Vi håller på att bygga en liten sadelkammare som skall byggas ihop med stallet. Det jag undrar lite över är dimensionen på golvbalkarna. Spännvidden blir inte mer än c:a 2,60. Räcker 45x145 när spännvidden inte är större? Det kommer knappast att vistas mer en person där samtidigt annat än under byggtiden och det mesta av det som ska förvaras där kommer att hängas upp på väggarna.. Vi vill gärna hålla ner höjden på golvet så mycket som möjligt,

/Mats
 
Tack för svar!

Och det lär väl vara tilltaget med viss marginal. Det är ju ett rum som det ytterst sparsamt kommer att vistas någon i och då bara för att hämta eller sätta tillbaka saker som förvaras där. Det får bli 145 reglar och det lär nog fungera med båda klassningarna. Om det skulle gunga en aning har ingen som helst betydelse.

/Mats
 
Det tror jag med.
Det finns ju normer för hur många kilo per m2 man ska räkna med och du kan ju komma att ligga under.

Limskruvar man spånskiva som golv ovanpå reglarna så kan man ha längre spann men jag utgick från råspont eller liknande till en sadelkammare
 
Jo det blir enkelt och billigt när det gäller material men för den skull ska det ju hålla ihop och se bra ut. Ytterpanelen har vi till exempel återanvänt från den vi byter ut på huset. Den var dålig längst ner men blev kanonfin då man kapade bort det dåliga och vände brädorna ut och in då dom inte var hyvlade på baksidan. Till resning har vi använt överblivet ställningsvirke efter ett takbyte osv.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.