Ja det är ju det.. ;)
Jag har faktisk funderat lite på att bara koppla in solfångaren utan slinga för att testa lite, jag vet att detta blir ett extra jobb senare, men när man inte har pengar till att köpa allt man vill så tror jag kanske jag kommer att se lite på detta.
Men en pump som kör vatten från tanken och igenom fångaren och tillbaks så blir det ju vattenpumpen med blåsa som blir tryck kärl i så fall..
Men får se om jag har delar till allt före jag börjar riva ned den "gamla" utrustningen.
 
Det är nästan så man kan bli irriterad på ändringar hela tiden..
Jag hade planer på nu att koppla in solfångaren till tanken, utan att ha varken solslinga, glykol eller varmeväxlare. Bara köra vattnet rakt från tanken och via pump upp till solfångaren.
Men DÅ kom jag plötsligt över ett Kamrör som jag absolut inte kunde säga nej till..
Detta är ju så typisk. Men 600 spänn för ett nytt kamrör.. Jag var tvungen.. :)
151.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så nu innan jag kopplar ihop allt så får jag nog i alla fall kapa toppen av tanken och koppla in denna.. :) Tändaren la jag där för att ni skulle få en viss aning om storleken.
 
Så i dag fick jag passa på mellan regn falla som har kommit i dag och dra ut tanken och kapa toppen av den. När jag fick borrat och slipat till håla till kam röret, och mufffarna så såg jag att det var mässing.. :( Så jobbet blev avbrutet igen.. :(
s3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då var det bara att packa in den under en presenning och vänta tills i morgon med denna.
Skall nog se om jag får lödat ihop kam röret i kväll.. Så det är klart tills i morgon.
 
Hej Raptor50 ;) Det var ett tagsedan, men ujj!! vad det händer saker. Kan inte så mycket om det där "sol-selleriet", men som jag sagt tidigare du är allt en liten uppfinnar-jocke.

Vi ses/ByggBert
 
Hej du..
Jodå det var nog några veckor sedan nu. Fick ett litet jobb jag var tvungen att åka iväg på.
Tankar som man köper färdiga har jag inte haft pengar till att köpa tidigare, och för den del inte nu heller, men denna kan ju bli en rätt bra pris på i slutändan ändå. Nu får jag i alla fall in en solslinga, så skall jag se vad jag har för rör här som jag kan koppla in som en liten förvärmning av varmvattnet. Tror kanske jag får sticka iväg och köpa lite mer koppar rör innan jag svetsar igen tanken helt. Lite dumt att inte stapla in det man behöver när man först har den öppen.
 
Att man aldrig skall ha allt man behöver..
Saknar fortfarande en koppling till varmvatten slingan, så jag får fästat den till tanken. Men men..
Tanken är i alla fall ihop svetsat igen. :) Nu är det bara att försöka få in den igen.. s4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rör slingorna på plats. Solfångar slingan i botten och varmvatten slingan så rakt över jag fick den. :)
s5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4 nya tillkopplingar blev det. 2 som är till solslingan och 2 till framtidig golv värme.
s6.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken klar.
 
Tanken kom sig på plats också innan jag åkte hem några dagar..
s7.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skall nog läsa på lite i helgen om hur jag skall göra med öppen sol slinga krets.
Har ett gammal expansionskärl liggande som jag tänkte använda till detta.
Men det får bli måndagens uppgift att göra om på det. Svetsa in kopplingar på det måste jag nog också. Men det går nog. :)
 
Gillar denna tråden!
Du är en jäkel på att få ihop det.
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Tackar.. :)
Nästan så jag tycker det har spårat ur lite själv just nu. :) Men det är roligt att försöka att få ihop sakerna helt och hållet själv. Det blir nog säkert inte helt 100 överallt, men jag vet i alla fall vem jag kan klaga på om det blir fel..
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Nu har jag då fått kopplat in vattenrör men saknar en reducering till påfyllnad.
Det får bli en tur till röris i morgon och få tag i fler muffar. En liten plåt bit så jag kan få svetsat kärlet tät. Saknar dog att koppla rör till kärlet. Trycklöst system får det nog bli.. :)
152.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas inte det är något fel nu, för några av rören måste jag nog kapa av om jag skall ta ut tanken igen. Det är kanske inte det bästa men. Hoppas på det bästa.
 
Du glömde göra klart väggen.
 
Inget jag direkt glömde.. :banghead:
 
Är lite trött på, ja egentligen allt om dagen. Så jag gör lite av varje.. :(
Har fått byggt om lite på solfångaren och fått på en liten plåt så det inte rinner in vatten om det regnar.
Så nu har jag fått satt fast givaren till solfångar styrningen bättre, och fått in en anslutning till antingen lufting av solfångar kretsen eller om jag kopplar in kärlet på vinden, och testar om jag får funktion i cirkulations pumpen om jag kör trycklöst.
Alla rör har fått isolering, om än fel typ av isolering på solfångar rören, som ju skall tåla mer värme.
Tak ränner och stuprör har jag fått monterat på båda sidor.

DSC_1347_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_1348_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_1350_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_1352_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så fick jag ÄNTLIGEN bytt till sommardäck.. :)
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Solfångaren blev kopplat in innan jag åkte iväg en sväng igen.
Pumpen kopplas in när det är 15 grader mer i solfångaren än det är i tanken, och stannar när det är 8 grader mer i solfångaren än tanken. Den slutar ladda tanken när tanken är 80 grader, som jag ställde in den nu. Får nog se om detta blir bra, eller om jag måste justera mer på detta.
DSC_1354_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kopplade den andra styrningen så jag mäter in och ut temperaturen på solfångar kretsen. Bara för skojs skull egentligen.
DSC_1356_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Solfångar slingan är kopplad trycklöst än så länge, och det funkar som det gjorde innan jag åkte iväg, och jag hoppas det går bra. Men som alltid är jag positiv in i det sista, så jag hoppas.
 
Här på stugan har det inte varit någon sol alls nästan.. Det är sommar och "Global uppvärmning" det.. :(
När jag kom hit så var det inte värmare i tanken än det var inne. :( Men men..
Regnar gör det också fortfarande så jag har inte orkat att göra något ute.
Jag köpte mig ett lass (140 st) med lösa sol celler igen som jag håller på med då men. Dom blir nog att implementera in i taket på baksidan av stugan. Vet inte om jag får till något med garagedörr öppnaren men jag har fortfarande ett lite hopp.
Cellerna jag köpte var på kvadratiska på 155mm och 3,6 watt st och skall ge ungefär 500 watt totalt, om allt går bra.
Men dom tar lite plats, och med allt så blir dom möjligtvis lite tunga, och det gör det lite värre att få hissat upp dom. Men jag vill så gärna.. :)
DSC_1470_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas bara på bättre väder snart så det går att få klart framme på stugan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.