Skapar en tråd om denna maskin! :D

Har precis öppnat kartongen till en fin 520, allt ser bra ut och jag har även börjat läsa instruktionsboken.

Nått jag redan upptäckt är att det är 100 m slinga med och spontant kommer det ej att räcka om jag skall lägga runt hela min tomt.
Eftersom jag har tillgång till Kabel så bör jag kunna skarva på medföljande kabel och fortsätta med egen 2,5 kvadrats fk ??!

En till fundering:

På min framsida har jag gräs på högersidan ( om jag står vid entren och tittar ut på vägen ) som sitter ihop med baksidan, på mitten fram har vi en stenlagd gång som är i stort sett i samma nivå som gräset, till vänster har vi en gräsplätt som är ca 8*8 meter. Funderingen är : jag lägger slinga från höger sida vidare under sten runt vänster gräsplätt sen under sten igen fast nu längst ut mot vägen sen vidare på höger sida och fortsättning vidare mot baksidan på huset, det känns som att det är så man får göra.
Kan inte läsa mig till att jag kan lägga en guideslinga som gör att klipparn tar en och samma väg över stenpartiet.
 
Stigas 520 serie är rätt så programeringsvänliga och det är lätt att följa manualen. Du kan indela tomten i zoner och få klipparen att klippa i de exakt som du vill :)

Sen skulle jag inte rekomendera att skarva med fk , dels tål den inte solljus är inte förtent så den klarar inte en ev spricka i isolationen utan ärgar av rätt fort. Skarva kan du göra med vulktejp och lägg ett extra skydd med eltejp utan på, så har du en skarv som vara i många år. Ett tips rita in slingan och skarvar på ett papper så vet du var allt ligger.
 
Ok, tack för svar!

Sitter och läser på för fullt här i instruktionsboken :)

Vad skall jag skarva med då? Kabeln som var med
var Inge värre än vanlig fk iallafall!
 
Om du tittar närmare på kabeln och skalar den så ser du skillnaden emot fk ;)


Sen om du vill komma igång så går det att använda vanlig fk men det kommer att ge dig problem framöver (Egen refarenhet) Så skaffa rätt kabel lite längre fram :)


Daniel_elab skrev:
Ok, tack för svar!

Sitter och läser på för fullt här i instruktionsboken :)

Vad skall jag skarva med då? Kabeln som var med
var Inge värre än vanlig fk iallafall!
 
Redigerat:
Daniel_elab skrev:
Kan inte läsa mig till att jag kan lägga en guideslinga som gör att klipparn tar en och samma väg över stenpartiet.
Det går att få till med vissa förbehåll (om mjukvaran är samma som i den wiper runner jag grejjat med).
Roboten går ju alltid medsols när den ska hem, och man kan be den att följa tråden motsols när den ska ut. Så skickar du ut roboten motsols till den där 8x8 plätten och låter den hålla till där en hel laddperiod (vilket å andra sidan nog blir lite väl länge) så tar den samma väg tillbaka sedan.

Men det är troligen bättre att göra som du själv beskrev så kan roboten lättare ta sig dit och tillbaka på eget bevåg.
 
Gimbal skrev:
Kom på en ska som kan vara värt att kolla upp innan du lägger ut tråden. Beskrivs funktionen "kurvbana" i din manual? Och gör den inte det så kanske du har den ändå, se min post [länk]
Japp, kurbana finns och då är det som du beskriver det i din tråd, man skall göra ett utstick på 2 meter och på så vis hittar klipparn bättre tillbaka. Ställer mig oxå frågande till det du undrade, hur blir det när han skall klippa över detta parti !?


Det finns även något dom kallar för "snabb återgång till laddstation" och då skall man lägga tråden som en triangel, dvs 40 ut och 40 in, sedan 50 cm brett, då bildar man en triangel om man ser det uppifrån. På detta vis kan man få klipparen att ändra riktning och tar snabbare väg hem, den blir alltså att "studsa ut " från kanten.
 
Jupp, "snabb återgång" eller om det kallades "genväg", minns inte, finns i vår manual också och funkar fint.
 
Gimbal skrev:
Jupp, "snabb återgång" eller om det kallades "genväg", minns inte, finns i vår manual också och funkar fint.
Ok, som jag förstår det så gör du denna triangel på lämpliga ställen, typ mitt emot stationen om du har den på andra sidan gräsmattan, då genar den direkt över dit ?! :D
 
Daniel_elab skrev:
Ok, som jag förstår det så gör du denna triangel på lämpliga ställen, typ mitt emot stationen om du har den på andra sidan gräsmattan, då genar den direkt över dit ?! :D
Helt rätt :)
 
bild (8).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tomt, inget märkvärdigt. Blir att dra slinga runt allting. Frågan är var man placerar laddstation / sändare bäst ??! Vill ju helst ha det bakom garaget, men igentligen kanske det sitter bäst i det högra bakre bortre hörnet på huset??
Hur långt "räcker" sändaren?
 
Bäst (för klipparen) är att sätta laddstationen så att det finns ungefär lika mycket gräs åt båda hållen. Typ någonstans uppe i högra hörnet på huset. Men det är inga problem att sätta den nere vid garaget heller om den passar bättre där. Den får åka lite längre när den ska till framsidan bara.

Den enda signal som finns går i kabeln, och den kan vara duktigt lång. Inga problem på denna tomten.

Spontant något sådant här kanske:
slinga1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja något i det stuket blir det väl!

Jag funderar på min gräsplätt till vänster på framsidan. Om jag lägger denna som ett sekundärt område och får dit klipparen, hur ska jag få den att "stanna" kvar där? Dvs jag vill ju inte att den åker fram till infarten,vänder åker tillbaka över stengången. Ska man kanske lägga slingan runt området och sen göra en mindre överfart över stengången
 
Precis, du kan göra en trång passage som den har svårt att ta sig igenom slumpmässigt, men som går fint när den följer tråden in/ut. Men gör inte området för litet, den kommer ju spendera ett helt arbetspass där. Säg att du kör två pass om dagen a en timme styck, en timme på den lilla plätten blir lite overkill.

Å andra sidan tror jag inte att du behöver ta till såna tricks utan det räcker att du låter den starta på framsidan tillräckligt ofta så fixar den plätten ändå.
 
Redigerat:
Får prova mig fram helt enkelt!

Är fortfarande fundersam ang tråden och skarvning.
Tråden som är med verkar vara en kvadrats tråd, den ser silveraktig ut om jag jämför med vanlig fk 1,5 koppar.
Vanlig fk har jag hur mkt som helst så funkar den så blir det att bomba på och lägga ut sling till helgen. Det enda jag kan tänka mig som skiljer dessa åt är väl möjligtvis resistensen. Får ta och mäta upp dom och se om det är någon skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.