Planerar nästa byggprojekt och funderar på att först bygga en ny altan och därefter glasa in en del av den och göra en pensionärskuvös. Ett fullt isolerat uterum drar iväg lite väl ekonomiskt känner jag, men samtidigt så vill jag kunna tillbringa framför allt vår och höst i uterummet. Bor i Västra Götaland, så bortsett från en del mörkerdagar så är det trots allt inte SÅ kallt om vintern.

Ett litet uterum på typ 9 kvm tar ju inte så väldans lång tid att värma upp. Största värmeläckaget torde vara genom taket, så jag funderar på att välja ett isolertak, men välja enklare fönster/skjutdörrar som inte är vinterisolerade för att hålla en lägre byggbudget. Är det dumsnålt?

Värmen kommer ju inte vara på där ute konstant, utan mer om man får besök eller så, kanske dra på en gasolbrännare eller liknande.

Någon annan som har gjort något liknande, dvs ett "halvt" vinterisolerat uterum? Isåfall, hur fungerar det för er?
 
Hej, jag skulle rekomendera att isolera tak och glaspartier. De är ju ändå de största ytorna. Är det bara sporadiskt (fåtal tillfällen per år) kanske man kan skippa att isolera alls om det skiljer väldigt mycket i pris. Ett glas som isolerar bra för att vara ett enkelglas är glas med energibeläggning. Be de leverantörer du tänkt att använda om jämförelse av hur mycket värme de släpper ut. Ibland finns informationen tillgänglig på hemsidorna. Jag aktar mig för att rekomendera leverantörer (vet inte riktigt när rekomendation övergår till reklam) men google brukar ju hjälpa.
 
J
Jag tycker att prisskilnaden mellan enkelglas+energi till ett isolerglas inte är så stor och då väljer jag isolerglas. Vi pratar fortfarande oisolerade partier, det är till isolerade partier (bruten köldbrygga) som priset brukar sticka iväg. Vill man kan man sätta ett isolerglas+energi och argongasfyllning, fortfarande oisolerade partier... det kan jag tycka är ett halvt vinterisolerat. 32 eller 40mm kanalplast till det så har du ett fint vår/höst rum. :)
 
Aight, tackar för tips och råd, blir till o börja skissa på byggplan och budget! :)
 
Risken om du bygger upp ett uterum på en befintlig oisolerad trall är att all energi du ev. sparar på att sätta in isolerglas och kanaplast går förlorad genom golvet.
 
Är det höst och vår räcker det långt att bara täta och dra på infra när det blir kallare...

Har själv billigaste dörrarna och " billigaste" kanaltaket. Trallgolv som bara är tätat på halva ytan men i övrigt snickartätt. Kan börja användas ungefär när det börjar bli trevligt ute, dvs det går att olja in utemöbler på gräset (April) och dags att packa ihop när det blir för mörkt (Oktober).
 
Golv och tak är viktigast i ett uterum så de ska alltid vara mer isolerat än glaspartier.

Men du tjänar inte på att ha isolerplast med u-värde 1.0 och glas med 3.9.
Värmen sticker då ut genom glasen.

Försök ha likvärdigt, samt välj värmedämpande tak om du bygger i söderläge.
 
Intressant tråd. Planerar själv altanbygge till sommaren. Detta värmedämpande vad är de för något?
 
Mina föräldrar har gjort så som du tänkt. Isolerat golv + tak och en yttervägg. Men glaspartierna är enkelglas oisolerade.

De har en kamin innanför altanen i vardagsrummet och en luft luft värmepump på altanen. Vi satt där en kväll när det var 15 minus och då var det precis att det orkade med att hålla värmen. 😊
 
Värmedämpande isolerplast reflekterar bort solstrålar vilket medför mindre insläpp av värme.
Man kan uppmå en temperatur skillnad på ca 10-15 grader jämfört med vanligt.

Sedan finns även skuggtak som man sätter på insidan.
 
Låter ju lysande. Nått sånt måste vi ha om man ska kunna vistas på altanen. Att lägga råspont, takpapp o sen plåttak hjälper de något mot värmen?
 
Förmodligen blir det svalare med plåt.
Isolerar du under plåten blir det betydligt svalare, men även isolerat för vår/höst.
 
Va fint. Snackade lite löst med en snickare o han rekomenderade plåttak. Ska nog starta en egen tråd om altanprojektet då jag inte kan nånting :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.