Hej,

Vi har precis köpt ett hus från 1956 med en tillbyggnad på som vi klurar lite på hur man skall kunna få till övervåningen på ett bra sätt.

Idag är det ett 1/2 plan med sadeltak samt en takkupa, vi skulle vilja få 2 - 2.5m i höjd längst hela den sidan och på så sätt få till en lite bättre planlösning.

Vår första ide var att ha en takkupa som täkte hela sidan men enligt Attic Group så skulle det innebära utmaningar med att få till bärigheten, de tillverkar max 4 meter breda kupor idag också.

Att göra taklyft verkar innebära att vi får en ny våning inte att vi "endast" höjer väggarna, i alla fall så som jag tolkar det hela. Det verkar kosta en hel del också i alla fall järnfört med takkupa.

Så är det någon i detta eminenta forum som kan komma med något bra förslag på hur vi skulle kunna få till detta på ett bra sätt.

Bifogat är planlösningarna samt ett alternativ som vi skulle vilja få till på övervåningen



/Mats
 
  • Huvudbyggnad_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Huvudbyggnad_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tillbyggnad_1_.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tillbyggnad21_.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Allternativ_planlösnin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Innan ni lägger för mycket tid på att fundera så är det nog läge att titta lite på hur detaljplanen är formulerad. Det är ganska vanligt att 1,5 planshus är så för att bygghöjden blir för hög (som förenklat uttryckt, oftast räknas till översidan av taket där ytterväggen kommer upp, inte nockhöjd).

Det finns också begränsningar på hur en takkupa kan utformas inom detaljplandereglerna. Att ex. göra kupa utefter hela husets längd går oftast inte.

Byggnadstekniskt tror jag inte att det är några jätteproblem.
 
Hej,

Detaljplanen tillåter två fulla plan med inga krav på bygghöjden, så det skall inte vara några problem. Skulle ha skrivit det.

Det vi är ute efter är att om det rent ekonomiskt är försvarbart och också hur man skulle kunna gå tillväga.

Vi är totalt nybörjare på detta, bott i lägenhet hela mitt liv, så det är en ny värld för oss.

Det vi främst är ute efter är om någon gjort något liknande och hur de gick tillväga, det är ju en utmaning att bara hitta något företag som känns seriöst nog, med det menat att vi inte har några kontakter inom byggsvängen, och kan hjälpa oss att räkna på detta. För jag tror inte det går att lösa med en prefab takkupa eller prefab taklyft, eftersom vi vill bara höja och inte bygga en helt ny våning. Men jag kan ha fel på det sista, tänkte ringa några av de företag som gör taklyft med förtillverkade moduler och se vad som är möjligt.

/Mats
 
Jag hade lyft hela taket till samma nivå som övriga huset. Innebär antagligen att ni får lägga om hela yttertaket, men i övrigt ser jag inga konstigheter. Rummet på 10,38m2 kanske kan få öppet upp till nock...

Anlita en arkitekt, gärna ngn som är van att jobba i kommunen. De kan även hjälpa till med bygglov mm.
 
Att höja är nog iofs i princip detsamma som att bygga en helt ny våning. OK ni har troligen redan ett fungerande mellanbjälklag.

Med rätt byggare så kan nog en påbyggnad i lösvirke bli lika kostnadseffektiv som ett prefab taklyft.

Men om ni skall lyfta hela taket, vilket utrymnmesmässigt helt klart blir bäst, så bör man givetvis först låta en arkitekt rita och undersöka proportioner lite. Finns risk att huset ser konstigt ut som tvåplans hus.
 
Om man skall gissa på en kostnad så skulle jag tro att vi pratar om ca 15 000 per kvm. Om jag ser rätt på era ritningar så är byggytan drygt 100 kvm. Spontant känns det lite i överkant med 1,5 milj. Så någonstans mellan 900 000 och 1,5 milj skulle jag gissa på. Och då är troligen 40 - 60% av det arbete som man kan få en del ROT avdrag på.
 
Har jag missuppfattat eller är det inte bara de drygt 22m2 i påbyggnad det handlar om. Kan ju inte vara ngt jättejobb att riva av befintliga takstolar och höja vägglivet, sen nya takstolar. Sen är ju definitionen av jättejobb oklar :)
 
Larsa skrev:
Har jag missuppfattat eller är det inte bara de drygt 22m2 i påbyggnad det handlar om. Kan ju inte vara ngt jättejobb att riva av befintliga takstolar och höja vägglivet, sen nya takstolar. Sen är ju definitionen av jättejobb oklar :)
Helt rätt, det är bara ena sidan vi är ute efter.

Min kunskap här är oerhört begränsad, men takstolen är väll hela "triangeln" som ligger på båda väggarna?
Eller är det så att man kan ändra vinkel på ena delen av den och på så sätt höja taket, utan att ersätta hela?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.