Dags för att planera in lite ljus i köket. Vart köper man spottar som har ett djup på max 15 mm? Har sökt men måste leta fel ::)
/Dette
 
Jag har installerat Hide-a-lite`s 12v spottar i min hall, där jag har litet inbyggnadsdjup. Dessa behöver dock 19mm, så du får trycka till lite extra :). Men de rekommenderar dessutom en 5mm luftspalt oxå.

http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=5899

De finns ju även distansring till dessa om du nu inte hittar något bättre.
 
Funderar själv på:

www.enercomp.se

G4 tunn - 12V fast

Ljuskälla: G4 max 20W
Inbyggnadsdjup: 12mm
Håltagning: 60mm

Ljuskälla ingår
 
Har dock ingen aning om kvalitet, återförsäljare osv. Tacksam om någon har något att förtälja.

/UoC


 
Ok, tack. Har lagt ett mail till enercomp om deras återförsäljare. Får se om jag får något svar. Återkommer.
/Dette
 
Ok, här är svaret från Enercomp:

Vår "33:a" har vi sålt mycket av och har näst intill inga reklamationer.
Bl.a säljer vi mycket av den till möbel och köksindustrin.
Du kan få den med konventionell trafo eller med touchdimmertrafo.

I Stockholm har vi ex. Elektro-Söder på Folkungagatan 69, Tel: 08-642 18 55
Brisak Korg o Fritid Fenixvägen 26, Gustavsberg, Tel: 08-574 102 50

Om du inte bor i Stockholm så maila dom.
/Dette
 
Ok, bor inte i Sthlm så jag lägger ett mail Om du slår till skriv gärna ett utlåtande i tråden.

UoC
 
Men de rekommenderar dessutom en 5mm luftspalt oxå
OBS det är inte en rekomendation utan ett krav!
Det handlar om brandrisk.
 
Gäller detta generellt för 20 w spottar, eller i det här fallet endast hide-a-lite. Hittar nämligen inte igen det kravet på Enercomps spottar.

Hälsingar
UoC
 
Kraven varierar mellan olika spottar. Det finns spottar som inte har något krav på luftspalt. Själv skulle jag nog inte våga lita på en spot om det inte klart finns angivet att den skall ha en viss luftspalt alternativt att det anges att den kan monteras direkt mot brännbart material. Dvs om dcet inte står något alls om avstånd till brännbart skulla jag nog antingen välja ett annat fabrikat eller försöka få fram en fråga till tillverkaren.
 
Ok tack för svaret.
Ska nog ha lite mailkontakt med leverantören innan beställning. :-/
 
Ok, pratat med lite lev.
Hide a lite säger att deras 1200 som har ett djup på 13mm inte behöver någon luftspalt vid 10w. Har man 20w så kräver den 5mm luftspalt.
EnerComp:
"Beroende på vilken ljuskälla du väljer: 20W kräver 5 mm luftspalt, 10 W 0 mm.
Utpriset i butik är gissningsvis 50 - 60:- för singel"

Sen sa Pia (mycket trevlig hos Hide a lite) att man borde titta på led-belysningen. 1w som ger lika mycket som 10w. Har ett djup på endast 8mm utan luftspalt. Någon som har erfarenhet av led-belysning i kök?

Lättare för när det bara fanns lysrör till köket... ::)
/Dette
 
har inte titta seriöst på LED. De jag sett har haft en konstig lite blåaktig ton på ljuset. Jag har uppfattat det som att de mest är till för att ge en "ljuspunkt". Möjligen att de kan fungera som möbelspottar, för det är väl där som 10W spottar också passar in.

Om LED verkligen ger ett snyggt och tillräkligt starkt ljus, så finns det ju bra fördelar som att de i princip kan antas ha "oändlig" livslängd, vilket troligen med råge kompenserar för det högre inköpspriset.
 
Det har hänt en hel del i utvecklingen av effektlysdioder de senaste åren. De bästa Z-LED:arna ger 100 lumen/watt vilket gör att en lysdiod på 5 W lyser lika starkt som en 50 W glödlampa. För hushållsbelysning så brukar man bara använda färgen "varmvit" som har lägre ljusstyrka (30-50 lumen/watt) men som ger ett mycket behagligare ljus.
 
Det känns som led inte ger tillräckligt med ljus om man ska ha den över arbetsbänken. 5w är för lite som ljuskälla. Men hur starkt bör ljuset vara? Vissa säger att 20w är för starkt och varmt men att 10w kan vara för lite. Finns det någon regel för detta?
/Dette
 
Om 5W LED ger samma ljusstyrka som en 50-watts glödljus så är det snarare alldeles för mycket över arbetsbänken. :) Vi råkade sätta in två 50 watts halogenspottar i taket i vårt 4 kvm badrum. Man blir nog f-n solbränd där inne. :)


Kolla nummer 2020 på denna sida. Den har 13 mm inbyggnad och 20W.
http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=5899&Pagenum=2

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.