte ha ngt dass alls =)

Första tanken blir att ha tvättavdelning på yttre väggen vid fönstret, en tm och tt och underskåp med bänskiva över, brevid fönstret även överskåp, sen på motsatta väggen ha duschhörna, toastol och handfat brevid dörren, golvytan blir då fri till strykbräda och torkställningar? Ser ni några bekymmer med denna tanken?
 
Det finns ju även möjligheten att använda toalettstol med kvarnenhet ansluten. Då kan man använda 32 mm ledning fram till närmaste anslutning av avlopp i tvättstugan. Det finns antagligen en vask eller något i tvättstugan och då ansluter man där.
Fördelen är att inget golv måste tas upp ! ;-)
Kolla på http://www.saniflo.se/
 
blivande husägare skrev:
Första tanken blir att ha tvättavdelning på yttre väggen vid fönstret, en tm och tt och underskåp med bänskiva över, brevid fönstret även överskåp, sen på motsatta väggen ha duschhörna, toastol och handfat brevid dörren, golvytan blir då fri till strykbräda och torkställningar? Ser ni några bekymmer med denna tanken?
Du tänker väl bygga ett eget separat rum för dusch/wc-delen va? Inte så kul att sitta på en toastol mitt i tvättstugan när någon annan står och sorterar tvätt... Om du nu har en tvättstuga på drygt 15 kvm så borde det väl gå att avsätta 5-6 kvadrat till ett badrum?
 
b8q skrev:
Du tänker väl bygga ett eget separat rum för dusch/wc-delen va? Inte så kul att sitta på en toastol mitt i tvättstugan när någon annan står och sorterar tvätt... Om du nu har en tvättstuga på drygt 15 kvm så borde det väl gå att avsätta 5-6 kvadrat till ett badrum?
Bäst är det med egna rum, men lösningen med tvätt och badrum är ju det som gäller för lägenheter så det är definitivt inget konstigt eller ovanligt.
 
b8q skrev:
Du tänker väl bygga ett eget separat rum för dusch/wc-delen va? Inte så kul att sitta på en toastol mitt i tvättstugan när någon annan står och sorterar tvätt... Om du nu har en tvättstuga på drygt 15 kvm så borde det väl gå att avsätta 5-6 kvadrat till ett badrum?
det ligger något i det du säger, även om jag själv kan tycka att tvätten kan vänta den kvarten ngn använder duschen eller toan =). problemet är ju att det blir ökade kostnader för den mellanväggen, och dessutom att det då behövs ett fönster till för dagsljus är ju trevligt i små utrymmen
 
Du gör som du vill, men jag hade nog murat upp en mellanvägg i leca-block och så låtit något parti vara av glasblock för att släppa in dagsljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.