Vet inte om det fungerar att bifoga pdf-filer, men jag gör ett försök.

Jag vill bygga ett vind/regnskydd till mina pållar i hagen och funderar på om min plan håller. Observera att jag är 0(1)8:a och uppvuxen i lägenhet, men bor sen 3 år på landet och försöker fixa och dona lite själv. Tjej som aldrig behövt bygga så mycket tidigare, men jag tänkte ändra på det. Vet inte hur man ska rita ritningar och använder säkert fel termer och uttryck, men hoppas att ni ska förstå i alla fall.

Det är bara stommen som det är ritning på och självklart ska taket vila på fler reglar än vad som syns, men jag kom inte på hur jag skulle rita för att det skulle bli tydligt.

En fundering till är om man kan använda ej tryckat regelvirke för detta och göra som man gör med virket på lador m.m, dvs måla allt med röd slamfärg (först grunda lite utspätt och sen måla 1-2 strykningar runtom).

Tanken är att detta ska hålla om en häst på 5-600kg ställer sig och kliar rumpan mot konstruktionen.
 
Det ser stabilt ut, men du ska nog sätta dit tvärslån (vinklade reglar från ena övre hörnet till nedre andra hörnet) på varje "öppning" (=4 st).

Sedan kan du ha tryckt virke, men måste vänta något år med att måla..

(Bild på hur jag menade med tvärslån.)
Skärmavbild 2012-06-14 kl. 14.32.49.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Menar du 4 st totalt (dvs en tvärslå per öppning) eller menar du som ett helt kryss (så det bli 4 "delbitar") per öppning? Se min nya bifogade fil - som det rosa eller som det rosa+gröna?

Jag vill helst slippa använda tryckt virke (för jag är allt lite snål också och har hittat en lokal gubbe som säljer reglar till mycket bra priser) så frågan var om jag kan använda vanligt regelvirke och slammåla i stället för att använda impregnerat/tryckt.
 
Tack, du hann svara innan jag hann få iväg mitt svar, så ignorera den filen ;-)
 
Kryss tror jag blir överflödigt, men bara så du har det även på gavlarna.

Vanligt virke funkar lika bra. Du har ju tak, så det lär dröja innan det förstörs.. Försök få upp stolparna en bit från marken så regn och snö inte ligger an, så håller det längre..
 
Tack för svaret!! Uppskattas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.