Den här tråden kanske skulle ligga under "golv" i stället, men jag gissar att gjutning passar bättre här. Nåja, till saken:

Jag har ett litet uthus (50 m2) med ett rätt opraktiskt golv av jordblandat grus (så mycket jord att det suger upp fukten). Därför har jag planer på att gjuta ett betonggolv. Jag har helt enkelt tänkt att är att helt enkelt gräva ut, lägga ett kapilärbrytande skikt, armering, och sedan använda självkompakterande (vibrationsfri) fabriksbetong. Tanken är att slippa samla ihop massor av folk som kämpar mot tiden med att få betongen jämn och hinna vibrera den innan det är för sent. Men är verkligen den självkompakterade betongen ett såndant mirakelmedel? Kan man bara stå vid sidan av och se hur betongen flyter ut till ett plant golv? (Perfekt yta behövs inte, tanken är att golvet ska kvastas.)

Jag har även funderat på om man kan slopa armeringsnätet och köpa stålfiberarmerad betong, men man vill ju inte ha en massa ståltråd som sticker upp ur golvet, så frågan på den här punkten är om det sköter sig själv även med stålfiber?

Slutligen, är det någon som har koll på merkostnaden för att få betongen självkompakterande respekive stålfiberarmerad?
 
Vi har gjutit plattan och källarväggarna med självkompaktenade betong. Kommer nog aldrig att använda ngt annat. Ingen vibrering och ytan blev hur bra som helst.
Visst kräver även denna gjutning kräver lite arbete, speciellt på stora ytor (den rinner inte hur lätt som helst).

Vi göt med en självkompakterande K40 som vi dessutom pumpade ut. Jag tror den gick på 1300kr/m3 ,inkl moms??? lite säker på priset men den var ett par hundralappar dyrare.
Fördelen med en K40 är att den inte drar vatten(plattan leder inte fukt). Har jag fått förklarat för mig i alla fall. Låter jäkligt bra då man som vi göt en källare.

/Jögga
 
Här finns ett alternativ till stålfibern: http://betongsystem.iweb.se/notice/notice_read.asp?id=67

När det sedan gäller betongkvaliteten så är K40-betong vattentät medan lägre kvaliteter inte är det utan tillsatser om de ens blir det.

K40 är dessutom en äldre beteckning på betong, allt eftersom betongstationerna blir certifierade så kan de ej längre leverera betong enligt de gamla kvalitetsbeteckningarna.

Ny beteckning som motsvarar K40 finns inte, för den hamnar kvalitetsmässigt mellan C32/40 och C35/45 enligt de nya kvalitetsbeteckningarna
 
jorwes skrev:
Visst kräver även denna gjutning kräver lite arbete, speciellt på stora ytor (den rinner inte hur lätt som helst).
Men det kanske i alla fall är så smidigt att man klarar 50 m2 ensam?

Jag tror den gick på 1300kr/m3 ,inkl moms??? lite säker på priset men den var ett par hundralappar
dyrare.
Låter inte så farligt. Var det priset exklusive körning och pump?

 
roli skrev:
Här finns ett alternativ till stålfibern: [länk]

...

Ny beteckning som motsvarar K40 finns inte, för den hamnar kvalitetsmässigt mellan C32/40 och C35/45 enligt de nya kvalitetsbeteckningarna
Jag hade tänkt mig ett golv som är cirka 10 cm tjockt, och det ska tåla att köras på med en lastmaskin. Skulle du rekommendera plastfiber till ett sådant golv?

Hur uppför sig fibrerna när betongen flyter ut, kapslas de in så att man inte får några fibrer i ytan, eller krävs det någon vibrering eller annan efterbehandling?

När det gäller kvaliteten borde det väl vara bäst att välja en vattentät variant., eller är det bara onödigt dyrt om man har makadam under golvet? (Marken består av kompakt lera).
 
Hmm köra en lastmaskin på ett golv utan armering, skulle nog kolla upp det noga innan jag satte igång med det.
 
TN skrev:
Hmm köra en lastmaskin på ett golv utan armering, skulle nog kolla upp det noga innan jag satte igång med det.
Menar du att fiberarmering inte ökar hållfastheten på golvet lika mycket som ett armeringsnät, utan mest är till för att undvika sprickor?
 
perf skrev:
Jag hade tänkt mig ett golv som är cirka 10 cm tjockt, och det ska tåla att köras på med en lastmaskin. Skulle du rekommendera plastfiber till ett sådant golv?

Har ingen egen erfarenhet om plastfiberarmeradbetong, men om du skall köra "lastmaskin" på den så borde du nog göra en dimensionering av plattan före tillverkning.
 
Angående armenring så har amreringsnät den stora funktionen att fördela sprickor.
Den tar inte upp några andra laster, då behövs en kontruktionsarmering.
Stålfibern har samma funtion som armeringsnätet dvs ta upp sprickor. Fibern är en bättre sprickarmering då den fördelar sig jämt i tvärsnittet därför behövs det inte lika många kg/m3 som vid traditionell sprickarmering.

Själkompakterande betong har den egenskapen att den fyller ut formen och omsluter armeringen utan vibbreringsinsats. Däremot kan man inte utgå från att ytan blir jämn och fin utan att man slodar eller drar av den.
Man skall absolut inte jämföra SK-betong med flytspackel.
Det är fortfarande betong vi pratar om och inget mirakelmedel.
 
Ang. betongkvalitet;

Vad står siffrorna för i beteckningen C35/45?
Jag har för mig att för en k40 så var det 40% cement...vad betyder den nya beteckningen?

Om jag själv vill blanda till en betong som inte drar vatten, motsvarande k40. Är det bara att ösa på med cementen eller är det något annat som man skall tänka på?

/Jögga
 
K40 betydde inte 40% cement utan hade med kubhållfastheten att göra. (Hur stort tryck betongen klarade i lab.)

De nya värdena är cylinderprov respektive kubprov. (Det lägre är cylinder.)

Vill man blanda en betong med mindra vatten finns olika tillsatsmedel att köpa. Är det inte väldigt små mängder men krav att betongen ska klara så mycket som K40 så tycker jag det är dumt att laborera själv istället för att köpa färdig.

(K40 kräver desutom hyfsad ballast.)
 
OK, då vet jag det här med klassningen och provningen.

Nu är det så att jag göt källaren med en K40 och har nu i efterhand bilat upp några hål för att sätta in extra golvbrunnar (svettigt värre). Vill gärna gjuta igen hålen med en betong som liksom K40 inte suger vatten. Hur blandar jag till en sådan?

I och för sig var det torrt i gruset under betongen, men man vet ju aldrig i framtiden.

/Jögga
 
K40 har en viss sugning av vatten. (det har även helt "vattentät betong" enligt vad jag helt nyligen läst)

Vill du ha tätt för vatten underifrån eller ovanifrån?

Vill man vara säker på kvaliteten på betongen är en betongstation det ställe man ska vända sig till. Ska man ha väldigt små mängder kan man höra om de kan säga till då ett bygga kör den kvalitet man vill ha och då åka med bilen och några baljor och "köpa" mot ett rejält fika, men är det från någon kubik och uppåt - beställ och kärra.
 
koffan skrev:
Själkompakterande betong har den egenskapen att den fyller ut formen och omsluter armeringen utan vibbreringsinsats. Däremot kan man inte utgå från att ytan blir jämn och fin utan att man slodar eller drar av den.
Man skall absolut inte jämföra SK-betong med flytspackel.
Det är fortfarande betong vi pratar om och inget mirakelmedel.
Ok, men flyter det ut såpass bra att det bara är ytan som behöver avjämnas med en sloda, och är det i så fall rimligt att tro att man kan klara det jobbet ensam på 50 m2? (Jag är inte ute efter att göra ett dansgolv, så om det blir lite ojämt gör inget, men det får förstås inte bli för stora nivåskillnader).

Kan man gå på den självkompakterande betongen under arbetet, eller är en bieffekt av dess egenskaper att den uppför sig som kvicksand?

Slutligen, flyter den ut så bra att man klarar sig med en bil med ränna, eller krävs det pump för att få ut den jämnt över hela ytan (cirka 7x7 meter)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.