Ska måla om knutbrädorna på ladugården och frågan är vad ska jag använda för färg/olja?
Grundolja, grundfärg och sedan en akrylatfärg? låter det bra? vad är täcklasyr?

Sedan ska jag måla vårt inglasade uterum också...vad ska jag använda för färg där? lika som på ladugården?
Tack för svar.
 
Välj ett färgsystem som passar dig prismässigt och arbetsmässigt (vattenburen/oljeburen) och följ tillverkarens instruktioner genom att läsa produktbladen på deras hemsidor, där står allt du behöver veta.

Processen ser annars ut som följer: Målartvätt, skrapning/slipning, grundoljning med fokus på att mätta ändträ, grundfärg, färdigstrykning 2 ggr.

Täcklasyr är idag i princip en vanlig målarfärg. I vissa fall är den lite tunnare och låter mer av träets struktur synas.

Uterummet målas med samma utomhusfärg som ladugården både invändigt och utvändigt om det inte är uppvärmt året om, isåfall måla då med inomhusfärg på insidan istället då den innehåller mindre gifter.
 
Tack för svaret.

Har kollat på Byggmax Alpina färg, har hört att den ska vara hyffsad till ett bra pris, tror du att dessa oljor/färger blir bra (utan att titta till märkesvalet) till grundoljning, grundfärg, färdigstrykning.

http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ute/grundfarg-utomhus/19602/grundolja-farglos
http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/farg-malning/mala-ute/grundfarg-utomhus/19614/tragrund-vit
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...-ute/akrylatfarg-utomhus/19404/uteakrylat-vit

Ska jag alltså inte olja hela knutbrädorna utan mest bara ändträet?
Vad är det för skillnad på oljefärg och akrylatfärg?
 
Alpina är pga sitt låga pris förmodligen mer utspädd än andra färger och innehåller således mindre bindemedel. Detta gör att färgen kan kännas lite blaskig och rinnig när man målar, kan även kräva en tredje slutstrykning för att den skall täcka. Avsaknaden av bindemedel gör att färgens livslängd inte är lika lång som andra färger utan förmodligen kring 10 år på utsatta sidor. Men det bör inte vara något större problem att använda den, färgen kommer fästa.

Grundoljan är mycket viktig för väderskyddet och personligen tycker jag det är bättre att lägga lite mer pengar på den. Det bästa tycker jag är att köpa en ren kokt linolja och använda istället för de vanliga grundoljorna som innehåller mycket lacknafta och är otrevliga att jobba med. Men det blir dyrare och kräver längre torktid innan grundfärgen.

Olja ändträet extra noga och sedan alla ställen där du skrapat/slipat fram en trären yta.

En färg består lite förenklat av pigment, lösningsmedel och bindemedel. Bindemedlen i vanliga utomhusfärger är oftast akrylat, alkyd, latex, polyuretan eller en bladning av dem. Lösningsmedlen är antingen vatten eller lacknafta (olja), När man målat klart så dunstar lösningsmedlen bort och bindemedlet härdar, det är sedan bindemedlet samt pigmentet som finns kvar på väggen och skapar skyddet.
Vattenburna färger luktar inte lika starkt när man målar och det är enklare att tvätta penslarna efter. Oljeburna flyter ut lite bättre och är lite mer lättmålade. Vattenburna färger håller idag lika bra om inte bättre än oljeburna färger. Du kan läsa igenom folksams färgtesta för att själv bilda dig en uppfattning om vad som är bäst:
http://www.folksam.se/testergodarad/byggaochrenovera/fargtest2012
 
Tack för svaren och för att du tar dig tid!
Ska åka in till stan i helgen och köpa olja + färg.
Tack än en gång.
 
Kom på en fråga till innan jag börjar måla...
Måste jag blanda i lacknafta i färgen innan jag börjar måla? om ja, hur mycket?
Jag har även köpt golv o taklister som är omålade, vad ska jag använda för färg på dom? går det bra med takfärg eller väggfärg?
 
Enklare och bättre mot dig och miljön är att använda den täcklasyren som är vattenbaserad, dvs alkydolja i emulsion med vatten. Den funkar dessutom på tidigare målade ytor med alkyd eller akrylat.

Snickerier målas oftast med en lackfärg och det finns vattenbaserad sådan, enda nackdelen är att de torkar snabbt så det kan vara lite trixigt att få till det om man är ovan. Takslisterna kan du stryka med takfärg men golvlister och foder bör du ha lackfärg på.

/Kent
 
Läs på burken och följ instruktionerna!
 
Till grundfärgen behöver du lacknafta för att tvätta penslarna, dig själv och ev för spädning. Till lasyren är det vatten som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.